Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Som jag har sagt är iranierna väl medvetna om att amerikanarna inte kommer kunna genomföra en invasion. Därför kommer expandera kriget själva så att regionen exploderar i en stor konflikt som amerikanarna omöjligen kan kontrollera (något man knappt kan idag). Helt klart kommer fler amerikaner än någonsin dö om Iran attackeras. Det kommer välla in motståndsmän och vapen in i Irak och Afghanistan.
Iran har helt andra möjligheter än Saddams Irak hade när landet blev bombat.
Hur ska konflikten expanderas? Om Iran anfaller stater i området får de även dessa som fiender. Och deras hemopinioner är långt ifrån lika kräsna som USAs (dessutom styrs de av diktatorer som skiter i opinionen...). USA kan förse arabiska trupper med vapen och luftunderstöd. Det räcker långt.
Citat:
Turkiet skulle inte gå med i USAs aggressionskrig. Turkiet skulle inte ens ge USA samma stöd som man gav amerikanarna mot Irak. Så är det bara.
Och Iran kommer inte att attackera först. Jag har aldrig sagt något sånt.
Du tror på allvar att det relativt sekulära Turkiet som planerar att gå med i EU kommer värdera Iran framför USA... Jadu...
Turkarna kommer låna ut flygbaser till jänkarna. Om Iran angriper dessa turkiska baser är Nato-länderna enligt artikel 5 illa tvungna att bistå Turkiet (artikel 5 gäller ifs bara i Nordamerika och Europa, men jag tror man räknar hela Turkiet till Europa i det fallet).
Citat:
Självklart.
Jag tänkte t.ex. på Irans geostrategiska position, att man har en lång kust med amerikanska flottan inom räckvidd för dess missiler, bättre anpassad och mer seriös armé, att man har mycket inflytande i Irak, Afghanistan m.m.
Återigen, varför ska amerikanska flottan in i Persiska viken?
Vad ska man med en seriös armé till? Markstrider är det inte frågan om, såvida Irans armé inte börjar tåga mot Irak eller Afghanistan. Det skulle givetvis ge amerikanerna erektion av upphetsning. En chans att totalt krossa Irans armé i reguljär krigföring.
Den totala människoslakten det skulle leda till skulle inte ens göra mig glad. Jag skulle bara tycka synd om de unga pojkar som dog i onödan pga inkompetens.
Apache, M1-Abrams, Paladin, M270, F-16, F/A-18 och F-22 och gud vet vilka fler vapen kommer ge perserna ett sådant helvete att Dantes inferno verkar trevligt.