• 1
  • 2
2009-03-29, 14:35
Bannlyst
Hallå! Har köpt mig ett par krukor, stoppat i lite frön och satt krukorna så de får mycket sol. Kommer jag få några citronträd med tiden?
Citera
2009-03-29, 14:36
Medlem
jag har testat med apelsiner funkade skitbra!
Citera
2009-03-29, 14:42
Medlem
DesktopZquaress avatar
Jajamen... Jag har själv en citron som jag odlat från en kärna! Men det kan ibland vara svårt att få frukt på ett träd man odlar själv, men de går absolut...

Finns speciell citrus jord och näring som kan vara bra att ge de lilla livet..
Citera
2009-03-29, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
Jajamen... Jag har själv en citron som jag odlat från en kärna! Men det kan ibland vara svårt att få frukt på ett träd man odlar själv, men de går absolut...

Finns speciell citrus jord och näring som kan vara bra att ge de lilla livet..

Läste att det skulle ta månader innan/om den gav skott, stämmer det?
Citera
2009-03-29, 14:51
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Läste att det skulle ta månader innan/om den gav skott, stämmer det?

Ja, asså ibland tar de sjukt lång tid... Men Citrusarna växer liksom i cykler, det händer inget, inget, inget sen exploderar det och flyger upp... Nästan så att man kan se de växa... Sen lugnar de sig ingen... De e ett roligt träd att odla!
Citera
2009-03-29, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ja, asså ibland tar de sjukt lång tid... Men Citrusarna växer liksom i cykler, det händer inget, inget, inget sen exploderar det och flyger upp... Nästan så att man kan se de växa... Sen lugnar de sig ingen... De e ett roligt träd att odla!

Hur ofta skall jag vattna när det bara är frön?
Citera
2009-03-29, 15:24
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Hur ofta skall jag vattna när det bara är frön?

De behöver mycket vatten då... Jorden ska helst inte torka ut... De behöver ganska mycket vatten i början, men dränk dem inte... Har du ett frö i varje kruka eller flera i samma? Citrusarna gillar också direkt solljus så ha att ha dem i ett fönster e en bra idé... De är en bra tud att plantera nu också när solen är uppe längre och de börjar bli varmt!
Citera
2009-03-29, 15:46
Bannlyst
Citat:
De behöver mycket vatten då... Jorden ska helst inte torka ut... De behöver ganska mycket vatten i början, men dränk dem inte... Har du ett frö i varje kruka eller flera i samma? Citrusarna gillar också direkt solljus så ha att ha dem i ett fönster e en bra idé... De är en bra tud att plantera nu också när solen är uppe längre och de börjar bli varmt!

Har 2 frön i varje kruka.
Citera
2009-03-29, 16:51
Medlem
underrs avatar
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=1736

Här står det om det
Citera
2009-03-29, 16:59
Medlem
kommer ihåg att jag som liten planterade ett frö från en citron i en kruka, plantan blev relativt stor men tyvärr ingen frukt,

så frågan är ju om det finns speciella frön som man köper eller hur funkar det?

farsan kompis gjorde samma som mig fast med apelsinfrö, och den plantan är över 20år gammal och rätt stor men han har aldrig fått nån frukt på den
Citera
2009-03-29, 17:33
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Har 2 frön i varje kruka.

Ok... När de är stora nog är det bra om du tar isär dem, så de har var sin... Du kanske inte behöver behålla alla heller, ta dem som ser finast ut, så slipper de konkurera om näringen i jorden och dylikt.

Jag har en citrus calamondin. Den är resultatet av en kärna jag plockade från en calamondinfrukt en polare hade... Hoppas på att få några fina små citrusar i år!
Citera
2010-06-14, 15:19
Medlem
Jag har planterat 4st kärnor direkt tagna från en mogen citron, och 2st har redan grott efter 2 månader! Är jätteglad! Håller gärna intresserade människor uppdaterade om hur det går!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in