2009-03-29, 01:58
Medlem
sprutmenss avatar
Godkväll!

För cirka 6 månader sen inhandlade jag en ny laptop med 4 gig ram,stor hdd och en bra processor för 6000:- Funkade utmärkt dom första 5 månaderna, kunde ha igång massor med program samtidigt och lika många internetsidor öppna utan något krångel. Livet var perfekt med andra ord.

Men nu senaste månaden har datorn börjat bete sig konstigt. CPUn kan stup i kvarten gå från ca 20% till 100% fast inga program körs. Hela datorn fryser. Om musik spelas eller en film körs börjar bilden och ljudet hacka rejält och man är tvungen att pausa. Plus så blir den rejält överhettad. Tittade i ett program där det stod att temp. låg på hela 80+ grader.

Har ringt supporten men deras enda svar var att göra en recovery eller skicka in burken och vara utan dator i en månad. Så jag testade det förstnämnda. Så nu har jag endast VLC,Winamp och dom obligatoriska programen för att klara sig såsom ett virusprogram och flash o liknande.

MEN! Problemet kvarstår. Horan till dator beter sig exakt likadant. Var 10de minut börjar den sacka ihop. Ljudet och bilden hackar samt datorn blir obrukbar under några minuter and so on...

Har defragmenterat, gjort en recovery, sökt igenom datorn med mitt antivirus, kört ccleaner... Men nu har jag slut på ideer.

Så är det någon här som har tips på vad man kan göra innan man skickar in en till support? Kan det handla om ett virus som gör livet surt för mig? Någon felaktig inställning som har orsakats av något vanligt program?

Tack på förhand!
Citera
2009-03-29, 03:06
Bannlyst
Virussök datorn, rensa den med CCleaner, ta bort onödiga program och blockera inte fläkten på din bärbara dator vilket du kanske gör med tanke på att det är en bärbar dator och att det är lätt hänt då.

Annars så vet jag inte. Det är så jag gör med min dator och den är snart.. 3-4 år gammal och den rullar på fint förutom att den hänger sig lite då och då. Men ska snart köpa en ny. Annars så rullar det på fint, som sagt.
Citera
2009-03-29, 03:27
Medlem
Har du testat dammsuga den?
Citera
2009-03-29, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolancer
Har du testat dammsuga den?
Mjes tänkte samma.. öppna datorn damsug..
Citera
2009-03-29, 11:08
Medlem
Uber0ns avatar
Jag vet att det inte är vad du vill höra, men jag tror ändå att det är värt att överväga att skicka in den på service
Citera
2009-03-29, 13:38
Medlem
exakt vilken modell rör det sig om?
Citera
2009-03-30, 01:59
Medlem
sprutmenss avatar
Tack för alla tips! Jag gjorde det ovannämda. Öppnade bakdelen och damsög försiktigt ut det lilla damm som var där samt i fläkten. CCleaner har jag kört likaså.

Men problemet kvarstår tyvärr.

Kan det vara något slags virus som virusprogrammet ej hittar?

Min dator är en Acer Aspire.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in