2009-03-28, 20:24
Medlem
svenssonismes avatar
Hej!
jag har ett problem med mitt internet i ubuntu (tror det är det som är fel i alla fall). För jag kan inte hämta hem updateringar, det stängs av helt plötsligt och det går inte ens att starta firefox. Någon som vet vad det är för fel?
Är väldigt grön innom ämnet så förklara så idiotvänligt som det bara går.
tack på förhand
// svenssonisme
Citera
2009-03-28, 20:43
Medlem
öppna en terminal och skriv ifconfig. Då ser du om du har en ip-adress. har du ingen ip så funkar garanterat inte internet.

ubuntu-se.org har ett bra forum annars.
Citera
2009-03-28, 21:31
Medlem
svenssonismes avatar
ja har nu fått igång det inbygda messenger programmet så internet har jag i alla fall , men den vägrar hämta uppdateringar står att ja ska välja en annan sida att hämta dem ifrån men det blir samma på alla jag testat. kan det bero på att jag har en gammal verision av ubuntu ?
Citera
2009-03-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenssonisme
ja har nu fått igång det inbygda messenger programmet så internet har jag i alla fall , men den vägrar hämta uppdateringar står att ja ska välja en annan sida att hämta dem ifrån men det blir samma på alla jag testat. kan det bero på att jag har en gammal verision av ubuntu ?
Det låter som att det strular med den "spegeln" du försöker hämta uppdateringar ifrån. Som du själv sa så fungerar ditt internet bra övrigt, så det är inte där som felet ligger.

https://launchpad.net/ubuntu/+mirror...et.se-archive2
Testa den som mirror. Hur du gör för att växla mirror får någon annan besvara. Jag vet att du ska in i filen /etc/apt/sources.list och pilla, men inte riktigt vilka rader.
Citera
2009-03-30, 18:32
Medlem
svenssonismes avatar
Ska testa det om en liten stund när jag får tillgång till den datorn. Men såg att jag glömt skriva en sak. När jag ska uppdatera så man kan lyssna på mp3 mm i musik programmet så laddar den ner ca 30 filer av 60 sen avbryts det o börjar babbla " följade filer kunde inte hittas " och då står det länkar till olika sidor .. Kan det bero på spegeln som han över skrev eller måste ja instalera om ubuntu helt ?

Och det där med att internet funkar , ja det gör det eller i alla fall så att jag är uppkopplad men själva firefox startar inte bara kommer fram " startar firefox " sen försvinner det o kommer inte upp igen, kan det bero på att jag måste uppdatera eller kan det vara något annat?
tacksam för svar // svenssonisme
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in