2009-04-13, 00:53
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsen__
Sanningen är att ingen vet helt enkelt, därför är det både idiotiskt att kalla sig ateist(definition: gudsförnekelse) och teist(definition: troende).

Jag skulle inte säga att det är idiotiskt att tro saker och ting Men man behöver ju inte ta saker och ting superseriöst alla gånger, som många religiösa gör.

Citat:
Ursprungligen postat av ledsen__
Agnostiker(definition: I don't know?) måste ju ändå vara det ända rätta.

Du glömmer Gnostiker

Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Det där med vad man kallar sig är en ren definitionsfråga och inget man borde lägga någon vikt vid. Jag vet inte, per definition, att det inte finns en gud, men jag har en stark och obestridlig övertygelse om att det inte gör det, och därför kallar jag mig ateist. Jag säger också att jag är man, men vem vet, jag kanske egentligen är en kvinna vars hjärna är kopplad till ett virtuellt Matrix-universum i vilket jag är en man. Definitioner känns rätt irrelevanta.

Men tänk om kvinnan i det virtuella Matrix-universumet I SIG är kopplat till ett annat universum, där du bara är en groda utan kön som drömmer att du är en kvinna som blir matad information i en tub som således får uppfattningen att hon lever som en man i ett matrix?

Och tänk om grodan bara är en sten i ett annat universum som hoppas att den är en groda, och tänk om stenen bara är 17,9 m^3 mån-atmosfär i ett annat universum....

Citera
2009-04-13, 03:11
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
Jo men det goda DU gör är tack vare att du lyssnar på den helige anden som vi människor fick av jesus kristus, GUDS son till att göra goda gärningar, medans satan den fule säger åt oss att lyssna på våra frestelser om att vilja ha mer, slå folk på käften, och bara hata, kritisera och aldrig se det goda i andra människor, han vilseleder oss mest av alla, medans allt som gud säger och lär oss är sanningen i renaste form
Nej, det finns inga heliga andar som styr mig.
Citera
2009-04-14, 09:26
Medlem
Battery6s avatar
Jag tycker inte tankegången säger nånting eftersom att perfekt är bara en tolkning av vad något är. Det som ses perfekt för någon kan ses som kaos för en annan.
Det är bara en personlig åsikt om något faktiskt kan uppkomma av ren tur eller om något måste skapas för att finnas.

Det är våra mänskliga perspektiv såsom tid och utrymme som gör att vi inte kan förstå hur allt kom till eller om det ens kom till och inte bara alltid fanns där tror jag.
Vi försöker med logiska och ologiska förklaringar till hur det kan ha skett jag tror inte vi kan hitta ett svar så länge nu inte vi kommer på ett sett att resa i tiden och ta oss tillbaks till början men det är också ett problem för om det inte fanns nån början skulle våra tappra resenärer fastna i en evig resa bakåt i tiden.

Allt handlar egentligen bara om personliga tolkningar.
Citera
2009-04-14, 21:47
Medlem
Plastpåses avatar
Världen är långt långt från perfekt. Resultatet vi har nu är ju bara en effekt av en lång lång process av evolution...
Citera
2009-04-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
"Varför är allt så perfekt?" är en fråga som jag brukar få höra efter långa resonemang i filosofisk anda.

Det kan handla om hur is flyter på vatten, hur perfekt omloppsbana jorden har runt solen, vattenmängden på planeten eller att det finns syre, faktumet att kol är bra på att bilda molekyler... Eller ptja, vadsomhelst. Botten på resonemanget ligger ofta i att någon SKAPADE allt - för annars skulle det inte kunna bli så bra som det är nu.

Vad tror ni om den tankegången? Säger den någonting?

Jag däremot tycker att den idén är intetsägande. För säg såhär: Om vi inte hade varit här hade vi inte kunnat ställa motsatt fråga. På varje plats där det finns liv är livet anpassat till platsen. Hmmm?

Mycket intressant resonemang
Citera
2009-04-15, 02:19
Medlem
- where knowledge ends, religion begins.

I rest my case
Citera
2009-04-15, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanonimoz
- where knowledge ends, religion begins.

I rest my case

Precis

Vi kan förklara hur jorden kom till, evolutionen osv.

Varför saker och ting skedde går dock inte att förklara. Varför finns universum?
Citera
2009-04-15, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
"Varför är allt så perfekt?" är en fråga som jag brukar få höra efter långa resonemang i filosofisk anda.

Det kan handla om hur is flyter på vatten, hur perfekt omloppsbana jorden har runt solen, vattenmängden på planeten eller att det finns syre, faktumet att kol är bra på att bilda molekyler... Eller ptja, vadsomhelst. Botten på resonemanget ligger ofta i att någon SKAPADE allt - för annars skulle det inte kunna bli så bra som det är nu.

Vad tror ni om den tankegången? Säger den någonting?

Jag däremot tycker att den idén är intetsägande. För säg såhär: Om vi inte hade varit här hade vi inte kunnat ställa motsatt fråga. På varje plats där det finns liv är livet anpassat till platsen. Hmmm?
Eftersom att det är p.g.a det givna tillståndet, inte p.g.a Gud.
Citera
2009-04-15, 08:58
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Varför saker och ting skedde går dock inte att förklara. Varför finns universum?

Varför måste det finnas ett utstuderat skäl till universums existens?

Där har vi frågan som ställer människans största svaghet i ljuset. Människor har som en tendens att anse att något som existerar måste ha ett skäl till att existera. Att NÅGON (inte "något") måste ha "kommit på" det från början. Så ego-centrerat det är egentligen.

Så istället för att fråga: "varför finns universum?" så kan man fråga "varför skulle det inte finnas?"
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2009-04-15 kl. 09:00.
Citera
2009-04-15, 15:59
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Varför måste det finnas ett utstuderat skäl till universums existens?

Varför skulle existensen inte behöva, eller kunna, beskrivas?

Citat:
Där har vi frågan som ställer människans största svaghet i ljuset. Människor har som en tendens att anse att något som existerar måste ha ett skäl till att existera. Att NÅGON (inte "något") måste ha "kommit på" det från början. Så ego-centrerat det är egentligen.

Jag håller med.

Citat:
Så istället för att fråga: "varför finns universum?" så kan man fråga "varför skulle det inte finnas?"

Eftersom "att det finns" inte förklarar "Varför finns det? Vad är det? I vilken kontext finns det?"

Och innan du vet svaret på dessa frågor, är det en lögn att hävda att det är uppenbart att det bör finnas.
Citera
2009-04-15, 16:09
Medlem
Perfektion ligger i betraktarens ögon. Jag skulle knappast säga att världen är perfekt.

Fattar inte varför folk tror att det finns nån mening till allt som händer.
Citera
2009-04-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
är det en lögn att hävda att det är uppenbart att det bör finnas.
Varför det? Hur skulle det annars se ut menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in