2010-11-17, 17:32
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Media gör det uppenbarligen och det var ju så tråden startade. Jag försökte bara förklara varför de gör det.
Fast det gör de ju inte, i alla fall inte konsekvent. Söksträngen "på Island" ger ungefär tio gånger fler träffar än "i Island" på både SvD och DN.
Citera
2010-11-17, 17:45
Medlem
kvistlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Fast det gör de ju inte, i alla fall inte konsekvent. Söksträngen "på Island" ger ungefär tio gånger fler träffar än "i Island" på både SvD och DN.

Nu har jag ju i och för sig inte någon större respekt för hur svenska journalister behandlar språket men kan det inte röra sig om att de dels skriver om landet Island och dels om ön Island?
Citera
2010-11-17, 17:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Nu har jag ju i och för sig inte någon större respekt för hur svenska journalister behandlar språket men kan det inte röra sig om att de dels skriver om landet Island och dels om ön Island?
En mycket stor del av svenska medias islandsbevakning under senare tid handlar om effekterna av den ekonomiska krisen, som definitivt har drabbat landet Island snarare än ön.
Citera
2010-11-17, 17:52
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Helt underligt är det inte, med tanke på Hällfjällapullajäkeljökel som är en vulkan på Island...
Citera
2010-11-17, 17:53
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Som väntat är det etter värre i landsorten. NA ståtar med en kvot på 98 – gånger, inte procent.

Genom viss hyperkorrektion når Sydsvenskan ner till kvoten 2,4 för »på Island«. Exempel som enligt min bedömning gäller geografi/geologi/topografi snarare än politik:

... vilket bland annat gör aluminiumproduktion billig i Island. ...
... I Island har ett 60-tal invånare i området kring Eyjafjallajökull gett sig av frivilligt ...
Citera
2010-11-17, 17:55
Medlem
flashbocks avatar
Sålänge som Haiti är okänt land och kommer att förbli (Ingen relation till negerfolket där), så vill man påtala indirekt att det hadlar om en ö. Men då bör man säga "På ön Haiti" varje gång.
Citera
2010-11-17, 18:38
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Om du vill ha ett bättre exempel kan du göra en sökning på Kuba. Det är ju en önation som väl mycket oftare omskrivs i egenskap av politisk, snarare än geografisk, enhet. För Kuba ligger motsvarande kvoter på 6,8 resp. 6,1 till fördel för "på Kuba".

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Helt underligt är det inte, med tanke på Hällfjällapullajäkeljökel som är en vulkan på Island...
Jag menar inte att det är underligt, utan bara konstaterar att den språkliga verkligheten är sådan att det helt enkelt heter "på Island" hos de allra flesta språkbrukare, oavsett om det är ön eller landet som avses.
Citera
2010-11-17, 18:59
Medlem
Fickludds avatar
Man säger i Malaysia, som ligger på en halvö samt en del av en ö.
Citera
2010-11-17, 19:13
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Var god läs trådstarten igen. Det är inte jag som startat tråden. Förvisso är det i och för sig oväsentligt om TS har rätt i sin iakttagelse att "...nästan alla säger i Haiti". Det räcker faktiskt med att media också säger, för att frågan ska vara intressant.
Citera
2010-11-17, 20:13
Medlem
I DK har man mer och mer gått över från att säga "på Grönland" till "i Grönland" i takt med att grönländarna har fått ökat självbestämmande. Småfestligt.
Citera
2010-11-19, 14:04
Medlem
Egon3s avatar
I nyheterna i dag rapporteras om en svår gruvolycka i Nya Zeeland. Kanske 1500 meter under markytan sitter gruvarbetarna förstås i snarare än Nya Zeeland. Det är problemet i ett nötskal.

Förlåt en ordlek i en tragisk kontext!
Citera
2010-11-20, 17:16
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ännu mera prepositionstrådar sammanslagna.
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in