Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Själv kan jag finna ett nöje i att påpeka brister i språket hos främlingsfientliga som gnäller på invandrare för att de vägrar lära sig svenska och inte vill anpassa sig till samhället

Det var precis det jag gjorde tidigare i dag, i en tråd om Dawit Isaak. Någon undrade "Varför ska vi bry oss om en neger apa?", varpå jag svarade "Till exempel för att hans behandling av det svenska språket antagligen är så bra att han aldrig skulle göra ett så elementärt fel som att särskriva de två sista orden i din mening."
Detta fick climaxia att flyga i taket och starta en tråd om "rättsavningsbyråkrater" (i vetenskap->psykologi), men den stängdes ner. (Vilket förresten var väldigt synd, för climaxia lämnade flera frågor obesvarade där).
Så nu sitter vi här, i tråd två för dagen.
Saken är den, climaxia, att jag i princip kan hålla med dej - förutsatt att det är väldigt tydligt att språkrättelserna är off topic och endast ämnade att irritera.
Men, som Kämpendahl konstaterar, så kan poängen med en språkrättelse íbland sträcka sig längre än det strikt grammatiska. Det gäller uttryckligen när personer som försvarar det svenska själv ger prov på undermålig språkbehandling, samtidigt som de klagar på andra. (Och en person som kallar Dawit Isaak för en "neger apa" framstår onekligen som lite komisk).
EDIT: En sak jag glömde säga: Det var alltså inte climaxia som var personen som skrev "neger apa", utan det var en tredje part (en för mej okänd storhet).