2009-03-26, 01:01
Medlem
Nybörjare som jag är tror jag det är här jag ska posta. Var och lyssnade och såg på Burst i främsta hand och The Ocean på Sticky Fingers övervåning där jag vet att man kan få till ett riktigt bra ljud, The Ocean som jag inte har riktigt koll på startade bra o lite rundgång o skit står man ut med i början men det ordnade upp sig fort och det var en riktigt bra spelning. Ljudet var tugnt och man hörde alla instrument bra. Sen skulle Burst upp och lira och med ny ljudgubbe in i båset.. tyvärr! Burst`s musik kanske är lite mer nyanserad än Oceans men när nästan hela konserten är superdistad och grötig jämfört med tidigare bands med ständiga spikar (vet ej om det är rätt utryck i musikerkretsar) och börjar hitta lite tyngd i ljudet först i extranumren börjar man undra... Märklig introduktion till min fråga men hur mycket har egentligen ljudkillen att gå på från bandet för att få till najs ljud. Spelningen var i sig grym o.s.v men jag hade fått ut mer om ljudlasse visste vad han gjorde.. nu stod man och störde sig ganska mycket på grisljudet istället
Citera
2009-03-26, 02:18
Medlem
kan ju vara en dålig ljudtekniker helt enkelt. du vet inte om det var bandets egna tekniker eller nån inhyrd snubbe? kan ju göra stor skillnad. ska ju egentligen inte vara några problem då banden soundcheckar långt innan och alla inställningar skrivs upp.
någon i bandet brukar ju också godkänna ljudet. i så fall är det lokalen, men sticky brukar ju kunna ha bra ljud. kan variera beroende på folkmängd osv. prövade du att byta plats eller stod du så att du hörde scenmonotorna? kan skrika ibland pga av önskemål från bandet...
Citera
2009-03-26, 02:52
Medlem
Jag gick runt lite, men stog mest långt bak. Grejen var att ljudet var grymy bra på öppningsakten men så kasst på huvudakten. Banden hade ju varit på gemensam turné ett tag så dom borde ju fått ungefär samma uppfattning hur ljudet ska rattas tycker man... ah jag svamlar, men mest är jag intresserad utav bandens möjlighet till rattande av ljudet.. och hur det i såfall kan gå så jäkla galet. Lazarus Bird är ju en grymt snygg skiva ljudmässigt så det känns konstigt att man skulle slarva live.. lägg gärna till egna teorier om liveljud o.s.v
Citera
2009-03-26, 08:17
Medlem
mogs avatar
Jag var på samma konsert och tänkte på samma sak! Jag kom först vid 21 så jag missade början lite, men tyckte att The Ocean hade rätt bra ljud, bra tyngd och sedan när Burst gick på så...mja, något var inte helt bra.

Jag såg Burst då dom var här (Sticky i GBG) sist och då var det mycket bättre som jag kommer ihåg det.

The Oceans sångare var ju riktigt grym f.ö.! Har lyssnat en del på deras skivor, men nu var det äntligen dags att se dom live och blev verkligen inte besviken.

Citera
2009-03-26, 09:12
Medlem
Zumas avatar
Soundcheckar man ordentligt så ska det inte vara några problem. Men alla lyssnar inte på ljudteknikern och fifflar ofta med rattarna ändå, då blir det fel fel fel. Ljudteknikern har ett väldigt stort ansvar när det gäller ljudet men likaså musikerna.
Citera
2009-03-26, 11:43
Medlem
The Ocean hade egen ljudtekniker med sig, Burst körde med Stickys tekniker.

Tycker att bägge banden gjorde bra spelningar. The Ocean var MYCKET bättre än när de öppnade för Opeth i december, kanske just för att de inte hade så stora möjligheter att påverka ljud/ljus själva då. Nu var allt ljus synkat mot musiken och styrt via datorn som de använde för backtrack. Riktigt bra och suggestivt.

Burst blir bara mer progressiva och flummiga (på ett BRA sätt) för varje gång jag ser dem. Känns som om de smyger in fler prylar live och jag gillar det skarpt. Kanske inte riktigt lika bra som på releasespelningen, men med tanke på hur hälsotillståndet var tycker jag att de gjorde ett jäkligt bra gig iallafall. Hade bara velat höra "I Exterminate The I" också.
Citera
2009-03-26, 22:43
Medlem
mogs avatar
Lite offtopic, men var inte Burst's konsert rätt kort?? Jag upplevde den som det iaf.

Citera
2009-03-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Lite offtopic, men var inte Burst's konsert rätt kort?? Jag upplevde den som det iaf.

Jo, det var nog en dual-headline grej där bägge bandet spelade lika länge, men inte 1,5 utan snarare en timme. I andra länder hade de väl med sig betydligt många fler band också. Men samtidigt, priset var väl satt därefter.
Citera
2009-03-26, 23:52
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimsalabim
priset var väl satt därefter.
Mmm, sant. Det var ruskigt billigt, och sånt gillar man då har man råd till mer öl / merch.

Citera
2009-03-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Mmm, sant. Det var ruskigt billigt, och sånt gillar man då har man råd till mer öl / merch.

Ja, i synnerhet så SNYGG merch!
Men när ska NI spela då?
Citera
2009-03-27, 23:07
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ja, i synnerhet så SNYGG merch!
Sant sant! The Ocean's t-shirtar var riktigt snygga!

Citat:
Men när ska NI spela då?
Vilka är "NI"?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här