Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-29, 14:34
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Saken är den att TS ställer en fråga som är omöjlig att svara på. Vadå nyttigast, det beror ju helt på hur man definierar nyttigt. Lite kalorier? Lite fett? Mycket näring? Lite socker? Utan kemiska tillsatser?
Det beror liksom helt på ur vilken aspekt man diskuterar.

För att inte tala om att det beror jävligt mycket på situationen, och *vem* som äter chipset resp. godiset.

I vissa situationer kan en liten tillförsel av rent socker (=godis) vara utomordentligt välgörande. I andra situationer är en handful fett+stärkelse+salt precis det man behöver.

Och "godis" - som folk redan påpekat så finns det ju enorma variationsmöjligheter där. Från i princip rent socker med liten tillsats av trevliga oljor (halstabletter) till grymma energibomber med inslag av både fett och protein (choklad+nötter).

Om man nu är för slö för att äta mat istället för godis eller chips, så skulle jag tro att det nyttigaste oftast - som vanligt - är att äta det man är sugen på, i just tillräcklig portion så att suget försvinner.

(Just nu är jag själv för slö för att äta varken godis eller chips - jo, båda finns hemma - så jag tänker ta en kopp kaffe med socker och mjölk istället. Inget jag rekommenderar, koffein råddar till "hunger-barometern".)
Citera
2009-03-29, 17:47
Medlem
Idrottar man mycket så är chips kanonbra. Mycket kolhydrater.
Citera
2009-03-29, 17:47
Medlem
unauthorizeds avatar
Om jag var tvungen att äta det ena så skulle jag välja godis. Godis (saknar iofs definition på vad som avses) är åtm bara tom energi medan chips ofta är friterade i fleromättad olja som innehåller alldeles för stor mängd omega-6 och vad som bildas i oljan under den höga temperaturen i övrigt vågar jag inte ens gissa (bl a akrylamid larmades det ju för för några år sedan). Det är på sikt skadligare för min kropp än socker. Omega-6 verkar enl forskningsläget nu vara en stor bov i hjärt-/kärlsjukdomsdramat.
Citera
2009-03-29, 17:49
Medlem
Flytande_argots avatar
Godis ger väl större insulinpådrag än chips vilket kanske inte är önskvärt eftersom man vill snaska mer då. Så jag skulle nog välja chips.
Citera
2009-03-29, 17:50
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Definiera godis. Finns sockerfritt godis också
Hur nyttigt är de sockerfira valet då?
Nödvändigtvis inte bättre för lever ect.
Citera
2009-03-29, 18:16
Medlem
mx_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinken
Idrottar man mycket så är chips kanonbra. Mycket kolhydrater.

Så bara för att det innehåller en hel del kolhydrater så är det kanonbra? Då har du inte bra koll på näringslära... Finns betydligt bättre kolhydratkällor.
Citera
2009-03-29, 19:19
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mx_
Så bara för att det innehåller en hel del kolhydrater så är det kanonbra? Då har du inte bra koll på näringslära... Finns betydligt bättre kolhydratkällor.

Det är faktiskt sant. Chips är as bra.

Källa:
http://img525.imageshack.us/img525/5650/chipsbra.jpg
Citera
2009-03-29, 20:40
Medlem
mx_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eh Whatever
Det är faktiskt sant. Chips är as bra.

Källa:
http://img525.imageshack.us/img525/5650/chipsbra.jpg

Attans.. Kan ju inte ifrågasätta när du har källa på det!
Citera
2009-03-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mx_

Allt som ger energi är bra om man idrottar mycket... Oavsett om det är chips eller pasta.
Citera
2009-03-29, 22:21
Medlem
Tebos avatar
Potatis lär vara sämre än socker för munhälsan eftersom det fastnar i tänderna och bryts ner till socker, så du får en konstant tillförsel av näring till bakterierna.
Citera
2009-03-29, 22:37
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinken
Allt som ger energi är bra om man idrottar mycket... Oavsett om det är chips eller pasta.

Japp ALLT!
Till och med chips med kloroform.

Klart det finns bra och dåliga.
Citera
2009-03-29, 23:05
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eh Whatever
Japp ALLT!
Till och med chips med kloroform.

Klart det finns bra och dåliga.

Äsch, gör man av med energin man får i sig så är det ganska same same.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in