Citat:
Ursprungligen postat av
feemaxxx
Man säger ju tex
sår på kinden, finne på hakan
men när pannan har någonting, säger man
jack i pannan, sår i pannan
Någon som vet varför man tex inte säger ett sår PÅ pannan?
Det handlar om geografi
Hakan, kinderna, näsan, läpparna mm är delar av ansiktet och därför heter det 'på näsan' osv.
Pannan tillhör inte ansiktet, utan är en egen region, och därför är det 'i pannan'
Jämför städer och stadsdelar: I New York, men PÅ Manhattan. - I ansiktet på näsan.