Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Nu har jag ju i och för sig inte någon större respekt för hur svenska journalister behandlar språket men kan det inte röra sig om att de dels skriver om landet Island och dels om ön Island?
Om du vill ha ett bättre exempel kan du göra en sökning på Kuba. Det är ju en önation som väl mycket oftare omskrivs i egenskap av politisk, snarare än geografisk, enhet. För Kuba ligger motsvarande kvoter på 6,8 resp. 6,1 till fördel för "på Kuba".
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Helt underligt är det inte, med tanke på Hällfjällapullajäkeljökel som är en vulkan på Island...
Jag menar inte att det är underligt, utan bara konstaterar att den språkliga verkligheten är sådan att det helt enkelt heter "på Island" hos de allra flesta språkbrukare, oavsett om det är ön eller landet som avses.