• 1
  • 2
2009-03-26, 00:17
Medlem
organiss avatar
Datorn jag har d r det windows vista p och nr man startar den s kommer man fram till inloggningen precis som vanligt "men kan ju dock inte lsenordet". Men nr jag ska formatera och lgga in XP, jag bootar datorn p skivan och det ser ut som att processen ska stta igng men efter den har lst av lite, och innan jag hinner trycka p nt s stoppar den och s str det att datorn inte har nn hrdisk i. Vad r detta fr problem? en hrdisk mste den ju uppenbarligen ha om windows ligger p den just nu.
Citera
2009-03-26, 00:22
Medlem
nofucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av organis
Datorn jag har d r det windows vista p och nr man startar den s kommer man fram till inloggningen precis som vanligt "men kan ju dock inte lsenordet". Men nr jag ska formatera och lgga in XP, jag bootar datorn p skivan och det ser ut som att processen ska stta igng men efter den har lst av lite, och innan jag hinner trycka p nt s stoppar den och s str det att datorn inte har nn hrdisk i. Vad r detta fr problem? en hrdisk mste den ju uppenbarligen ha om windows ligger p den just nu.

Du fr vl fixa boot prion p den, alt kolla vad som bootas frst i bios. Sladd ls i burken frn/till hrddisken. Hrddisken dtt ? Finns den med i bios Ja/Nej.
Citera
2009-03-26, 00:29
Medlem
organiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofuck
Du fr vl fixa boot prion p den, alt kolla vad som bootas frst i bios. Sladd ls i burken frn/till hrddisken. Hrddisken dtt ? Finns den med i bios Ja/Nej.
sorry men jag googlar bara fram snowboardknger p boot prion. Det mste ju finnas en hrdisk om windows startar! eller iaf kommer till inloggningen
Citera
2009-03-26, 00:38
Medlem
Datorn inte kompatibel med XP? Nr jag frsker installera XP fr jag blskrm en alldeles i brjan av installationen. Har testat med flera olika skivor, olika releaser och brnningar samt ven en orginal.
Citera
2009-03-26, 00:51
Medlem
organiss avatar
ok.? fr mig blir det inte blskrm p det sttet utan i samma bla skrm som installationen brjade med. har ocks provat 2 olika winskiver, felmeddelandet sg lite anorlunda ut mot varandra fasten bda var svensk version av pro
Citera
2009-03-26, 00:54
Medlem
satadisk

du har frmodligen en satadisk och d kan du behva drivrutiner som inte finns med p installationsskivan. det du gr d r att ladda ner drivrutinerna och lgga in p en diskett(tror inte att usb minne fungerar) och sedan i brjan str det "press f6 for bla bla bla" och d trycker du p f6. sen kommer den att lsa in dina drivrutiner och du kommer att se din hrddisk

mvh
Citera
2009-03-26, 00:57
Medlem
hkkla

jag har aldrig hrt talas om en dator som inte r kompatibel med win xp. jag tror att ngon hrdvara i din dator r trasig. testa att koppla ut allt som inte r helt ndvndigt
Citera
2009-03-26, 01:02
Medlem
organiss avatar
sg nn ting att man kan plocka ut ett bateri i 20sec och sen stta tillbaka det s glmmer den bios lsenordet.. lter konstigt men n som kan bekrfta?
Citera
2009-03-26, 01:05
Medlem
det kommer inte att lsa ditt problem men ja man kan ta ut batteriet s att bios tappar minnet
Citera
2009-03-26, 01:10
Medlem
dobbelinas avatar
Om du gav namnet p datorn skulle det vara lttare att ge rd.

Med strsta skerhet hittar inte din Installations CD hrddisken
pga SATA drivrutiner som saknas.
Tillverka en ny installations CD med SATA rutinerna integrerade.
Prova det hr:
Ladda ner det hr DriverPack MassStorage:
http://driverpacks.net/DriverPacks/DriverPack.php?pag=m

Innehller PATA, SATA, SCSI, SAS, RAID drivrutiner fr 99%
utav existerande hrdvara.

integrera sen in i din XP CD med Nlite:http://www.nliteos.com/
Citera
2009-03-26, 08:33
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricky
du har frmodligen en satadisk och d kan du behva drivrutiner som inte finns med p installationsskivan. det du gr d r att ladda ner drivrutinerna och lgga in p en diskett(tror inte att usb minne fungerar) och sedan i brjan str det "press f6 for bla bla bla" och d trycker du p f6. sen kommer den att lsa in dina drivrutiner och du kommer att se din hrddisk

mvh
.

Precis, eller ndra i BIOS om det gr s att hrddisken beter sig som en IDE-hrddisk (brukar heta "IDE Emulation Mode" eller ngot liknande). D fungerar det utan drivrutiner.
Citera
2009-03-26, 08:51
Medlem
Fixa drivrutiner till sata controllern, lgg p diskett, tryck f6 i brjan av installationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in