2009-03-26, 14:28
Medlem
Kupsans avatar
Evenemang på Stockholms Stadion 2009:
http://www.stockholm.se/Global/Frist%c3%a5ende%20webbplatser/Idrottsforvaltningen/Idrottsplatser/Stadion/Evenemangsprogram%20p%c3%a5%20Stockholms%20Stadion %202009.pdf
Citera
2009-03-26, 17:12
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Håller med om att det är trist att man ställer idrotterna mot varandra, har själv sysslat med båda och har säsongskort på fotbollen och sett DN-Galan ett flertal gånger på plats.

Men det handlar egenligen om priotering.

Friidrotten är oerhört liten, DIF har lockat en halvmiljon åskådare till Stadion medans friidrotten kommer inte ens över 6-siffrigt.

Fotbollen är stark i Stockholm, man har 3 bra lag. Varje omgång så går över 40.000 Stockholmare och tittar på fotboll, det är nåt som man måste ta till vara på.

Tycker att friidrotten har visat stark ovilja att använda Stockholms Stadion, Finnkampen är i Göteborg, GE galan i Globen, SM avgörs lite här och var förutom på Stadion.
Att friidrottspubliken i Stockholm blir lidande för att dom inte får gå 1 gång per år till Stadion är lite väl starkt.

Det är 1 event på Stockholms Stadion som man utnyttjar löparbanorna och läktarplatserna, hur jag än räknar så kommer jag inte fram till hur det är värt att gör en C-lösning för fotbollen för att kunna ha den friidrottstävlingen per år.

Till vilket pris är det värt att ha DN-galan egentligen?

Jag vill se att Stockholm Stadion används så ofta som möjligt, värsta scenariot är som många friidrottsentuaster vill att flytta DIF helt och hållet från Stadion.
Det visar bara vilken okunskap dom besitter i ämnet, det skulle vara början till sluten för Stadion då det inte finns någon aktivitet som drar folk.
Antingen kan man ha Stadion kvar som drar folk i många år framöver eller ska den vara stängd 364 dagar om året och vara en stor och tom museum?

Varför bygger man inte utskjutbara läktare och löparbanor under på Globen- eller Swedbankarenan?, det syns inte och det har fungerat bra på många andra arenor i världen att ha den kombon.
Ja, friidrotten valde ju Göteborg just pga stadions begränsningar. Friidrotten ”växte ur” stadion för återanvända detta begrepp. Man har inte den stadion man behöver i Stockholm. När VM anordnades i Göteborg så berodde det inte på någon ovilja från friidrotten att vara i Stockholm.
Ta och se till din egna reaktion till att ha friidrotten på stadion och fundera på var oviljan egentligen finns.

Men en halv miljon åskådare... varför inte mäta sedan 1936 så du kan ta i rejält?
Jag vet så klart att nationella friidrottstävlingar har svårt att mäta sig med Djurgårdens publiksiffror och omsättning under en hel säsong. Men jag vet också att Djurgården gick rejält minus och står med sjunkande publiksiffror, så vi ska väl inte skönmåla alltför mycket nu.

Nu byggs ju snart Stockhomsarenan vid globen samt Swedbank Arena i Solna.
Men det är ingen som bygger en friidrottsanläggning, utan tvärtom så planerar man att riva bort den största och finaste.
Tyvärr så kräver ju friidrotten en del utrymme. GE galan som du nämner är ju en inomhustävling och Globen har ju skjutbara läktare just för såna ändamål.

Men det är just detta kampanjande jag hoppas man slipper, där man ställer stockholmsidrotten att slåss mot sig själv. Förlorarna kommer att bli Stockholmarna.

Nåja, mitt tips är som sagt att friidrotten kommer att bli kvar. En liten förhoppning
Citera
2009-03-26, 18:44
Medlem
Viqqes avatar
Bygg en friidrottsarena, respektera K-märkningen. Det är för fan en OS-arena!

