Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Om jag inte missminner mig så var det Albert Einstein som sa "Allting är för perfekt för att bara vara en slump". Det är detta citat som inte gör mig till en ateist.
Det här är ett oroväckande vanligt filosofiskt snedsteg och visar prov på dumdristig antropocentrism utan dess like. Perfekt? Vad är det som är perfekt? Att det finns luft för oss att andas? Att vi lever i ett fungerande biologiskt kretslopp? Vi föddes in i det här kretsloppet. Vi är en del av det. Våra hjärnor och medvetanden är utformade efter dess lagar om tid, rum, orsak och verkan. Klart som fan att allt ter sig perfekt. Att tro att ett högre "intellekt", enligt våra definitioner av ett sådant, skulle ha skapat allt är otroligt naivt. Det vi kallar intellekt är en produkt av vårt medvetande, som är inneslutet i kretsloppet. Det är naturen som skapat oss, och universum som skapat naturen. Det ter sig löjligt rimligt att det ligger borta våra perceptionsgränser att förstå någon eventuell "mening" bakom det hela. "Mening" är ett begrepp vi uppfunnit, sprunget ur vårt tvådimensionella intellekt. Tror du att en pistong i en bilmotor förstår vart bilen är på väg, eller varför? Vi är del av naturen, den är större än oss, den skapade oss, och vi är inte menade att förstå den. Vi är menade att leva i enighet med den, vi är en del av dess endimensionella tidslinje. Visst, vi har övervunnit den på vissa plan, men det har virus också gjort. Vi är fortfarande inte mer än fysiska, kosmiska varelser, och således fungerar våra hjärnor och vårt resonerande efter enkelriktade regler, hur vi än vänder på saker och ting. Det är så fantastiskt simpelt att det nästan är fånigt, och ändå går majoriteten av mänskligheten runt i tron om att vi skulle vara mer än just människor, och därmed ha tillgång till kunskap som människor per definition inte kan ta del av. Begrepp som "mening" och "syfte" saknar helt och hållet relevans när det kommer till universums, naturens och människans ursprung. Varför? Universum uppfann oss, vi uppfann meningen. Universum existerar inte på våra villkor, vi existerar på universums villkor.