2009-03-28, 15:16
Medlem
Thyselfs avatar
Har nyss installerat Ubuntu men känner att det inte är något för mig, så nu vill jag formatera disken och installera XP på nytt. Menyn där man väljer att starta datorn med en CD kommer man åt genom att trycka på Esc i början av datorns uppstart, men nu händer inget när jag trycker på nyss nämnda knapp. Vad beror det på? Hur kan jag lösa problemet, på ett eller annat sätt?

Tack!
Citera
2009-03-28, 16:28
Medlem
Tjatters avatar
Tryck på delete istället (du kommer in i BIOS) och ändra boot-ordningen så att cd-rom ligger först och hdd på andra.
Citera
2009-03-28, 17:17
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Tryck på delete istället (du kommer in i BIOS) och ändra boot-ordningen så att cd-rom ligger först och hdd på andra.
Jag tror även att du måste formatera hårddisken till ntfs eftersom windows mig veterligen inte kan läsa linuxpartitioner
Citera
2009-03-28, 17:57
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dileva
Jag tror även att du måste formatera hårddisken till ntfs eftersom windows mig veterligen inte kan läsa linuxpartitioner

Givetvis. Varför tror du han försöker starta Windows-installationen? Kan det vara för att han vill formatera om och installera Windows?
Citera
2009-03-29, 12:17
Medlem
Thyselfs avatar
Kopplade in ett annat tangentbord, Esc-knappen fungerade inte för att komma åt boot-menyn p.g.a okänd orsak. Problemet löst nu i alla fall.
Citera
2009-03-29, 14:47
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Givetvis. Varför tror du han försöker starta Windows-installationen? Kan det vara för att han vill formatera om och installera Windows?
Jo men poängen är att windows installationsskiva inte kommer kunna formatera ext3-partitionen eftersom den inte kommer hitta den. TS måste först formatera hårddisken, mha tex en linux-liveskiva, och sedan köra installationsskivan.
Citera
2009-03-29, 15:11
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Jo men poängen är att windows installationsskiva inte kommer kunna formatera ext3-partitionen eftersom den inte kommer hitta den. TS måste först formatera hårddisken, mha tex en linux-liveskiva, och sedan köra installationsskivan.

Nix. Windows installationsprogram kommer att se partitionen precis som vilken annan partition som helst, men han måste givetvis välja att han vill formatera om den.
Citera
2009-03-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Nix. Windows installationsprogram kommer att se partitionen precis som vilken annan partition som helst, men han måste givetvis välja att han vill formatera om den.

Kände bara att jag ville hålla med. Jag har själv gjort precis så flera gånger. Windowsskivan ser partitionen men har för mig att det står okänt filsystem. Det är bara att plocka bort EXT-partitionen och skapa en ny som man formaterar som NTFS vid installationen.
Citera
2009-03-29, 17:05
Medlem
Thyselfs avatar
Citat:

Du har fel. Windowsskivan kunde visst lokalisera Ubuntu, och jag sitter på XP nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in