2009-03-29, 17:00
Medlem
Vill sätta upp en hylla på en gipsvägg (tror det är enkelgips - ska borra och se efter senare).

Det är ett hyllplan från Elfa, 120x50x1,9 cm. Har tyvärr ingen våg, men jag skulle gissa att det väger i storleksordningen 10 kg?

Helst vill jag inte sätta upp den med Elfas skenor utan istället använda andra konsoller jag hittat. Dessa fästs med två skruvar vardera, upptill och nedtill.

Har tänkt att ha lådor med kläder ovanpå hyllan och en klädstång (120 cm lång, då) med hängande kläder under den. Jättesvårt att uppskatta totalvikten som kommer på konsollerna, men jag skulle väl gissa att det kunde bli uppemot 50 kg?

Skulle enkelgips tåla sådan tyngd med fyra skruvar? Ca 20 cm från varandra på höjden och kanske 60 cm från varandra i bredd.

Vad jag lyckats utröna verkar det finnas en regel ungefär i mitten av där hyllan ska sitta, så den kan man ju använda. Men den andra konsollen skulle behöva sitta i gipset.

Ena kortsidan av hyllan kommer vetta mot en garderob, så där kan man väl skruva fast den, eller skruva en träbit under som avlastning. Andra sidan av hyllan sitter i rummets hörn. Det finns en regel precis vid hörnet på kortsidan; i övrigt är det gips. Antar att man kan skruva en träbit där också, om det behövs.

Tankar om hur man får det att hålla?

Antar att man vill ha såndär expanderplugg?

Blir det stor skillnad i hur mycket tyngd den klarar (pga viktfördelning) om man använder Elfas skenor? Dom är lite fula
Senast redigerad av Spanko 2009-03-29 kl. 17:23.
Citera
2009-03-29, 17:12
Medlem
brajzillas avatar
s.k. gippsankare tar jävligt många kilon och går dessutom att få bort eftråt till skillnad från molly
Citera
2009-03-29, 17:22
Medlem
Fat bastards avatar
Elfa har en speciell expanderplugg med tillhörande skruv just för skenmontage i enkelgipsväggar.
Den är fantastiskt bra, jag har monterat hundratals skenor med sådana pluggar och det skall mycket överlast till för att pluggen skall dras ur väggen. Och då är det gipsen som brister.

Om du dessutom får mittenskenan i en regel är det inga problem alls.
Ett tips är dock att låta skenan gå ned och stå på golvet. Det tar bort ännu mer belastning på fästpunkterna i väggen.

http://www.elfa.com/Sverige/Produkte...cor/Tillbehor/
Citera
2009-03-29, 23:51
Medlem
Tack så mycket för svaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Elfa har en speciell expanderplugg med tillhörande skruv just för skenmontage i enkelgipsväggar.
Den är fantastiskt bra, jag har monterat hundratals skenor med sådana pluggar och det skall mycket överlast till för att pluggen skall dras ur väggen. Och då är det gipsen som brister.

Om du dessutom får mittenskenan i en regel är det inga problem alls.
Ett tips är dock att låta skenan gå ned och stå på golvet. Det tar bort ännu mer belastning på fästpunkterna i väggen.

http://www.elfa.com/Sverige/Produkte...cor/Tillbehor/

Bra att veta. Vore dock fortfarande trevligt att veta om det kan funka utan skenor också, med molly eller gipsankare.
Citera
2009-03-30, 09:20
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanko
Tack så mycket för svaren.

Bra att veta. Vore dock fortfarande trevligt att veta om det kan funka utan skenor också, med molly eller gipsankare.

Ah, missade att du hade egna konsoller, läste lite slarvigt.

Men så länge skruvhålet i dina andra konsoller stämmer överens med storleken på Elfas expanderplugg så är de fortfarande ett mycket gott alternativ.
Citera
2009-03-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Ah, missade att du hade egna konsoller, läste lite slarvigt.

Men så länge skruvhålet i dina andra konsoller stämmer överens med storleken på Elfas expanderplugg så är de fortfarande ett mycket gott alternativ.

problemet är att det kommer blir mycket större tryck på mindre yta på gipsväggen med dina konsoller än med elfas sparringskenor.

kommer du åt sätta tre konsoller varav den i mitten rätt i en balk så borde det inte vara nå problem dock.
Citera
2009-03-30, 20:07
Medlem
Tack igen. Så verkar det onödigt att skruva nåt under kortsidorna om man har en konsoll i regel och en eller två till i gips med molly/expander?

Skulle väl kunna skaffa Elfaskenor om det verkligen behövs, men låter annars gärna bli.
Citera
2009-03-31, 10:00
Medlem
Fat bastards avatar
Det är ju svårt att svara absolut säkert när man inte sett konsollerna.
Om de är ganska långa utåt samtidigt som de har en kort anliggning mot väggen blir det ju naturligvis en ganska kraftig belastning på i synnerhet den övre skruven.

Du får nästan pröva att lasta på lite i taget. Men har du en av konsollerna i en träregel samtidigt som du använder någon av de i tråden föreslagna fästelemeten har du det bästa alternativet givet förhållandena så att säga.

En annav viktig sak då man monterar i gips är att borra hålen noga med ett vasst borr.
Man vill skada pappersbeläggningen på insidan av gipsskivan så lite som möjligt då det är pappen som står för bärigheten i skivan.

Man får absolut inte göra hål med en mejsel, syl eller liknande!
Då blir det en "krater" på insian av skivan och man har bara en bråkdel av styrkan i skivan kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in