2009-03-26, 19:08
Medlem
Hej ska köpa Dynastar Legend Mythic Rider nu i rean, dock vet jag inte vilken längd som som passar mig bäst,det finns 178cm och 184cm för skidan. Undrar vad ni tror är rimligast (vissa skidor ska vara längre än andra tex Scott Pure)
Uppgifter om mig:
182-183cm lång
75-80kg
Har varken långsam eller snabb stil (mellanting)
Åker bra dock ingen super elite
Har åkt mest pist men har hänt att jag åker offpist (dock köper jag nu en bredare och mer offpist inriktad skida för att satsa mer på offpisten nästa år)
JÄTTE tacksam för svar, har bråttom också (tyvärr) eftersom det är rea och antagligen bör jag bestämma mig imorron.

Min förra skida Atomic Izor har 80 midja och är då mer storslalom skida, den var 177cm
Citera
2009-03-27, 18:24
Medlem
J.Perssons avatar
Jag jobbar i skidoshop och kan nog hjälpa dig lite. Först och främst vill jag säga Bra val av skida! Du går från jättekass till mycket bra skida! Faktiskt den bästa allroundskidan vi har för svenska fjällen (enligt mig).

Angående längd så spelar det roll på hur bra åkare du är. En vanlig sak är ju att gå ner 10 cm från sin vanliga längd, Men jag själv skulle säga att om du åker offpist ska skidan vara full längd (lika lång som dig). Helt enkelt en smaksak.

Du väger ju även 80 kg så jag tror inte du kommer ha några problem att få carvingsvängar i pist med skidan om du jobbar hårt med den

Jag skulle köra på 184 cm!

Lycka till med köpet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in