2009-03-29, 01:42
Medlem
Jag använde en extern HDD på Win XP (NTFS, tror jag...)
Och bytte OS till Ubuntu idag. Och vill då koppla min HDD. Då säger datorn "cannot mount volume"

Jag fixade fram gparted, men jag vill ju inte formatera den. Vill ha kvar mina filer.
Hur skall jag göra för att mounta den utan att ta bort mina gamla filer? Och kan man "automatisera" mounting-processen, och isf hur?

Jag började använda Ubuntu idag... Jag har inte ens lyckats få bort system beep, så all hjälp uppskattas.
Citera
2009-03-29, 01:47
Medlem
gurkkungens avatar
Nu är jag iofs också novis på ubuntu. Men jag hade problemet att ubuntu inte ville mounta externa ntfs-formaterade hårddiskar om man inte hade använt windows verktyg för säker borttagning när man tog bort den från en dator med windows på. Prova att göra det

/gurkkungen
Citera
2009-03-29, 03:05
Medlem
RaZoR1394s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocebox
Jag använde en extern HDD på Win XP (NTFS, tror jag...)
Och bytte OS till Ubuntu idag. Och vill då koppla min HDD. Då säger datorn "cannot mount volume"

Jag fixade fram gparted, men jag vill ju inte formatera den. Vill ha kvar mina filer.
Hur skall jag göra för att mounta den utan att ta bort mina gamla filer? Och kan man "automatisera" mounting-processen, och isf hur?

Jag började använda Ubuntu idag... Jag har inte ens lyckats få bort system beep, så all hjälp uppskattas.

Använd vol_id för disken. Med det kommandot får du ett gäng tecken (UUID) du kan använda i /etc/fstab.

http://www.cyberciti.biz/faq/linux-f...-update-fstab/

För att stänga av beepern.

#sudo modprobe -r pcspkr

sen lägger du in detta i /etc/modprobe.d/blacklist

blacklist pcspkr

så slipper du den irriterande beepern
Citera
2009-03-29, 12:00
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Testa tvinga en mount ifall du inte har tillgång till en Windows-dator (enligt gurkkungen förslag). Efter en lyckad tvångsmontering och avmontering bör den monteras automatiskt i framtiden.

Koppla in disken. Öppna en Terminal. Kör följande kommandon för att skapa en mapp att montera disken till och lista ansluten hårdvara (skippa $-tecknet):
Kod:
$ sudo mkdir /mnt/extern_usb
$ sudo lshw -businfo
Hitta din partition, kan t.ex se ut såhär:
Kod:
   /dev/sda5    volume         17GiB W95 FAT32 partitio
Tvinga en montering:
Kod:
$ sudo mount /dev/sda5 /mnt/extern_usb -o force
Fungerade det felfritt kan du avmontera disken och ta bort mappen du skapade:
Kod:
$ sudo umount /mnt/extern_usb
$ sudo rmdir /mnt/extern_usb

Koppla ut och in disken och du bör kunna avnjuta en automatisk montering. Allt detta kan tyckas advancerad, men den mesta hjälp på internet ser ut såhär. Vill du lära dig mer om kommandona så slår du upp dem i manualsidorna, på nätet (http://linux.die.net/man/) eller lättare med ytterligare ett kommando :
Kod:
$ man <kommando>
Citera
2009-03-29, 12:39
Medlem
Tack så mycket! Det fungerar utmärkt!!!
Citera
2009-03-29, 17:27
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocebox
Tack så mycket! Det fungerar utmärkt!!!
Trevligt! Får man fråga hur du löste det?
(PS. En bra vana är att avmontera enheter innan man rycker kabeln. Det är lätt att glömma en fil på enheten öppen och ibland så skriver datorn osynligt till filsystemet. Har man otur så kan det en dag säga *poff* och all ens data blir osynlig och jobbig att återställa hehe )
Citera
2009-03-29, 22:53
Medlem
Jag gjorde precis som du skrev... Fast tyärr så slet jag ut kabeln direkt!
Nu försöker jag fixa runt med wine och så. Installationsprocesserna känns omständiga i Linux... Det är inte ofta man kommer till någon "next,next,next"-pryl som i windows, haha.
Wine känns iaf komplicerat för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in