2003-12-17, 00:40
Medlem
StigAllans avatar
Börjar längta till årsskiftet.
Har planerat att sätta några sorter under lysrör i slutet av januari.
Sätter de fröer som blev kvar förra året och det bör bli plantor av några olika sorter.
Citera
2005-06-06, 13:47
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Inpecta fröhandel har ett fint urval.
http://www.impecta.se/
Där finns annat än vad handeln slentrianmässigt skickar ut.
Själv har jag testat ett flertal sorter och bytt med kompisar.

Gammal tråd visserligen, men tack för tipset! Jag har nu beställt ett helt gäng olika sorters peppar.
Citera
2005-06-06, 22:25
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Gammal tråd visserligen, men tack för tipset! Jag har nu beställt ett helt gäng olika sorters peppar.

Det är nog en aning sent att sätta nu, men om plantorna får växa ljust till så kan det kanske bli något.
Mina chiliplantor är ca 20 cm höga och jag tycker att det var sent när jag planterade mina, lat och sköt på allt stök som blir vid plantering.
Citera
2005-06-07, 08:16
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det är nog en aning sent att sätta nu, men om plantorna får växa ljust till så kan det kanske bli något.
Mina chiliplantor är ca 20 cm höga och jag tycker att det var sent när jag planterade mina, lat och sköt på allt stök som blir vid plantering.

Aha, men om man har dem inomhus borde det väl inte vara så noga eller?
Citera
2005-06-08, 18:44
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Aha, men om man har dem inomhus borde det väl inte vara så noga eller?

När man som jag bor i Umeå så får man driva upp plantorna inomhus och allteftersom värmen kommer utomhus ställa ut chilin på som i mitt fall balkongen.
Det blev premiär idag förresten för mina chiliplantor, just nu 17 grader i skuggan och växterna står i solen.
Men en stund efter solnedgången är det bara att plocka in dom igen.
Och förhoppningsvis ställa ut i morgon igen.

Om du är väldigt sugen så kan du väl köra en lite mildare odlingsstil än vad hampaodlarna gör i garderoben, antar att det finns odlingstips i cannabisforumet.
Lite lysrör av växttyp eller kvicksilverlampor för att snabbdriva upp några plantor så att det blir något odlingsresultat i år.
Sätt inte så många frön, du kan spara till nästa vår.
Det är en hel del jobb med att bära plantor i hinkar ut och in på höstkanten.
Citera
2005-06-08, 19:18
Medlem
OliTs avatar
Jag ska köpa några fröpåsar från impecta och sätta i växthuset, lär gå alldeles utmärkt sett till midnattssolens härliga påverkan
Citera
2005-06-08, 19:22
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag ska köpa några fröpåsar från impecta och sätta i växthuset, lär gå alldeles utmärkt sett till midnattssolens härliga påverkan

Chili växer betydligt långsammare än tomater, var beredd på det.
Om man har växthus så bör chilin ehålla nattvärme om du sätter fröna för att gro i växthuset.
Har haft ett par växthus, det ena större än det andra.
Är för tillfället tyvärr utan, därav hinkflyttande halva sommaren.
Citera
2005-06-08, 21:24
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Jag ahr ett gäng plantor på g och de är väl ungefär 20-30 cm höga. Ska sätta ut hälften av dem när solen tittar fram om några dar. Jävligt enkelt att odla chili och snygga är plantorna också.
Citera
2005-06-08, 21:51
Medlem
StigAllans avatar
Tog nyss in mina.
Började bli för kallt, bättre att chilin får trivas i 25 gradig inomhustemp.
Citera
2005-06-09, 08:23
Medlem
irrblosss avatar
Borde man inte kunna odla chili när som helst på året inomhus om man ger dem ljus, rätt luftfuktighet osv? För fröna kan väl omöjligen "känna" vad det är för årstid om de är inne? Jag har länge funderat på hur kul det skulle vara att bygga ett självreglerande växthus som simulerar klimatet på godtycklig plats på jorden. En kombination av UVA/UVB/dagsljuslysrör, värme/kylelement, luftfuktare/avfuktare osv... Allt som styrs via en eller ett par PIC-processorer...
Citera
2005-06-10, 20:26
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Borde man inte kunna odla chili när som helst på året inomhus om man ger dem ljus, rätt luftfuktighet osv? För fröna kan väl omöjligen "känna" vad det är för årstid om de är inne? Jag har länge funderat på hur kul det skulle vara att bygga ett självreglerande växthus som simulerar klimatet på godtycklig plats på jorden. En kombination av UVA/UVB/dagsljuslysrör, värme/kylelement, luftfuktare/avfuktare osv... Allt som styrs via en eller ett par PIC-processorer...

Visst går det alldeles utmärkt.
Kolla efter odlingstips hos hampanissarna, dom har väldigt fin pejling på vad som behövs.
Citera
2005-06-11, 14:41
Medlem
ZätaGustavs avatar
Jag har nu lyckats dra igång en radda plantor (även om skörden förra året inte imponerade). Men nu går de i frukt igen, alldeles för tidigt.

Går det att förhindra på något sätt (med tanke på att frukterna bara blir ärtstora).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in