Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-03, 04:16
  #49
Medlem
adequates avatar
Slänger in en bump här. Den här tråden lär vara viktig för andra.
Citera
2008-04-03, 04:27
  #50
Medlem
526s avatar
Ronnie Ambjörnsson "Människors Undran"
Europas Idehistoria.
Citera
2008-09-01, 12:41
  #51
Medlem
Dr. Hydes avatar
Skulle vilja ha tag på en bok som handlar om de antika grekernas filosofier, finns det någon sån?

Ska väl även tilläggas att jag är helt grön inom ämnet..
Citera
2008-09-01, 15:50
  #52
Medlem
Pseud0nyms avatar
Wikipedia.
Citera
2012-12-25, 12:02
  #53
Medlem
Viewts avatar
Slänger in en liten bump.

Har det kommit fler lysande introduktionsböcker sedan 2008? Eller missade de någon tidigare i tråden?
Citera
2012-12-25, 14:49
  #54
Medlem
LucNNs avatar
Något jag själv menar är A&O är att läsa lite grundläggande argumentationsteori och logik. Personligen gillar jag själv att läsa primärlitteratur fram för sekundärlitteratur. Men ska man absolut ge ett recept på bra självstudier hade jag vald:

1) Graeme Forbes Modern Logic (läs denna noga, skitbra introduktion, ger dig tankeverktyg att penetrera tekniska värk).
2) Någon översiktslitteratur över europäisk filosofi från antiken till modern period.
3) gå i köttet på valfri filosof.
Citera
2012-12-25, 15:34
  #55
Medlem
Queer-ishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viewt
Slänger in en liten bump.

Har det kommit fler lysande introduktionsböcker sedan 2008? Eller missade de någon tidigare i tråden?

I julklapp fick jag Stora boken om filosofi (Lind&Co, 2012) av min mor. Måste nog säga att en sådan bok hade passat mig bättre för 7-5 år sedan, i början av tonåren, än vad den gör idag. Boken berättar i varje fall rätt grundligt, i kronologisk ordning, om många olika filosofer och tankegångar från den tidigaste antiken till nutid; kan funka bra som en allmän introduktion i filosofi och den är pedagogiskt skriven. Tyvärr så är den också ytlig, går inte in på någon mer formell teori utan förenklar idéerna, även tänkarna, rejält.
Den går dock igenom väldigt många filosofer med korta kapitel och mer genomgående kapitel för de "större filosoferna", t.ex. står det mycket om Platon, Aristoteles, Thomas av Aquino, Descartes, Hegel, Marx, Nietzsche, Wittgenstein och Sartre - medan allt mindre beskrivs om Epikuros, Bentham, Wollstonecraft och Edward Saïd. (Vilket är väl förståeligt?). I helhet funkar boken bra som en samling för framtida riktningar man kan välja att studera närmare, då den har ett sådant stort utbud av diverse män och kvinnor som haft en betydande roll i idéhistorien.

En av aspekterna med boken som man bör ta hänsyn till och som gör att jag måste ge den några plus för är att den tar med andra än just de centrala, "obligatoriska", västerländska tänkarna. Det skrivs rikt om Buddha, och även Konfucius likaså, och afrikanska filosofer som Frantz Fanon får sin plats; för att inte tala om norske Arne Naess - som jag själv fann mycket intressant - och därutöver många andra tänkare som annars lämnas utanför. Eller som bara får vara med på ett litet hörn. Och varje kapitel (om en tänkare...) har en boklista om man vill utforska ämnena närmare.

Jag skulle nog vilja beskriva den här boken som en karta för framtida fördjupningar i filosofi - ens nyfikenhet och läggning får bli ens kompass

...

Däremot, av det jag läst av dig Viewt och hur du resonerar, tror jag nog att denna bok kanske är alldeles för, vad ska man säga, banal?, för dig
__________________
Senast redigerad av Queer-ish 2012-12-25 kl. 15:37.
Citera
2012-12-25, 15:56
  #56
Medlem
Viewts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queer-ish
...

Däremot, av det jag läst av dig Viewt och hur du resonerar, tror jag nog att denna bok kanske är alldeles för, vad ska man säga, banal?, för dig

Jag vet inte om jag borde utläsa ironi mellan de raderna, men i annat fall måste jag nog säga att du har fel. Jag är faktiskt väldigt dåligt inläst på filosofi som ämne ännu, det är något jag hittills endast utövat på egen hand!

Som Schopenhauer sa, att läsa är att tänka med någon annans huvud. Jag har inte tänkt färdigt med mitt eget ännu.
Citera
2012-12-25, 17:02
  #57
Medlem
Queer-ishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viewt
Jag vet inte om jag borde utläsa ironi mellan de raderna, men i annat fall måste jag nog säga att du har fel. Jag är faktiskt väldigt dåligt inläst på filosofi som ämne ännu, det är något jag hittills endast utövat på egen hand!

Ingen ironi alls faktiskt. Jag ser nu i efterhand dock att min mening blev lite knepig och kunde tolkas så, vilket jag ber om ursäkt för.

Och nej, jag menar inte heller att du vore någon nestor i filosofi utan mer att den boken mitt inlägg handlade om, Stora boken om filosofi, är alldeles för ytlig, simplifierad, för dig. Naturligtvis är det ett något spekulativt antagande om dig som jag gör; men med tanke på ditt språk, din förmåga till att argumentera och de kunskaper du faktiskt har i filosofi tror jag att denna bok inte kommer stimulera dig intellektuellt. Däremot, om det är som du säger, så kan den mycket väl fungera bra som en kartbok över filosofiska teman, grenar, läror och personer. Som kan inspirera dig till vidarestudier i filosofi.

Och om man ska vara ärlig såhär vid juletider kan jag passa på att erkänna att jag själv inte är så bevandrad i filosofi. Har haft ett on/off-förhållande med filosofin och för det mesta har jag bära läst en massa fragment ur originalverk, förenklade texter och wikipedia (som Pseud0nym bland annat har nämnt). Som 14-åring snodde jag Thomas Nagels bok Vad är meningen med alltihop? (som jag kan ge närmare beskrivning av i spoilern) från skolans bibliotek och den förklara också rätt ytligt, men ändå informativt, om de "klassiska problemen", "frågorna", i filosofins historia. På senare tid har jag blivit allt mer intresserad att läsa filosofi igen och börjat läsa enklare böcker som Sartres Existentialismen är en humanism (som jag kan förövrigt rekommendera).

Rent allmänt tror jag att LucNN visar en rätt bra strategi för att självstudera - något man bör ta in och tänka på. Finns rätt många översiktsböcker dessutom. Anthony Kennys bok Västerlandets filosofi har rekommenderats flera gånger här på forumet; är även en del av kurslitteraturen i UUs A-kurs i teoretisk filosofi - har inte läst den själv men den funkar nog.

...

__________________
Senast redigerad av Queer-ish 2012-12-25 kl. 17:29.
Citera
2017-11-13, 22:51
  #58
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Bertrand Russell - History of Western Philosophy
Citera
2019-02-13, 15:56
  #59
Medlem
introduktion till filosofi

Vilken/vilka böcker rekommenderas om man vill börja läsa filosofi?
Som introduktion lutar jag mig mot en bok som täcker filosofins historia och varför filosofers insatser och de storslagna verken är så betydelsefulla
Citera
2019-02-13, 17:11
  #60
Medlem
yggdrazils avatar
Yales open courseware om filosofi finns på youtube tror jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback