• 5
  • 6
2019-02-13, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av basinski
Vilken/vilka bcker rekommenderas om man vill brja lsa filosofi?
Som introduktion lutar jag mig mot en bok som tcker filosofins historia och varfr filosofers insatser och de storslagna verken r s betydelsefulla

"I denna bok ges en introduktion till de klassiska filosofiska frgorna om livets mening, kunskapens natur, frhllandet mellan materia och medvetande, sjlens oddlighet och vr instllning till dden. Boken kan med frdel anvndas som introduktion till filosofiska studier."

https://www.adlibris.com/se/bok/vad-...-9789188248107
Citera
2019-02-13, 18:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basinski
Vilken/vilka bcker rekommenderas om man vill brja lsa filosofi?
Som introduktion lutar jag mig mot en bok som tcker filosofins historia och varfr filosofers insatser och de storslagna verken r s betydelsefulla

Sammanfogat din trd med en som har mnga bra tips.
/Mod
Citera
2019-02-16, 14:50
Medlem
Vlj ett omrde som intresserar dig .. flj magen.

(I detta fall r det ett gott rd)

Filosofi r ett mycket stort och oformligt omrde. Om du r hr och lser detta, s r du hr fr ngot speciellt som intresserar dig. Det finns allts en anledning.

Anledningarna kanske r ngot som:

A Jag har just lst om ett mne och det finns antingen explicita eller implicita referenser till "filosofer" .. vad fan har de med saken att gra och vad r filosofi egentligen?

B Ett specifikt omrde jag r nyfiken/intresserad av till sdan grad att de enda som pratar om saken p min "niv" (till skillnad frn A) r filosofer.

Om du tillhr gruppen B s behver du troligen inte den hr trden .. du hittar ndvndigt material sjlv. Du r en "sak-letare" fr att citera Pippi Lngstrump. Du lser detta p egen hand och lser trden som kuriosa.

Om du tillhr gruppen A s vet jag inte. Filosofi r inget mne man flyktigt gnuggar axel med p tunnelbanan. Det mste finnas friktion och kontakt, ntt som gnager, och hr kan versiktsverk vara till nytta tnker jag.

Fr de som lst s hr lngt har jag ett par allmnna boktips:

Sven Ove Hansson, Verktygslra fr filosofer; ISBN: 9789172351004 (Thales)
(https://www.bokforlagetthales.se/ind...=bocker&id=164)

Detta r en enastende bok !! Men det r alltid bra att ha ett par rejla filosofiska ordbcker till hands ocks:

Robert Audi, Cambridge Dictionary of Philosophy; ISBN: 9781139057509
Simon Blackburn, Oxford Dictionary of Philosophy; ISBN: 9780199541430

Tips: Det gr alltid att klistra in ISBN # i Google (eller Amazon), se till att skriva "ISBN 9780199541430" exempelvis.

Oavsett om du tillhr grupp A eller B s ger dessa bcker en ryggrad .. ett kondens av struktur och definitioner. Bckerna ovan r s pass populra att de kommer i terkommande uppdaterade upplagor. Du kan hitta en ldre utgva fr nrmast smgodis p ntet.

Pro!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in