• 2
  • 3
2009-03-29, 23:20
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
[list=1][*]Vi föds som blanka blad.

Nej, det gör vi inte.

Det finns ingen mening med att tortera sådana som Fritzl. Inget positivt kan komma från det. Kanske då om man tillät familjen att tortera honom som hämnd ifall det gav dem någon slags tillfredsställelse. Samhället kan ju i och för sig också ta sig glädje av det..

Men det är nog inte speciellt smart att straffa fångar överhuvudtaget eftersom de som begått missgärningar, precis som vi andra (även om det som yidaki säger är felaktigt, så har vi ändå gener och arv som påverkar oss), bara är produkter av en lång kedja av händelseförlopp. Men utestängning från samhället måste inrätta sig.

Hur man ska straffa fångar är verkligen en av de eviga frågorna.. Kom Foucault till ett vad han tyckte "slutgiltigt" svar?
Citera
2009-03-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrigjatte
Nej, det gör vi inte.

[_ _ _]
Vad baserar du detta på?
Determinism motsäger inte Tabula Rasa.
Citera
2009-03-30, 12:06
Medlem
Prometeuss avatar
Vi straffar inte för att hämnas, utan för att få folk att inte begå brott, mycket enkelt.

Inte sjunka till samma nivå-argumentet håller f.ö. inte, isf skulle vi ju inte få fängsla frihetsberövare.
Citera
2009-03-30, 15:53
Medlem
Laeskeblasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Hur hade du känt om det var din dotter som blev bortrövad som barn och knullad utav ett äckligt peddo i 20 år och det hela uppdagades senare? Jag föreslår att vi bygger ett kolozzeum där peddos, mördare etc får bli sönderslitna utav lejon till jublande åskådare. Jag har noll respekt för sådana typer utav förbrytare, anser att dom redan förbrukat sin rätt att leva då de begått sådana vedervärdiga handlingar.

Jag hade antagligen sökt upp honom och mördat honom, men då hade jag också fått ta mitt straff sen. Det handlar inte om vad någon förtjänar, tror du jag sympatiserar med pedofiler? Det handlar om hur man ska lyckas hålla ihop ett normalt, fungerande samhälle.
Citera
2009-03-30, 16:11
Medlem
martiness avatar
Citat:
Hur hade du känt om det var din dotter som blev bortrövad som barn och knullad utav ett äckligt peddo i 20 år och det hela uppdagades senare? Jag föreslår att vi bygger ett kolozzeum där peddos, mördare etc får bli sönderslitna utav lejon till jublande åskådare. Jag har noll respekt för sådana typer utav förbrytare, anser att dom redan förbrukat sin rätt att leva då de begått sådana vedervärdiga handlingar.

Vart tycker du gränsen ska gå då?

Jag hyser mer agg mot t.ex. personer som stammar än mot mördare.

Vem ska bestämma vilka som ska mördas på kollosseum?

(har bara perssoner som stammar som exempel)
Citera
2009-03-30, 22:58
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Vad baserar du detta på?
Determinism motsäger inte Tabula Rasa.

Men Tabula Rasa är ju skitsnack. Vi har DNA, arv och så vidare.

Även om det nu vore så, så blir det fortfarande samma problematik. Personen har varit med om saker som påverkat den till att göra det den gör, samtidigt som vi har varit med om annat. Ansvaret att ta ligger lite löst. Fast detta håller du med om, eller hur?
Citera
2009-03-30, 23:00
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:

Du bryr dig inte om att dessa människor lider så pass mycket (inte alla, det vet jag inget om), att de tvingas till att göra dessa handlingar? Folk ska lida, så länge det passar dig?
Citera
2009-03-30, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vidrigjatte
Du bryr dig inte om att dessa människor lider så pass mycket (inte alla, det vet jag inget om), att de tvingas till att göra dessa handlingar? Folk ska lida, så länge det passar dig?

Ja. Ett öga för ett öga en tand för en tand.
Citera
2009-03-30, 23:22
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ja. Ett öga för ett öga en tand för en tand.

Men det påståendet stämmer ju inte. Om förutsättningarna inte är likadana (som de inte är, för annars hade det inte bara varit en liten grupp människor som mördat), så är det inte EGFEGETFET. lol

Det är den mest egoistiska livssynen man kan ha. Total brist på empati och egoism när den är som störst. Magvridande och äcklande.

Varför går du inte in på en bank och mördar alla och tar det du vill ha? Enligt din logik så vore det ju alldeles utmärkt eftersom lidande bara är relevant när det passar din världsbild. Vad är då bättre än att justera logiken så att du försöker roffa åt dig så mycket som möjligt?

Om personen inte gjort handlingen för att slippa lidande kanske jag kan ta till mig att hålla med dig symboliskt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in