2009-03-26, 17:22
Medlem
joxxes avatar
Fyfan vad sjukt. Har installerat mina ati drivisar. Sen kör jag aticonfig --initial -f för att generera ny xorg.con fil.
Rebootar och whips så funkar drivisarna.

Sen om jag rebootar igen så funkar det inte, allt blir svart och jag får boota rescue mode för att slänga in en gammal xorg.conf för att få igång x utan ati drivisarna.

Sjukt... vad beror det på?
Citera
2009-03-26, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joxxe
Fyfan vad sjukt. Har installerat mina ati drivisar. Sen kör jag aticonfig --initial -f för att generera ny xorg.con fil.

Sen om jag rebootar igen så funkar det inte, allt blir svart och jag får boota rescue mode för att slänga in en gammal xorg.conf för att få igång x utan ati drivisarna.

Förmodligen så laddas inte någon/några moduler som har med ditt ATI-kort att göra. Dom laddas när du konfigurerar det, men så fort du bootar så laddas dom inte.

Läs manualen för dina drivisar och sen laddar du dem via debians autoload av kernel moduler.
Tror det är /etc/modules i debian, dock inte säker.
Citera
2009-03-26, 22:07
Medlem
joxxes avatar
Det sjukaste är att nu när jag gjorde så att inga(inte ens root) användare får skriva i xorg.conf filen så fungerar det fint att boota om.
Iofs körde jag en modprobe fglrx också...
Citera
2009-03-26, 23:57
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Iofs körde jag en modprobe fglrx också...

Det som fixade det.
Citera
2009-03-27, 09:24
Medlem
joxxes avatar
Bedömt ja.
Citera
2009-03-29, 16:02
Medlem
joxxes avatar
Nähä?!

Så rebootade jag och var fast i samma problem igen. Skummt.
Såhär ser X11 loggen ut:

http://pastebin.com/m16ae5c13

och som sagt, när det failar så räcker det att jag bootar med rescuedisc och kör aticonfig --initial -f och rebootar så fungerar det EN reboot. Skummt. Bör vara någon modul som inte laddas. Men jag hittar inget :/

Jämnför jag den loggen med en log då det lyckas verkar det som att detta stället till problemet:
(II) fglrx(0): Restoring recent mode: 1680x1050@60Hz

medans om jag kör en gång då det fungerar (och inget recent mode finns) så kör den:
(II) fglrx(0): Setting screen physical size to 160 x 90
Senast redigerad av joxxe 2009-03-29 kl. 16:18.
Citera
2009-03-29, 16:31
Bannlyst
Citat:
Nähä?!

Så rebootade jag och var fast i samma problem igen. Skummt.
Såhär ser X11 loggen ut:

http://pastebin.com/m16ae5c13

och som sagt, när det failar så räcker det att jag bootar med rescuedisc och kör aticonfig --initial -f och rebootar så fungerar det EN reboot. Skummt. Bör vara någon modul som inte laddas. Men jag hittar inget :/

Jämnför jag den loggen med en log då det lyckas verkar det som att detta stället till problemet:
(II) fglrx(0): Restoring recent mode: 1680x1050@60Hz

medans om jag kör en gång då det fungerar (och inget recent mode finns) så kör den:
(II) fglrx(0): Setting screen physical size to 160 x 90

När du har kört aticonfig --initial -f, dumpa sedan alla laddade moduler till en fil.
lsmod > my_loaded_modules.txt
Sen kör du lsmod-kommandot när det inte fungerar.
lsmod > my_loaded_modules_without_ati.txt
diff my_loaded_modules.txt my_loaded_modules_without_ati.txt

Så lär du se skillnaden.
Sen uppdaterar du /etc/modules med dom modulerna som behövs.
Senast redigerad av swedala 2009-03-29 kl. 17:05.
Citera
2009-03-29, 19:11
Medlem
joxxes avatar
lade in fglrx som modul och har ny lyckats boota om 3 ggr utan att det slutat fungera. Problemet verkar vara löst.

Tack för hjälpen
Citera
2009-03-30, 13:15
Medlem
israeli777s avatar
Citat:

det beror på att ati suger på drivisasr för linux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in