• 1
  • 2
2009-03-26, 19:23
Medlem
FordEscis avatar
Hur långt innan man ska tillaga potatis kan man skala dom? Hur ska de förvaras och så vidare. Har en middagsbjudning på lördag och är oerhört tacksam för tips. Mvh!
Citera
2009-03-26, 19:26
Medlem
Pokkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Hur långt innan man ska tillaga potatis kan man skala dom? Hur ska de förvaras och så vidare. Har en middagsbjudning på lördag och är oerhört tacksam för tips. Mvh!

Ptja, på mitt jobb kör vi med cook 'n chill, varav vi får maten och värmer upp den, men tillbehör gör vi själva.
Då brukar vi skala potatisen dagen innan och ha den i kylen, och det har jag aldrig märkt några problem av.
Citera
2009-03-26, 20:07
Bannlyst
Jag har faktiskt funderat att ställa ovanstående fråga. Rätta mig om jag har fel, men teorin att potatisen blir så värst mycket sämre om man kokar dem skalade, går väl mycket tillbaka till skoltidens vattniga potatis?
Citera
2009-03-26, 20:15
Medlem
FordEscis avatar
Det går alltså? Men ska man ha dom i en gryta med vatten med lock i kylen eller? Tänkte skala potatisen imorgon och koka dom på lördag, vid 13:00 ungefär.
Citera
2009-03-26, 20:39
Medlem
brydolfs avatar
Jag har skalat potatis dagen före flera gånger och det har gått hur bra som helst. Se till att förvara dom i kallt vatten bara så ska det inte vara några problem.
Citera
2009-03-26, 20:50
Medlem
Skala, i med de i en lämplig kastrull fylld med vatten och rätt in i kylen så klarar dem sig minst en vecka Du kanske ska ha lock på med, men tror dock inte det spelar någon större roll om du har det eller inte.
Citera
2009-03-26, 20:58
Medlem
defyras avatar
Tvätta händerna noga innan, och ha i lite citron eller potavit så att dom håller färgen.
Citera
2009-03-26, 21:14
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Tvätta händerna noga innan, och ha i lite citron eller potavit så att dom håller färgen.

Okej, tvättar händerna gör jag alltid först. Men det där med citron skippar jag nog, är rädd att det ger smak, och det skulle inte passa till min rätt. Men jag tackar för tipsen, då ska jag skala pärorna imorgon efter jobb
Citera
2009-03-26, 21:17
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Okej, tvättar händerna gör jag alltid först. Men det där med citron skippar jag nog, är rädd att det ger smak, och det skulle inte passa till min rätt. Men jag tackar för tipsen, då ska jag skala pärorna imorgon efter jobb

Citronen i vattnet ger ingen smak, utan förhindrar bara att potatisen blir brun.
Citera
2009-03-26, 23:36
Medlem
Nu fungerar det säkert utmärkt som ni säger. Men lakar man inte ut massor av stackars stärkelse ur potatisarna genom att låta de ligga och dra i vatten så pass länge?
Citera
2009-03-27, 00:05
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Nu fungerar det säkert utmärkt som ni säger. Men lakar man inte ut massor av stackars stärkelse ur potatisarna genom att låta de ligga och dra i vatten så pass länge?

Inte om potatisen är hel, strimlar/skivar man den och låtar den ligga i vatten så blir man däriemot så blir man av med en hel del stärkelse.
Citera
2015-12-31, 19:33
Medlem
ska den stekas är det en fördel att skala o skiva den en dag före eftersom den inte bränns när man steker sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in