2009-03-27, 20:46
Medlem
tjackkurts avatar
Är det möjligt att ha två operativsystem i samma dator? vill alltså kunna byta ganska enkelt till det ena eller det andra..

Just nu sitter jag på Vista ultimate 64bits men skulle vilja köra in Windows 7 64bit också, möjligt ? och isåfall var ska jag installera Windows 7:an?

Något jag bör tänka på?

mvh Kurt
Citera
2009-03-27, 20:53
Medlem
Detta är inga större problem, enkals är om du kör med dem på varsin partition. Går även annars men kan bli lite krångligare. Men om du kör med två partitioner så ska det inte vara några problem och få så att du kan vid uppstart välja mellan de olika OS´n
Citera
2009-08-19, 20:26
Medlem
Rickardens avatar
Istället för att behöva krångla med partitioner, kan man installera operativsystemen på varsin hårddisk istället?
Citera
2009-08-19, 20:52
Medlem
Tigresss avatar
Vill tipsa om mjukvara som simulerar en maskin också. Med en virtuell maskin kan man ha t.ex. ha windows 7 64 bits igång i ett fönster och bara tabba ut för att komma till datorns riktiga os (och det går oftast att kopiera saker från ett fönster till ett annat, väldigt smidigt). Själv har jag använt VMware både i skolan och hemma och det funkar riktigt bra.
Citera
2009-08-19, 21:50
Medlem
Psyko-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigress
Vill tipsa om mjukvara som simulerar en maskin också. Med en virtuell maskin kan man ha t.ex. ha windows 7 64 bits igång i ett fönster och bara tabba ut för att komma till datorns riktiga os (och det går oftast att kopiera saker från ett fönster till ett annat, väldigt smidigt). Själv har jag använt VMware både i skolan och hemma och det funkar riktigt bra.
Kan vara söligt.
Är ju rent ut sagt idiotiskt att göra med Vista OCH windows 7 samtidigt, så länge man inte sitter på 8gb att leka med.

iaf läs mer om Dualboot här:
http://www.intowindows.com/how-to-du...s-7-and-vista/

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Rickarden
Istället för att behöva krångla med partitioner, kan man installera operativsystemen på varsin hårddisk istället?
Yes sir. Har man den möjligheten är det smidigare.
Citera
2009-08-20, 13:05
Medlem
Tigresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-12
Kan vara söligt.
Är ju rent ut sagt idiotiskt att göra med Vista OCH windows 7 samtidigt, så länge man inte sitter på 8gb att leka med.
Håller med om att en dual boot i det här fallet verkar smidigare, men eftersom ts aldrig nämner anledningen till att han vill ha två olika windows os ville jag ändå tipsa om virtuella maskiner. (Jag som t.ex. använder både vista och ubuntu när jag jobbar sparar enormt mycket tid av att kunna tabba in och ut ur os.)

Sen får man hoppas att ts tar ett informerat beslut utifrån sina förutsättningar och behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in