2009-03-26, 14:31
Medlem
armistices avatar
Jag blev förkyld förra helgen och som vanligt så satte sig det i öronen (jag har varit öronbarn och får nästan alltid öronvärk när jag blir sjuk). I alla fall så ville det inte ge sig den här gången och det gjorde så fruktansvärt ont att jag bara grät och klättrade på väggarna. Till slut åkte jag i alla fall in till vårdcentralen där en läkare konstaterade att jag hade dubbelsidig öroninflammation. Han skrev ut Kåvepenin till mig.

Saken är den att igår kväll så släppte värken helt plötsligt i höger öra och det kom ut en massa mörkt klegg av något slag. Samma sak hände under natten med vänster öra och jag vaknade med massa stelnat var runt örat och lite ner på kinden. Det jobbiga är att jag inte hör ett piss idag. Jag äter Kåvepeninen och har inte ont men hörseln är i princip stendöd. Om du står bredvid mig och pratar i normal samtalston så hör jag inte och jag kan inte prata i telefon, titta på tv och så vidare.

Så jag misstänker helt enkelt att jag spräckt trumhinnan? Tror ni det kan vara det? Och hur lång tid tar det innan jag hör som vanligt igen?
Citera
2009-03-26, 14:48
Medlem
Känner igen detta från mig själv.
Jag tror du har en vaxpropp. Om du petar i örat lite löst borde du höra något brummande? Och då har du ju inte spräckt trumhinnan.

Använder du typ in-ear hörlurar eller något? Typ KOSS?
Citera
2009-03-26, 14:51
Medlem
armistices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Känner igen detta från mig själv.
Jag tror du har en vaxpropp. Om du petar i örat lite löst borde du höra något brummande? Och då har du ju inte spräckt trumhinnan.

Använder du typ in-ear hörlurar eller något? Typ KOSS?

Nja, jag vet inte riktigt om jag hör något brummande Men om det skulle vara en vaxpropp - vad gör jag för att få bort den?
Citera
2009-03-26, 14:52
Medlem
DeoGs avatar
Du kan gå till vårdcentralen.
Citera
2009-03-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armistice
Nja, jag vet inte riktigt om jag hör något brummanse Men om det skulle vara en vaxpropp - vad gör jag för att få bort den?
Du tar revaxör (öronpropplösande). Men du borde gå till läkare innan du börjar med det...
Citera
2009-03-26, 14:53
Medlem
armistices avatar
Jag var ju hos Vårdcentralen igår och fick penicillin, men läkaren sa inget om vaxpropp eller något annat heller
Citera
2009-03-26, 14:57
Medlem
Citat:
Jag var ju hos Vårdcentralen igår och fick penicillin, men läkaren sa inget om vaxpropp eller något annat heller
Ok, jag har f.n. ingen medicinsk kompetens att tala om, kan tyvärr inte hjälpa dig mer. Ring en sjuksköterska vetja.
Citera
2009-03-26, 14:59
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:

Om du är orolig och inte hör nåt ring då vårdcentralen och säg att du vill ha en remiss till en öronspeciallist på akuten, säg att du inte hör ett piss och att det rinner ut mörk gegga ur örat.

De lär inte ignorera det.
Citera
2009-03-26, 15:03
Medlem
armistices avatar
Haha, nu kan jag ju inte ringa någon eftersom jag inte hör ett piss^^. Men jag förstår vad ni menar, ska försöka fixa så någon ringer till vårdcentralen åt mig och bokar tid eller åtminstone frågar vad problemet är.
Citera
2009-03-26, 18:29
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Haha, nu kan jag ju inte ringa någon eftersom jag inte hör ett piss^^. Men jag förstår vad ni menar, ska försöka fixa så någon ringer till vårdcentralen åt mig och bokar tid eller åtminstone frågar vad problemet är.

Om du nu inte får hjälp med att ringa så gå till den mottagning du var på för att få penicillin. En läkare bör titta före du börjar med Revaxör eller liknande. Inte lämpligt alls om trumhinnorna inte är hela.
Mvh
Citera
2009-03-28, 17:24
Medlem
armistices avatar
Jag vet nu att jag har spräckt trumhinnorna. Men hur lång tid tar det innan det läker? Hur lång tid kommer jag att vara känslig för ljud? Är det okej att utsätta öronen för mycket ljud efter några dagar? Hittar ingen info alls om sånt här någonstans... Kanske bara jag som är kass på att söka.
Citera
2009-03-28, 18:45
Medlem
puttens avatar
Citat:
Jag vet nu att jag har spräckt trumhinnorna. Men hur lång tid tar det innan det läker? Hur lång tid kommer jag att vara känslig för ljud? Är det okej att utsätta öronen för mycket ljud efter några dagar? Hittar ingen info alls om sånt här någonstans... Kanske bara jag som är kass på att söka.
I vissa fall får man göra ingrepp. Jag har gått med hål på ena trumhinnan i över 2 år efter en liten svetsolycka där en loppa tenderade att brotta sig in i hörselgängen och bränna hål på trumhinnan, sen dess har jag haft aningens nersatt samt ett tinnitusbekymmer av andra klassen

Det är vad jag har fått höra iaf. efter div kontroller som gjorts, klantarna på sjukan missade hålet vid första ggn. Nu har jag väntat på ett återbesök över ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in