Ja, skit i vad FB-människor säger, läs t.ex böcker och annat roligt, snöa inte in på tjocka tråkiga böcker som ska vara "intellektuella" klassiker osv. Språket kan övas med enklare saker än så, språket kan faktiskt övas med det mesta. Läs allt, överallt. Läs på mjölkpaketen t.ex. Något jag tror är väldigt bra för att öva språk är typ att läsa gamla ramsor. Men prova också att TALA korrekt, alltså minska ner/ta bort svordomar och slang. Det gör stor skillnad tror jag.
Däremot tror jag inte på att man kan lära sig vad som helst, man kan lära sig till en viss gräns men begåvning för saker är ofta medfödd. T.ex för språk. Eller motorer. Eller musik. Så begåvad tror jag inte man kan bli, fast man kan nog bättra sig på det mesta.
Jag har svårt att säga exakt vad som är problemet med det du har skrivit, det är inte alls oförståeligt som vissa tydligen påstått men jag skulle vilja hävda att du inte har något riktigt "flyt" i det. Det är liksom lite stelt. Inte fel, men dött. Om du förstår? Och följden, kanske inte direkt på orden men på texten.
Som din text:
Citat:
"Det är bra med ambitioner!
Jan guillou har själv sagt att författare är inget man födds till utan något man blir. Författare som säger att man ska ha "det" vill höja sig själva till skyarna och skära bort all konkurrens.
Dock måste du bestämma dig för vad du vill bli. Det är extremt krävande att bli något av det du säger du vill bli. Att bli alla saker samtidigt kommer är i stort sett omöjligt.
Alternativet är att du är en stor attentionwhore som bara vill få uppmärksamhet."
Du får fram all information du vill ha fram, men lite stötigt och kortfattat. Andra meningen är lite kort, tycker du ska ha något mera som utvecklar den lite. Typ:
[De] Författare som säger att man ska ha "det" (är sådana som) vill höja sig själva till skyarna och skära bort all konkurrens.
Även konceptet "det" kanske behöver en närmare konkretisering (se, roligt ord som man typ kan lära sig på mjölkpaket!) om ni inte tidigare pratat om det i tråden. Det andra stycket är det som främst känns lite stelt och stötigt, det kan man formulera om på så många sätt. T.ex såhär:
"Eftersom det är extremt krävande att bli något av det du säger att du vill bli, så måste du nog bestämma dig för bara en av sakerna. Det är nog omöjligt att bli (bra) på allting samtidigt."
Prova att leka med ord, experimentera. En text ska liksom rinna fram, inte delas ut i stötar. Prova dig fram, "flyt" kan övas och lekas fram. Ta din text, ändra på vissa ord, ändra på följden av stycken osv. Få den att leva, rinna, flyta. läs den för dig själv, hur låter det?
Faktiskt kan avvägningen mellan korrekt grammatik, och bra flyt, faktiskt vara en utmaning iallafall i början. Det ena kan liksom utesluta det andra i värsta fall.