2009-03-31, 17:07
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Arahant, problemet är att USA, i dagsläget aldrig skulle anfalla Iran, just pga ekonomiska problem. En annan femma är om Iran anfaller. Da har Iran, utöver USAF, USN, USArmy, ocksa 299 miljoner arga amerikaner mot sig. I det fallet har Iran, i och med NATO, förklarat krig mot 5 av kanske 7-8 världens mäktigaste krigsmakter, därtill hör naturligtvis 12 amerikanska hangarfartyg och (orkar inte räkna) där till Italienska, Franska, Engelska flottor och deras respektive hangarfartyg. Jag säger inte att alla dessa eventuellt skulle sättas i tjänst, men du förstar när du har typ 70-80 % av världens hangarfartyg ställda mot dig, är du tämligen chanslös? Som du förnekade att Turkiet skulle ga med i ett krig mot Iran, hänvisar jag till wikipedia och NATO

Artikel 5 i NATO-fördraget gäller bara inom Europa.
Detta för att NATO-länderna inte skulle behöva dras in i franska och brittiska kolonialkrig.
Detta förhindrar dock inte t.ex. Storbrittanien och Frankrike att stödja USA
på det sätt som de har gjort i Afganistan och som de gjorde under gulfkriget.

Nu spelar det å andra sidan ingen roll eftersom USA
ändå är så monumentalt överlägsen alla ändra länder till havs och i luften.
Citera
2009-03-31, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Iran var inte så duktiga dem heller under Iran-Irak kriget .

Iran fick faktiskt reservdelar till sina Hawk-robotar under kriget från den stora satan - USA .
.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Iran-Irak-kriget
Citera
2009-03-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Arahant, problemet är att USA, i dagsläget aldrig skulle anfalla Iran, just pga ekonomiska problem. En annan femma är om Iran anfaller. Da har Iran, utöver USAF, USN, USArmy, ocksa 299 miljoner arga amerikaner mot sig. I det fallet har Iran, i och med NATO, förklarat krig mot 5 av kanske 7-8 världens mäktigaste krigsmakter, därtill hör naturligtvis 12 amerikanska hangarfartyg och (orkar inte räkna) där till Italienska, Franska, Engelska flottor och deras respektive hangarfartyg. Jag säger inte att alla dessa eventuellt skulle sättas i tjänst, men du förstar när du har typ 70-80 % av världens hangarfartyg ställda mot dig, är du tämligen chanslös? Som du förnekade att Turkiet skulle ga med i ett krig mot Iran, hänvisar jag till wikipedia och NATO

Turkiet skulle inte gå med i USAs aggressionskrig. Turkiet skulle inte ens ge USA samma stöd som man gav amerikanarna mot Irak. Så är det bara.

Och Iran kommer inte att attackera först. Jag har aldrig sagt något sånt.
Citera
2009-03-31, 20:05
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Jag överskattar inte Iran. Jag har inte sagt att Iran skulle ha luftherravälde eller att man har en överlägsen flotta osv. Däremot menar jag att amerikanarnas flygattacker kommer vara tämligen verkningslösa
Hur har du kommit till slutsatsen att flygattacker skulle vara verkningslösa?, och om flygattacker är helt verkningslösa varför investerar Iran i moderna luftvärnsmissiler?

Citat:
och att Iran har goda möjligheter att sänka fartyg och göra situationen katastrofal för USA i persiska viken och övriga delar av mellanöstern.
Du har inte visat något realistiskt secenario hur det skulle kunna ske.

Citat:
Det är pro-amerikanarna som lider av hyris.
Till skillnad från dig så vet de flesta som stödjer USA i den här tråden vad de pratar om, din optimistiska syn på Irans krigsmakt och vapensystem är grundad i en massiv brist på kunskap och förståelse.

Citat:
Notera att jag inte sagt att Iran kommer besegra USA i den bemärkelsen att man vinner stora slag, dvs. det konventionella kriget. USA skulle förmodligen ha "luftherravälde" exempelvis. Däremot menar jag att dom ekonomiska, politiska och militära nederlagen för USA kommer vara tillräckligt stora att man i praktiken inte ska kunna genomföra en attack och i synnerhet inte genomföra en invasion vilket en attack oundvikligen skulle leda till.
Varför skulle flyganfall oundvikligen leda till invasion? Flyganfall skulle inte kosta speciellt mycket ekonomiskt, militära nederlag kommer ju inte att inträffa det är ju Iran som är motståndaren

