Hade tänkt slänga in Debian som första disten ever, och skulle behövalite guider för Terminalen, och annat som kan vara bra att ha, t.ex hur man konfigurerar vissa program, och gärna guider till Wine osv.
Sorry om jag är jobbig för er, men har googlat och hittar inte så jättemånga vettiga guider
Om det är din första linux dist så rekomenderar jag starkt att du installerar SuSe eller ubuntu då de är mer grafiska.. Och att du sen lär dig terminalen efter hand, att läsa massa guider till allt rekomenderar jag inte
Som föregående talar rekommenderar jag också Ubuntu. Ubuntu bygger på Debian men är snäpper enklare att lära sig. Dock är Debian såpass användarvänligt att det mesta fungerar direkt efter installation.
Kör Debian. Ubuntu eller liknanade lär du dig inget av.
Installera och använd operativet till det du ska. Om du stöter på problem så googlar du efter tutorials för att lösa dem.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!