2009-03-27, 00:20
Bannlyst
Jag går tredje ring på gymnasiet och ska som ni säkert kan lista ut ta studenten till sommaren.

Jag hade mina sista svenskalektioner i Januari och nu står jag här utan någon att lära mig. Jag fick alltid tillbaks mina uppsatser med några ordföljdsfel.

Eftersom jag inte är fullärd, vill jag gärna bli bättre. Därför undrar jag hur jag ska gå tillväga?

Här är ett inlägg jag gjorde på Flashback, alla sågade mig och sa att jag skrev totalt oläsligt och att det var totalt omöjligt att förstå vad jag skrev.

"Det är bra med ambitioner!

Jan guillou har själv sagt att författare är inget man födds till utan något man blir. Författare som säger att man ska ha "det" vill höja sig själva till skyarna och skära bort all konkurrens.

Dock måste du bestämma dig för vad du vill bli. Det är extremt krävande att bli något av det du säger du vill bli. Att bli alla saker samtidigt kommer är i stort sett omöjligt.

Alternativet är att du är en stor attentionwhore som bara vill få uppmärksamhet."

Felen jag kan hitta är. Första meningen, vilken gör sig bättre som följer. Jan guillou har själv sagt att författare inte är något man födds till utan något man blir.

Andra felet jag hittar är. "Att bli alla saker samtidigt kommer är i stort sett omöjligt." -------------> Där borde jag inte ha "kommer", men det var för att jag slingrade till det.
Senast redigerad av Helsingborg2 2009-03-27 kl. 00:23.
Citera
2009-03-27, 00:24
Medlem
Läs mycket böcker, titta på språket, känn logiken och skriv.
Citera
2009-03-27, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Läs mycket böcker, titta på språket, känn logiken och skriv.

Jag har läst inlägg här på Flashback, varav mina cirka 1200 inlägg. När jag skriver finner jag mitt sätt korrekt. När där dock kommer x antal personer och gnäller som stuckna grisar blir jag dock konfunderad.
Citera
2009-03-27, 00:29
Medlem
Men 70% på FB skriver som krattor, sååå skit i dem och läs böcker.
Citera
2009-03-27, 00:53
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Jag går tredje ring på gymnasiet och ska som ni säkert kan lista ut ta studenten till sommaren.

Jag hade mina sista svenskalektioner i Januari och nu står jag här utan någon att lära mig. Jag fick alltid tillbaks mina uppsatser med några ordföljdsfel.

Eftersom jag inte är fullärd, vill jag gärna bli bättre. Därför undrar jag hur jag ska gå tillväga?

Här är ett inlägg jag gjorde på Flashback, alla sågade mig och sa att jag skrev totalt oläsligt och att det var totalt omöjligt att förstå vad jag skrev.

Jan guillou har själv sagt att författare är inget man födds till utan något man blir. Författare som säger att man ska ha "det" vill höja sig själva till skyarna och skära bort all konkurrens.

Dock måste du bestämma dig för vad du vill bli. Det är extremt krävande att bli något av det du säger du vill bli. Att bli alla saker samtidigt kommer är i stort sett omöjligt.

Alternativet är att du är en stor attentionwhore som bara vill få uppmärksamhet."

Felen jag kan hitta är. Första meningen, vilken gör sig bättre som följer. Jan guillou har själv sagt att författare inte är något man födds till utan något man blir.

Andra felet jag hittar är. "Att bli alla saker samtidigt kommer är i stort sett omöjligt." -------------> Där borde jag inte ha "kommer", men det var för att jag slingrade till det.
Jag bidrar härmed med ett förslag på en liten förbättring:
I svenska språket skriver man namnen på månaderna med liten bokstav. Alltså januari.
Citera
2009-03-27, 01:03
Medlem
Foveas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Men 70% på FB skriver som krattor, sååå skit i dem och läs böcker.

Att sluta rätta ditt tal efter FB och börja läsa böcker lät som en riktigt bra idé =)

Vill du sedan ytterligare förbättras kan du, efter att ha läst lite böcker, börja granska hur andra FBare skriver, och där du finner något lömskt gå och googla och se om du hade 'rätt' när du trodde att han hade fel.

Klaga dock gärna inte på personen som hade fel i fråga =)
Citera
2009-03-27, 01:11
Medlem
Fickludds avatar
Det är bara ett d i föds.

Lycka till!
Citera
2009-03-27, 01:22
Medlem
sofoss avatar
Det är väl knappast oläsligt, dock skrivs Guillou med inledande versal. En stor attentionwhore som bara vill få uppmärksamhet blir ju galet eftersom en "attentionwhore", underförstått, vill ha uppmärksamet. Och så är ju ordet engelskt. Dina radbrytningar och styckesindelningar är lite udda också.