Citat:
Den amerikanska opinionen accepterar inte ens 5000 döda. Det var inget man hade förväntat sig i vita huset när man planerade kriget (på ett inkompetent sätt).
Inga 5000 kommer att dö det är helt orealistiskt.
Citera
2009-03-31, 20:12
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Iran har helt andra möjligheter än Saddams Irak hade när landet blev bombat.
Som vad tror du att den 12e imamen eller Allah kommer och knuffar bort bomberna eller vad pratar du om?
Senast redigerad av Paul Tibbets 2009-03-31 kl. 20:14.
Citera
2009-03-31, 20:14
Medlem
Hr. Grips avatar
Frågan är ju bara hur USA skall lösa det efter att Iran krigsmakt är slagen, vad skall de göra sen?
Citera
2009-03-31, 20:17
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr. Grip
Frågan är ju bara hur USA skall lösa det efter att Iran krigsmakt är slagen, vad skall de göra sen?
De behöver inte göra något att krossa irans krigsmakt och vapenindustri är mål nog då minskar deras möjligheter att ställa till problem i regionen. Att selektivt bomba en del utvalda imamer skulle nog kunna förbättra irans inrikes och utrikespolitik också.
Citera
2009-03-31, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Som vad tror du att den 12e imamen eller Allah kommer och knuffar bort bomberna eller vad pratar du om?

Självklart.

Jag tänkte t.ex. på Irans geostrategiska position, att man har en lång kust med amerikanska flottan inom räckvidd för dess missiler, bättre anpassad och mer seriös armé, att man har mycket inflytande i Irak, Afghanistan m.m.

Du kan på allvar inte mena att jag skulle ta "pro-amerikanarna" här (det är tvivelaktigt om pro-israeler är pro-amerikaner) på mer allvar än riktiga experter.

Senast var det Lieberman som kom med ett intressant uttalande (samma populistiska Lieberman som menade att man skulle atombomba Iran):

Citat:
"A military operation - I think I don't even want to imagine the consequences of this step," he says.
http://www.ynet.co.il/english/articles/0,7340,L-3678816,00.html

Inte för att Lieberman är expert. Men nu när han ska bli minister så måste han acceptera verkligheten.

En attack mot Iran är otänkbart. Mycket patetiskt måste jag säga; iranierna har hånskrattat åt israelernas och Washingtons tomma hot dom senaste åren. Det är inte ens kul längre.
Senast redigerad av Arahant 2009-03-31 kl. 21:07.
Citera
2009-03-31, 21:50
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Jag tänkte t.ex. på Irans geostrategiska position, att man har en lång kust med amerikanska flottan inom räckvidd för dess missiler, bättre anpassad och mer seriös armé, att man har mycket inflytande i Irak, Afghanistan m.m.
Vi hade ju kommit fram till att den amerikanska flottan inte skulle gå efter den iranska kusten utan hålla sig på säkert avstånd i indiska oceanen. Du måste skoja om du anser att den iranska armen är seriösare än Iraks innan USA smulade sönder den. Inflytandet i Afganistan är nog begränsat talibanerna mördade en bunt iranska diplomater när de fortfarande hade makten. Iran är ju dessutom avfällningar enligt talibanerna och al qaida.

Citat:
Du kan på allvar inte mena att jag skulle ta "pro-amerikanarna" här (det är tvivelaktigt om pro-israeler är pro-amerikaner) på mer allvar än riktiga experter.
Om du tog riktiga experter på allvar så skulle du inte ha de här villfarelserna om Irans militära kapacitet.

Citat:
Senast var det Lieberman som kom med ett intressant uttalande (samma populistiska Lieberman som menade att man skulle atombomba Iran):

Inte för att Lieberman är expert. Men nu när han ska bli minister så måste han acceptera verkligheten.
Lite svårt att veta vilka konsekvenser han menar det kan ju mycket väl vara de som hindrat Israel att slå mot Iran hittils (dvs konsekvenserna från USA).

Citat:
En attack mot Iran är otänkbart. Mycket patetiskt måste jag säga; iranierna har hånskrattat åt israelernas och Washingtons tomma hot dom senaste åren. Det är inte ens kul längre.
Tyvärr har inte USA tillåtit Israel att bomba Iran och inte gjort några egna steg för att göra något åt stollarna i Qum. Obama är lite efter som tror att det går att resonera med dårar som Iran och Nordkorea. När han har förlorat ansiktet för att det inte funkade så bra så ligger nog Iran pyrt till om de gör något för att provocera USA.
Citera
2009-03-31, 22:05
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Som jag har sagt är iranierna väl medvetna om att amerikanarna inte kommer kunna genomföra en invasion. Därför kommer expandera kriget själva så att regionen exploderar i en stor konflikt som amerikanarna omöjligen kan kontrollera (något man knappt kan idag). Helt klart kommer fler amerikaner än någonsin dö om Iran attackeras. Det kommer välla in motståndsmän och vapen in i Irak och Afghanistan.

