Vill sätta upp en hylla på en gipsvägg (tror det är enkelgips - ska borra och se efter senare).
Det är ett hyllplan från Elfa, 120x50x1,9 cm. Har tyvärr ingen våg, men jag skulle gissa att det väger i storleksordningen 10 kg?
Helst vill jag inte sätta upp den med Elfas skenor utan istället använda andra konsoller jag hittat. Dessa fästs med två skruvar vardera, upptill och nedtill.
Har tänkt att ha lådor med kläder ovanpå hyllan och en klädstång (120 cm lång, då) med hängande kläder under den. Jättesvårt att uppskatta totalvikten som kommer på konsollerna, men jag skulle väl gissa att det kunde bli uppemot 50 kg?
Skulle enkelgips tåla sådan tyngd med fyra skruvar? Ca 20 cm från varandra på höjden och kanske 60 cm från varandra i bredd.
Vad jag lyckats utröna verkar det finnas en regel ungefär i mitten av där hyllan ska sitta, så den kan man ju använda. Men den andra konsollen skulle behöva sitta i gipset.
Ena kortsidan av hyllan kommer vetta mot en garderob, så där kan man väl skruva fast den, eller skruva en träbit under som avlastning. Andra sidan av hyllan sitter i rummets hörn. Det finns en regel precis vid hörnet på kortsidan; i övrigt är det gips. Antar att man kan skruva en träbit där också, om det behövs.
Tankar om hur man får det att hålla?
Antar att man vill ha såndär expanderplugg?
Blir det stor skillnad i hur mycket tyngd den klarar (pga viktfördelning) om man använder Elfas skenor? Dom är lite fula