Citat:
Ursprungligen postat av Hind
Jo jag förstår vad du säger, Svenskarna fick också mer än en gång lägga benen på ryggen, men tycker ändå trots strikt objektiv syn på det hela att det mynnar ut i något av en underskattning på vad Svenskarna faktiskt lyckades med och varför vi lyckades.
Dessa nederlag Svenska armen hade var ju inte på något vis mer digra än kejsarens då vi faktiskt vann kriget, i dina beskrivningar så ligger en undermåttlig ton av vad dom Svenska prestationerna faktiskt var och en prisning av dom kejserliga. Den katolska ligan låg ju i betydligt större kris än vad Svenskarna någonsin gjorde där mer än en gång ligans huvudarme har blivit helt till intet och vägen till Wien har varit öppen då ingen större arme funnits till hands, Vilket stoppades av befästningar i och för sig, men en arme att slå ut svensken på öppna slagfältet fanns ej till hands längre.
Och en "framgångsaga" vad detta innebär är ju en fråga om diskussion, jag anser att när ett litet land i norr ger sig på Tysk-romerska riket och går ut som vinnare, som i kriget förde med sig revolution på slagfältet, Som vann betydligt fler fältslag än dom förlorade.
Det anser jag vara en Framgångsaga.
kanske en fråga om tolkning?
Och att underskatta vikten av den nya lättrörliga armén som GIIA var med och skapade är inte rättfärdigt på något vis. Den tunga gamla modellen att föra krig på med tex Tercionerna och på tok för tungt artilleri är faktum inte effektiva på något sätt mot den nya lättare modellen. Sen att Svenskarna var slagna vid Nördlingen kan jag då vilja kunna spekulera i om det kanske var brist på ledarskapet, Gustaf Horn?! Bevisat skicklig, men var han en Baner?
Nu är jag inte så insatt i just detta slag men upplys mig om du är, tråden skapades ju för att diskutera svenskt ledarskap under trettioåriga kriget.
Får väl hålla mig ifrån semantiska petigheter, då...
Den stora skillnaden vid Nördlingen, kontra Breitenfeldt och Lützen, var att den svenska sidan där tvingades möta väldrillade spanska veteraner, istället för tyskt legofolk som ofta var av varierande kvalitet (fr.a. beträffande disciplinen). Vid Nördlingen deltog heller inte den svenska sidans hårda kärna av vältränat rikssvenskt krigsfolk. Så motståndarsidan hade (tillsammans med en fördelaktig taktisk position) ett övertag vad gäller träning, erfarenhet och moral, som var av större vikt än skillnaderna mellan de två sidornas taktiska skolor för infanteristrid.
Jag tycker att man kan observera samma mönster beträffande infanteriets fram- och motgångar även i många andra slag. Sachsarnas trupper var t.ex. av bristande kvalitet, vare sig de slogs med eller mot svenskarna. Detsamma gäller de flesta kontingenter från de mindre tyska staterna (de kunde iof göra gott ifrån sig när de försvarade belägrade städer). Deras träning och disciplin var helt enkelt alltför bristfällig. Jag tror inte att det skulle gjort någon skillnad oavsett vilket sätt de ställdes upp på slagfältet eller efter vilket system de försökte slåss, utan moral och disciplin har man s.a.s. förlorat slaget innan det ens hunnit börja.
Vid Lützen ser vi ju just hur de bättre svenska förbanden avancerar genom fiendens eld och går i närstrid. De sämre förbanden däremot fastnade i långt utdragna, resultatlösa (därför att eldvapnen var relativt ofarliga på håll, och t.f. av dimman) skyttedueller, trots order om att gripa fienden inpå livet.
Detsamma gäller terciorna. Deras insatser varierade betydligt i kvalitet. Det var en avsevärd skillnad mellan bra och dåliga trupper. Vid Rocroi flydde de tyska och valonska terciorna efter att det spanska kavalleriet jagats på flykten och deras kanoner erövrats och vänts mot den egna sidan. Men, de spanska terciorna stod fast. De attackerades gång på gång, och utsattes för kraftig artilleribeskjutning, men kunde ändå inte brytas av fransmännen. Så i slutändan lät fransmännen spanjorerna avtåga med vapen och fanor i behåll. Förekomsten av alltför många omotiverade soldater på den kejserliga sidan, var det som i slutändan fällde avgörandet - inte vilken skola infanteriet slogs enligt. Om även de övriga terciorna slagits lika väl som de spanska, kunde utgången i slaget mycket väl blivit en annan.
Faktum är att fler slag under trettioåriga kriget avgjordes av en kombination av kavalleri och artilleri, än vad som avgjordes av att den ena sidans infanteri körde över den andras. Detta ligger delvis i sakens natur, där infanteriet ska vara städet emedan kavalleri och artilleri är hammaren, men kan ändå vara värt att ha i åtanke.
Att goda trupper gör bättre ifrån sig än sämre, är knappast en revolutionerande iakttagelse från min sida.

Men, poängen är att man måste inse att skillnaderna mellan soldatmaterialet är en fråga, och att skillnaderna mellan stridstaktikerna är en annan. Och i efterhand är det givetvis ofta svårt att se vilken som i slutändan var viktigast för utgången av ett specifikt slag. Överlag är jag av uppfattningen att de trupper som slogs på den svenska sidan var mer väldisciplinerade och hade högre motivation (Nördlingen var ett av undantagen), än motståndarsidan. Dock var soldatstrejker och myterier vanliga på båda sidor.