2009-03-29, 21:06
Bannlyst
Dessa tillför inget av dignitet utan bara förstör hela tråden, vilket gör att man slutar engagera sig. Det finns dyslektiker, invandrare, folk som skriver snabbt (typ jag) m fl som förmedlar intressant stoff men med enstaka språkfel som hela tiden skall kritiseras utav dessa fjantar. Så önskemål om att få bort dessa ur forumet om de inte har annat att tillföra.
Citera
2009-03-29, 21:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climaxia
Dessa tillför inget av dignitet utan bara förstör hela tråden, vilket gör att man slutar engagera sig. Det finns dyslektiker, invandrare, folk som skriver snabbt (typ jag) m fl som förmedlar intressant stoff men med enstaka språkfel som hela tiden skall kritiseras utav dessa fjantar. Så önskemål om att få bort dessa ur forumet om de inte har annat att tillföra.
Att klaga på stavfel utan att tillföra något av vikt till tråden är vanligen off topic och kan tas bort av moderatorerna. Själv kan jag finna ett nöje i att påpeka brister i språket hos främlingsfientliga som gnäller på invandrare för att de vägrar lära sig svenska och inte vill anpassa sig till samhället
Citera
2009-03-29, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Att klaga på stavfel utan att tillföra något av vikt till tråden är vanligen off topic och kan tas bort av moderatorerna. Själv kan jag finna ett nöje i att påpeka brister i språket hos främlingsfientliga som gnäller på invandrare för att de vägrar lära sig svenska och inte vill anpassa sig till samhället

Ja men det är ändå off topic att göra det. Bättre att kritisera dem för annat då
Citera
2009-03-29, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climaxia

Jasså?

Hursomhelst så ska man skriva ska man skriva rätt, det finns inga ursäkter i dagens Sverige och alla hjälpmedel som finns för rättstavning idag.

jävla adhdbarn
Citera
2009-03-29, 21:35
Medlem
NoTruces avatar
Jag tycker man kan nämna det i en bisats eller något, men man bör hålla sig till ämnet. Sedan bör man inte vara dryg när man gör det heller, såvida personen som tilltalas inte redan gjort sig känd för att vara otrevlig eller uppkäftig eller på annat sätt visar sig omogen i att debattera.
Citera
2009-03-29, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Jasså?

Hursomhelst så ska man skriva ska man skriva rätt, det finns inga ursäkter i dagens Sverige och alla hjälpmedel som finns för rättstavning idag.

jävla adhdbarn

Denna personen är ett sånt missfoster som jag syfter på när jag pratar om rättstavningsbyråkrater. Denne kan kritisera andras stavning men gör själv massor av fel.
Citera
2009-03-29, 21:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Gnäll om stavning är så gott som alltid OT - enda undantaget jag kan se är när det handlar om namn eller liknande, eller när själva ämnet rör just stavning. Varför inte bara skicka en RP på inlägget?
Citera
2009-03-29, 21:59
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Gnäll om stavning är så gott som alltid OT - enda undantaget jag kan se är när det handlar om namn eller liknande, eller när själva ämnet rör just stavning. Varför inte bara skicka en RP på inlägget?

Ska man RP:a det felstavade inlägget? Varför då? Det är väl ändå att ta i.
Citera
2009-03-29, 22:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ska man RP:a det felstavade inlägget? Varför då? Det är väl ändå att ta i.
Om du läser igen så ser du att jag skrev att gnäll om stavning så gott som alltid är OT. OT-inlägg får man hemskt gärna skicka RP på.
Citera
2009-03-29, 22:04
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Själv kan jag finna ett nöje i att påpeka brister i språket hos främlingsfientliga som gnäller på invandrare för att de vägrar lära sig svenska och inte vill anpassa sig till samhället

Det var precis det jag gjorde tidigare i dag, i en tråd om Dawit Isaak. Någon undrade "Varför ska vi bry oss om en neger apa?", varpå jag svarade "Till exempel för att hans behandling av det svenska språket antagligen är så bra att han aldrig skulle göra ett så elementärt fel som att särskriva de två sista orden i din mening."

Detta fick climaxia att flyga i taket och starta en tråd om "rättsavningsbyråkrater" (i vetenskap->psykologi), men den stängdes ner. (Vilket förresten var väldigt synd, för climaxia lämnade flera frågor obesvarade där).

Så nu sitter vi här, i tråd två för dagen.

Saken är den, climaxia, att jag i princip kan hålla med dej - förutsatt att det är väldigt tydligt att språkrättelserna är off topic och endast ämnade att irritera.

Men, som Kämpendahl konstaterar, så kan poängen med en språkrättelse íbland sträcka sig längre än det strikt grammatiska. Det gäller uttryckligen när personer som försvarar det svenska själv ger prov på undermålig språkbehandling, samtidigt som de klagar på andra. (Och en person som kallar Dawit Isaak för en "neger apa" framstår onekligen som lite komisk).

EDIT: En sak jag glömde säga: Det var alltså inte climaxia som var personen som skrev "neger apa", utan det var en tredje part (en för mej okänd storhet).
Senast redigerad av Guz 2009-03-29 kl. 22:06.
Citera
2009-03-29, 22:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Om du läser igen så ser du att jag skrev att gnäll om stavning så gott som alltid är OT. OT-inlägg får man hemskt gärna skicka RP på.

Du skrev det ja, men med en lång och saftig harang om undantag emellan, vilket gör det svårare att förstå att den sista meningen faktiskt syftar tillbaka på den första. Dessutom är ju topic slarvig grammatik, och då fick jag helt enkelt för mig att det var det du syftade på.
Citera
2009-03-29, 23:02
Bannlyst
Ja men ta en sån som medlemmen "Pilen". Han borde ju få både en och två tillsägelser för hans stavning. Den är under all kritik och ibland begriper man inte alls vad han menar just på grund av hans enormt kassa stavning.

Här är ett av många exempel av Pilens "opus"

https://www.flashback.org/showthread.php?t=852895
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här