Enligt en amerikansk undersökning ökar antalet stresshormoner och dödligheten hos närstående när någon kär går bort. Så visst har termen "brustet hjärta" en viss riktighet?
Immunförsvaret ska tydligen ta stryk också. Det är en jävla massa hormoner och enzymer som är viktiga för kroppen som antingen försvagas eller sätts ur spel.
När jag var yngre (tror jag kan ha varit runt 11-12) läste jag en artikel om en ung (frisk) tjej som sörjde ihjäl sig då familjens hund avled. Varför jag minns den artikeln så väl är för att jag då var lika gammal som tjejen och att jag också hade en hund. Så ja, man kan sörja ihjäl sig på det ena eller andra sättet.
Hej, självklart går de att dö av sorg, som nån skrev så där ofta djur kort tid efteråt om de varit ihop många år med sin människa el djurvän.
Men där man ser det som tydligast är faktist hos äldre på långtidsboende el likande, de som bor ihop där bor ofta ihop. Men säger att dör en så dör de i tre. de låter hemskt men oftast på såna långtids boende så brukar de bli mer än ett dödsfall om en dör just av brustethjärta. Men kan även se de att när ny patienter kommer dit så är de oftast efter att deras andra hälft har dött nyligen....I vissa fall kan den adran leva i flera år så klart efteråt i många många år...men att den andra dör i hjärte sorg är INTE ovanligt....
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!