Vlj ett omrde som intresserar dig .. flj magen.
(I detta fall r det ett gott rd)
Filosofi r ett mycket stort och oformligt omrde. Om du r hr och lser detta, s r du hr fr ngot speciellt som intresserar dig. Det finns allts en anledning.
Anledningarna kanske r ngot som:
A Jag har just lst om ett mne och det finns antingen explicita eller implicita referenser till "filosofer" .. vad fan har de med saken att gra och vad r filosofi egentligen?
B Ett specifikt omrde jag r nyfiken/intresserad av till sdan grad att de enda som pratar om saken p min "niv" (till skillnad frn A) r filosofer.
Om du tillhr gruppen
B s behver du troligen inte den hr trden .. du hittar ndvndigt material sjlv. Du r en "sak-letare" fr att citera Pippi Lngstrump. Du lser detta p egen hand och lser trden som kuriosa.
Om du tillhr gruppen
A s vet jag inte. Filosofi r inget mne man flyktigt gnuggar axel med p tunnelbanan. Det mste finnas friktion och kontakt, ntt som gnager, och hr kan versiktsverk vara till nytta tnker jag.
Fr de som lst s hr lngt har jag ett par allmnna
boktips:
Sven Ove Hansson, Verktygslra fr filosofer; ISBN: 9789172351004 (Thales)
(
https://www.bokforlagetthales.se/ind...=bocker&id=164)
Detta r en enastende bok !! Men det r alltid bra att ha ett par rejla filosofiska ordbcker till hands ocks:
Robert Audi, Cambridge Dictionary of Philosophy; ISBN: 9781139057509
Simon Blackburn, Oxford Dictionary of Philosophy; ISBN: 9780199541430
Tips: Det gr alltid att klistra in ISBN # i Google (eller Amazon), se till att skriva "ISBN 9780199541430" exempelvis.
Oavsett om du tillhr grupp
A eller
B s ger dessa bcker en ryggrad .. ett kondens av struktur och definitioner. Bckerna ovan r s pass populra att de kommer i terkommande uppdaterade upplagor. Du kan hitta en ldre utgva fr nrmast smgodis p ntet.
Pro!