• 1
  • 2
2009-03-28, 23:45
Bannlyst
Ja eller vad är det minst ohälsosamma skulle man väl också kunna säga? Själv tror jag nog chips eftersom det åtminstonde är potatis vilket är naturligt.
Citera
2009-03-28, 23:51
Medlem
Nokenoas avatar
Det är ju mer eller mindre bevisat att fett som kalori har ett lägre värde än än socker som kalori... Så jag skulle nog säga chips.
Citera
2009-03-28, 23:52
Medlem
Beror väl på hur man menar, menar du t.ex 100g chips vs 100g godis, eller 1 godisbit vs 1 chips, etc.?
Citera
2009-03-28, 23:57
Medlem
transfetter i chips allt > transfett ...
Citera
2009-03-29, 00:04
Bannlyst
Får man i sig allt det nyttiga från potatisen eller försvinner allt när det blir till chips?
Citera
2009-03-29, 00:09
Bannlyst
Men det beror på vilken typ av chips det är och vilken sorts geleråtta det gäller också.
Citera
2009-03-29, 00:50
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
Får man i sig allt det nyttiga från potatisen eller försvinner allt när det blir till chips?

Tror inte man får i sig särskilt mycket nyttigt över huvud taget av potatisen så mycket som man grejat med den innan man stoppat den i chipspåsen
Citera
2009-03-29, 06:29
Medlem
BrainDisorders avatar
Rent spontant skulle jag tycka att godis är "nyttigare".
Varför? Jag vet inte riktigt, har ingen som helst uppfattning om hur det ligger till.
Mest en magkänsla.
Och då tänker jag på större konsumtion en lång tid framöver också, inte bara jämföra ett chips och en godisbit.
Citera
2009-03-29, 11:13
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haystak

Vad är det för nyttigt du menar som finns i potatis?
Citera
2009-03-29, 11:21
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Vad är det för nyttigt du menar som finns i potatis?

Potatis innehåller en hel del näringsämnen, framför allt c-vitamin och en hel del mineraler som magnesium och kalium. Vad som är väsentligt för att maximera näringsupptaget är att man även äter skalet:

Citat:
...Kritiskt för näringsprofiler är skalet. Med skalet borta försvinner t.ex. mer än hälften av fibrerna och vitaminerna. Med skalet kvar är potatis, i förhållande till hur mycket vi äter av dem, en hygglig källa till några vitaminer och mineraler. För en medelstor potatis på 150 g ges ca 30 mg C-vitamin och 620 mg kalium. Det ger även en del B6-vitamin och ett tiotal genomsnittliga potatisar kommer upp ungefär i dagsbehovet av detta vitamin.

En medelstor potatis ger uppåt 15 - 20% av dagsbehovet av järn. Mängden fibrer inklusive stärkelse som inte bryts ner är ungefär jämförbar med bröd och pasta bakat av fullkorn om skalet är kvar på potatisen. I potatis finns dessutom karotener, fenolföreningar och mer nyttigt men halterna är dåligt studerade och är troligen mycket låga i de flesta sorter...

Källa

Frågan är väl sedan bara hur mycket av näringsämnena som går förlorade i berednings- och tillverkningsprocessen för chips.
Citera
2009-03-29, 11:29
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Potatis innehåller en hel del näringsämnen, framför allt c-vitamin och en hel del mineraler som magnesium och kalium. Vad som är väsentligt för att maximera näringsupptaget är att man även äter skalet:

Källa

Frågan är väl sedan bara hur mycket av näringsämnena som går förlorade i berednings- och tillverkningsprocessen för chips.

Jo, men jag menar det är ju inget som är specifikt för just potatis.
Folk verkar ha fått för sig att potatis skulle vara supernyttigt på något sätt.

Och jag känner mig ganska övertygad om att i stort sett noll av vitaminer och mineraler finns kvar i chips.

Saken är den att TS ställer en fråga som är omöjlig att svara på. Vadå nyttigast, det beror ju helt på hur man definierar nyttigt. Lite kalorier? Lite fett? Mycket näring? Lite socker? Utan kemiska tillsatser?
Det beror liksom helt på ur vilken aspekt man diskuterar.
Citera
2009-03-29, 11:39
Medlem
Luigis avatar
Definiera godis. Finns sockerfritt godis också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto