Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Saken är den att TS ställer en fråga som är omöjlig att svara på. Vadå nyttigast, det beror ju helt på hur man definierar nyttigt. Lite kalorier? Lite fett? Mycket näring? Lite socker? Utan kemiska tillsatser?
Det beror liksom helt på ur vilken aspekt man diskuterar.
För att inte tala om att det beror jävligt mycket på situationen, och *vem* som äter chipset resp. godiset.
I vissa situationer kan en liten tillförsel av rent socker (=godis) vara utomordentligt välgörande. I andra situationer är en handful fett+stärkelse+salt precis det man behöver.
Och "godis" - som folk redan påpekat så finns det ju enorma variationsmöjligheter där. Från i princip rent socker med liten tillsats av trevliga oljor (halstabletter) till grymma energibomber med inslag av både fett och protein (choklad+nötter).
Om man nu är för slö för att äta mat istället för godis eller chips, så skulle jag tro att det nyttigaste oftast - som vanligt - är att äta det man är sugen på, i just tillräcklig portion så att suget försvinner.
(Just nu är jag själv för slö för att äta varken godis eller chips - jo, båda finns hemma - så jag tänker ta en kopp kaffe med socker och mjölk istället. Inget jag rekommenderar, koffein råddar till "hunger-barometern".)