Iran har helt andra möjligheter än Saddams Irak hade när landet blev bombat.

Hur ska konflikten expanderas? Om Iran anfaller stater i området får de även dessa som fiender. Och deras hemopinioner är långt ifrån lika kräsna som USAs (dessutom styrs de av diktatorer som skiter i opinionen...). USA kan förse arabiska trupper med vapen och luftunderstöd. Det räcker långt.

Citat:
Turkiet skulle inte gå med i USAs aggressionskrig. Turkiet skulle inte ens ge USA samma stöd som man gav amerikanarna mot Irak. Så är det bara.

Och Iran kommer inte att attackera först. Jag har aldrig sagt något sånt.
Du tror på allvar att det relativt sekulära Turkiet som planerar att gå med i EU kommer värdera Iran framför USA... Jadu...

Turkarna kommer låna ut flygbaser till jänkarna. Om Iran angriper dessa turkiska baser är Nato-länderna enligt artikel 5 illa tvungna att bistå Turkiet (artikel 5 gäller ifs bara i Nordamerika och Europa, men jag tror man räknar hela Turkiet till Europa i det fallet).

Citat:
Självklart.

Återigen, varför ska amerikanska flottan in i Persiska viken?
Vad ska man med en seriös armé till? Markstrider är det inte frågan om, såvida Irans armé inte börjar tåga mot Irak eller Afghanistan. Det skulle givetvis ge amerikanerna erektion av upphetsning. En chans att totalt krossa Irans armé i reguljär krigföring.

Den totala människoslakten det skulle leda till skulle inte ens göra mig glad. Jag skulle bara tycka synd om de unga pojkar som dog i onödan pga inkompetens.

Apache, M1-Abrams, Paladin, M270, F-16, F/A-18 och F-22 och gud vet vilka fler vapen kommer ge perserna ett sådant helvete att Dantes inferno verkar trevligt.
Citera
2009-03-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
De behöver inte göra något att krossa irans krigsmakt och vapenindustri är mål nog då minskar deras möjligheter att ställa till problem i regionen. Att selektivt bomba en del utvalda imamer skulle nog kunna förbättra irans inrikes och utrikespolitik också.

Håller inte med. För att fullständigt krossa Irans krigsmakt måste man invadera och då får man mer problem i regionen än innan. Tänk på vad det skulle göra med USAs anseende. Folk i allmänhet och muslimer i synnerhet är ju lite småtrötta på anfallskrig från världspolisen.

Att skicka raketer rätt ner i skägget på utvalda imamer skulle avsevärt försämra Irans inrikes och utrikespolitik. För att inte tala om hur det skulle stärka regimen när irans folk sluter upp bakom den, för det gör dom isåfall.

Problemet med Iran har ingen militär lösning som jag ser det. Tråkigt att de skaffar kärnvapen. Förståeligt dock när retoriken från USA har varit så dumdristigt hotfull som under W Bush.
Citera
2009-03-31, 22:14
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eannatum
Håller inte med. För att fullständigt krossa Irans krigsmakt måste man invadera och då får man mer problem i regionen än innan. Tänk på vad det skulle göra med USAs anseende. Folk i allmänhet och muslimer i synnerhet är ju lite småtrötta på anfallskrig från världspolisen.

Att skicka raketer rätt ner i skägget på utvalda imamer skulle avsevärt försämra Irans inrikes och utrikespolitik. För att inte tala om hur det skulle stärka regimen när irans folk sluter upp bakom den, för det gör dom isåfall.

Problemet med Iran har ingen militär lösning som jag ser det. Tråkigt att de skaffar kärnvapen. Förståeligt dock när retoriken från USA har varit så dumdristigt hotfull som under W Bush.
Du tror alltså inte att bomba sönder allt som är minsta militärt (t.ex. kraftstationer, all tung industri, reningsverk, polisstationer, hamnar och dessutom alla militärbaser), bomba regering, riksdag och de högre imamerna, samtidigt som man förser samtliga moståndsgrupper med mängder av vapen, kommer ge resultat?

Jag är av en annan uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in