Felen i sig är inte så farliga, men sammantaget ger de ett slarvigt intryck. Jag tycker att Foevas tips var bra. Var uppmärksam och vetgirig!

Edit: tog bort onödig citering.
Citera
2009-03-27, 01:32
Medlem
Ja, skit i vad FB-människor säger, läs t.ex böcker och annat roligt, snöa inte in på tjocka tråkiga böcker som ska vara "intellektuella" klassiker osv. Språket kan övas med enklare saker än så, språket kan faktiskt övas med det mesta. Läs allt, överallt. Läs på mjölkpaketen t.ex. Något jag tror är väldigt bra för att öva språk är typ att läsa gamla ramsor. Men prova också att TALA korrekt, alltså minska ner/ta bort svordomar och slang. Det gör stor skillnad tror jag.

Däremot tror jag inte på att man kan lära sig vad som helst, man kan lära sig till en viss gräns men begåvning för saker är ofta medfödd. T.ex för språk. Eller motorer. Eller musik. Så begåvad tror jag inte man kan bli, fast man kan nog bättra sig på det mesta.

Jag har svårt att säga exakt vad som är problemet med det du har skrivit, det är inte alls oförståeligt som vissa tydligen påstått men jag skulle vilja hävda att du inte har något riktigt "flyt" i det. Det är liksom lite stelt. Inte fel, men dött. Om du förstår? Och följden, kanske inte direkt på orden men på texten.

Som din text:

Citat:

Du får fram all information du vill ha fram, men lite stötigt och kortfattat. Andra meningen är lite kort, tycker du ska ha något mera som utvecklar den lite. Typ: [De] Författare som säger att man ska ha "det" (är sådana som) vill höja sig själva till skyarna och skära bort all konkurrens.

Även konceptet "det" kanske behöver en närmare konkretisering (se, roligt ord som man typ kan lära sig på mjölkpaket!) om ni inte tidigare pratat om det i tråden. Det andra stycket är det som främst känns lite stelt och stötigt, det kan man formulera om på så många sätt. T.ex såhär:

"Eftersom det är extremt krävande att bli något av det du säger att du vill bli, så måste du nog bestämma dig för bara en av sakerna. Det är nog omöjligt att bli (bra) på allting samtidigt."

Prova att leka med ord, experimentera. En text ska liksom rinna fram, inte delas ut i stötar. Prova dig fram, "flyt" kan övas och lekas fram. Ta din text, ändra på vissa ord, ändra på följden av stycken osv. Få den att leva, rinna, flyta. läs den för dig själv, hur låter det?

Faktiskt kan avvägningen mellan korrekt grammatik, och bra flyt, faktiskt vara en utmaning iallafall i början. Det ena kan liksom utesluta det andra i värsta fall.
Citera
2009-03-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofos
Felen i sig är inte så farliga, men sammantaget ger de ett slarvigt intryck.

Jag tycker tvärtom, att texten ger ett för prydligt, mekaniskt intryck.

Grammatiskt korrekt, lagom långa meningar osv. men inget flyt. Säger man mellanstycket rakt ut med typ robot-röst så kan man tänka sig att det är just så en robot pratar, sakligt, korrekt, informationsspäckat, men känslolöst dött liksom?

Om det låter begripligt.
Citera
2009-03-27, 01:45
Medlem
b0gfettos avatar
Strunta i vad vi på FB skriver i vanliga inlägg om det inte gäller just språket, jag själv missar ofta ord i meningar precis som i din rubrik t.ex. Det bör väl vara "Hur [bör jag] förbättra mitt språk?"?

Personligen så editerar jag inläggen ofta då jag märker att det saknas ord (som i din rubrik), men jag vet att folket vet vad jag menar.

Jag försöker att undvika talspråk på forum, däremot inte på en chatt.
Citera
2009-03-27, 01:53
Medlem
Rent allmänt tycker jag det låter lite krystat när man läser de du skrivit. Svårt att förklara hur jag menar, men sammanfattat så tror jag att du tänker för mycket på vad du skriver och därmed blir det rätt när du läser det men andra tycker de ser ut som skit.

Som följande inlägg författat av dig:

Jag har läst inlägg här på Flashback, varav mina cirka 1200 inlägg. När jag skriver finner jag mitt sätt korrekt. När där dock kommer x antal personer och gnäller som stuckna grisar blir jag dock konfunderad.

Kan personligen säga att jag får ont i ögonen när jag läser det. Man får liksom börja om meningen hela tiden för det är jävligt dålig meningsuppbyggnad.

Man förstår helt klart vad du menar, men det är tråkigt att behöva omformulera hela tiden.

Ett tips är att läsa mycket böcker och sluta använda ordet dock hela tiden. Dockedidockdockdock.
Senast redigerad av metone 2009-03-27 kl. 02:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in