2009-03-29, 23:17
Medlem
Är det någon som köpt Windows Vista Business via studentkortet? I FAQ står det:

Citat:
Vad menas med att Windows Vista endast finns som uppgraderingslicens?
Svar: Med detta menas att en tidigare Windows-licens eller Mac OS-licens skall finnas i din ägo. Den gamla licensen måste dock INTE vara förinstallerad för att kunna installera Windows Vista. Ej heller behövs gamla produktnycklar.

Är det någon som köpt via där? Efterfrågas det under installationen efter några tidigare licensnycklar och/eller cd-skivor med tidigare windows-versioner? Kan man göra en helt "blank" installation (alltså från en tom hårddisk)?

Gäller samma sak med andra versioner av Windows uppgraderingar?
Citera
2009-03-30, 00:04
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennethjansson
Är det någon som köpt Windows Vista Business via studentkortet? I FAQ står det:

Är det någon som köpt via där? Efterfrågas det under installationen efter några tidigare licensnycklar och/eller cd-skivor med tidigare windows-versioner? Kan man göra en helt "blank" installation (alltså från en tom hårddisk)?

Gäller samma sak med andra versioner av Windows uppgraderingar?

Inte 100% hur det är med Vista, men i flera fall vid Windows XP uppgraderingar från t.ex. Win ME, Win 2000 osv. har man behövt starta installationen från det redan installerade operativet och inte genom att boota från skivan.
Citera
2009-03-30, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolDude
Inte 100% hur det är med Vista, men i flera fall vid Windows XP uppgraderingar från t.ex. Win ME, Win 2000 osv. har man behövt starta installationen från det redan installerade operativet och inte genom att boota från skivan.

Kanske inte ska välja en XP-version då =)
Citera
2009-04-08, 01:11
Medlem
Annars kan man ju bli medlem vid en institution som är med i MSDN:AA och få det gratis.

https://dsv.su.se/datorer/windows/msdnaa
Citera
2009-04-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Annars kan man ju bli medlem vid en institution som är med i MSDN:AA och få det gratis.

https://dsv.su.se/datorer/windows/msdnaa

Eller så kan man göra som jag och köpa MS Subscription Action Pack för ca 3000:-
Innehåller CD skivor och licenser för
10st Vista Bussiness
1 st Vista Ultimate
10st Office 2007 Enterprise
Alla server operativ från Home Server och upp.
Alla server produkter.

Det enda som krävdes var att man gick en kostnadsfri onlinekurs. Och att man registrerar sig som Partner. Behövs inte betalande fullpartner, räcker med registrerad.

Men som svar på orginalfrågan.

Det brukar inte krävas att äldre systemet är installerat. Är disken tom, så ber det nya installationsprgrammet dig att tillfälligt byta till en CD med giltig produkt för uppgradering.
Citera
2009-04-08, 19:01
Medlem
Mr YMCAs avatar
OS X behöver ju ingen licensnyckel så det verkar inte genomtänkt...
Citera
2009-04-09, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr YMCA
OS X behöver ju ingen licensnyckel så det verkar inte genomtänkt...

Unix är Unix. Solaris behöver heller ingen licensnyckel.
Citera
2010-02-09, 16:46
Medlem
Hej!
Det här är inget svar, utan jag har en fråga och hoppas på att någon kommer att svara (:
Jag har en Windows vista Business skiva som funkar perfekt, men jag kan inte köra den på min bärbara då jag inte är admin. Jag skulle vilja bränna om skivan så att skivan startar när man startar om datorn, tacksam för svar.
(Jag vet att jag kan ladda ner från piratebay men jag vill inte göra det med tanke på att jag redan har en nyckel till business på undersidan av daton) =).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in