2009-03-26, 15:32
Bannlyst
Hejsan, jag och en arbetskamrat satt och funderade lite snabbt på hur många möjliga partier det finns i schack?

Alltså hur många OLIKA partier finns det egentligen?
Det kanske är en omöjlig ekvation helt enkelt eller finns det ett ungefärligt svar?

Eftersom pjäserna flyttas åt olika håll och om någon pjäs "tar ut" någon annan pjäs så bara det är 2 helt olika partier.

Måste i alla fall vara sjukt mycket!

Någon smo vet som sagt, tacksam för svar plus någon lämplig ekvation för att räkna ut det hela.

För att skapa en vettig diskussion, spelar du schack eller har du spelat?

Ha en trevlig eftermiddag och kväll
Citera
2009-03-26, 15:37
Medlem
Det finns oändlig många eftersom hälften av pjäserna kan flyttas till en ruta de redan tidigare varit på.
Citera
2009-03-26, 15:38
Medlem
Oändligt många möjliga partier är möjliga. Man kan flytta en löpare oändligt många gånger mellan två platser på schackbrädet, förutsatt att motståndaren låter bli att ta den eller göra schackmatt.
Citera
2009-03-26, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Oändligt många möjliga partier är möjliga. Man kan flytta en löpare oändligt många gånger mellan två platser på schackbrädet, förutsatt att motståndaren låter bli att ta den eller göra schackmatt.

Förstod nästan det, men går det möjligvis att göra någon typ utav uträkning om man förutsätter att motståndaren eller man själv måste avsluta varje parti med schackmatt?
Citera
2009-03-26, 15:40
Medlem
Ah... du kanske undrar hur många sätt det kan bli matt på, alltså hur många sätt spelplanen kan se ut på vid själva "matt-draget". Detta är ju ändlig men rent intuitivt känns det sjukt jobbigt att ta reda på.
Citera
2009-03-26, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gohwinda
Ah... du kanske undrar hur många sätt det kan bli matt på, alltså hur många sätt spelplanen kan se ut på vid själva "matt-draget". Detta är ju ändlig men rent intuitivt känns det sjukt jobbigt att ta reda på.

Precis lite det jag syftar på, hur många olika partier det finns totalt om man räknar med att alla partier som spelas blir matt..
Citera
2009-03-26, 16:46
Bannlyst
Strunt i om det är matt eller inte.. Det du är ute efter är på hur många olika sätt kan spelplanen se ut? Det är inte oändligt antal.
Citera
2009-03-26, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av engl

Det är inte oändligt. I schack finns en regel som heter dragupprepning, vilket kommer innebära remi och partiet är slut. Blir det exakt samma ställning 3 gånger så är det remi. Samt gör man 50 drag utan att någon pjäs slås så är det också remi.
Senast redigerad av Pudelpanna 2009-03-26 kl. 16:51.
Citera
2009-03-26, 17:09
Medlem
Edit: Nej glöm det.
Senast redigerad av Wooblu 2009-03-26 kl. 17:51.
Citera
2009-03-26, 17:11
Medlem
Motacilla.albas avatar
Eftersom det vad jag minns blir automatiskt remi tredje gången samma ställning uppstår så är det inte oändligt.

Säg att det i "medel" finns 50 möjliga drag och att det "normalt" tar 1000 drag innan man tvingas ställa tredje gången lika eller matt. Då blir det

. 1000
50

eller 10 e1000x5e1000 = ca 10e1799

eller en 1:a med 1799 nollor efter sig!!!!

Detta är naturligtvis en grov uppskattning men visar hur otroligt stort tal det blir
Citera
2009-03-26, 17:17
Medlem
baslarss avatar
Alla påståenden i denna tråd hitintills är felaktiga!
Schack är ändligt,allt annat är falskt.
Orkar inte just nu men kanske kommer jag in lite senare och berättar varför ALLT som skrivits innan mitt inlägg är falskt,ge mig ett dygn.
Citera
2009-03-26, 17:32
Medlem
baslarss avatar
Man blir inte remi,det blir remi! Man kan bli patt. Dragupprepning skiljer sig från ställningsupprepning,allt faller på 50dragsregeln ( 50 drag utan att en bonde flyttas eller att en annan pjäs slås ut ) .
Vill påpeka att jag svarar alla utom ts,begriper inte vad "Möjliga partier i schack" betyder.
Men,om man definierar ett parti som en enskild händelse(Dvs datum,kön,hårfärg på spelarna osv spelar roll.) så är det oändligt många,men matematiskt/schackligt så är det inte det.
Senast redigerad av baslars 2009-03-26 kl. 17:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in