Djurgården borde istället göra gemensam sak med Hammarby eller AIK och hitta en gemensam fotbollsarena med kapacitet på ~30000 åskådare. Stockholmsklubbarna måste ha något sjukt London-komplex att man vill slösa så enormt på resurserna och bygga halvgigantiska arenor överallt.
Citera
2009-03-26, 19:16
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viqqe

Djurgården borde istället göra gemensam sak med Hammarby eller AIK och hitta en gemensam fotbollsarena med kapacitet på ~30000 åskådare. Stockholmsklubbarna måste ha något sjukt London-komplex att man vill slösa så enormt på resurserna och bygga halvgigantiska arenor överallt.
Varför ska vi dela arena? Det är inte fördelaktigt ekonomiskt, katastrofalt geografiskt. Nej tack, jag har ingen lust att dela arena med hajf och ajk.
Citera
2009-03-26, 19:38
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
J
Men en halv miljon åskådare... varför inte mäta sedan 1936 så du kan ta i rejält?

Kan du inte hålla en saklig argumentation eller vad är poängen?, jag har iaf missat den isf...
Citera
2009-03-26, 20:09
Medlem
Citat:

Intressant att du förordar byggnationen av en friidrottsarena samtidigt som du vill respektera K-märkningen. Får inte detta att gå ihop riktigt men det kanske bara är jag...

Citat:

Djurgården borde istället göra gemensam sak med Hammarby eller AIK och hitta en gemensam fotbollsarena med kapacitet på ~30000 åskådare.

Det förslaget dog i samma stund som politikerna låste sig vid att bygga en arena vid Globen. Jag skulle mycket väl ha kunnat tänka mig en delad arena, om den låg i innerstan på neutralt område. Det finns dock inte en chans i helvetet att vi (DIF) kan acceptera att ha vår hemmaplan på klassisk hammarby/aik mark. Detta av flera anledningar, främst av ideologiska skäl men även ekonomiska (exempelvis se DIFs misslyckade "råsundaår", år 2004). En delad arena är tvungen att präglas av en kompromiss om vart den ska ligga. Eftersom bajen redan fått sitt beslut om arena vid Globen så är alltså inte en kompromiss längre möjlig.

Citat:
Stockholmsklubbarna måste ha något sjukt London-komplex att man vill slösa så enormt på resurserna och bygga halvgigantiska arenor överallt.

Jag kan förstå irritationen över att alla helt plötsligt ska få nya arenor. Dock har det inte så mycket med Londonkomplex att göra utan är en absolut nödvändighet för att hänga med i utvecklingen. I samband med att andra klubbar i landet bygger nya arenor har sthlmsklubbarna inget val än att även de bygga nya arenor. Exemplen på senare år är många angående hur viktigt det är att kunna driva sin egen arena, (elfsborgs uppsving i samband med nya arenan, FCK etc). Nu när även MFF och GBG fått sina arenor klara, samt flera andra klubbar planerar att bygga nya måste således även sthlmklubbarna hänga på tåget innan det är försent.
Citera
2009-03-26, 21:24
Medlem
Mycket bra artikel:
http://www.svenskafans.com/fotboll/dif/artikel.asp?id=288214
Citera
2009-03-27, 22:08
Medlem
DIF får väl spela på nya nationalarenan el arenan vid Globen. Varför kan inte två Stockholmslag spela på samma arena när 3 Göteborgslag klarar av det.

Stockholm är väl den enda staden i landet där flera klubbar inte kan dela arena?
Citera
2009-03-27, 22:42
Medlem
Jerka^s avatar
Jag tycker för det första att samtliga alternativ är gräsliga. Bygger man jätteläktare som är lika höga som murarna förstör man det estetiska intrycket av byggnaden. Att riva ut träbänkarna till förmån för plaststolar är även det ett klart nerköp som sabbar atmosfären och förstör kulturhistoriska värden.

För det andra tycker jag det vore synd att göra om Stadion till en redodlad fotbollsarena, helt enkelt därför att den från början är byggd för friidrott. Den har aldrig varit en bra fotbollsarena, och skulle knappast bli det efter en ombyggnad heller. Stadion är den enda friidrottsarenan av klass i Stockholm, och det vore en stor förlust för staden om löparbanorna togs bort. Det handlar inte bara om DN-galan utan om möjligheterna att över huvud taget arrangera friidrottsevenemang i Stockholm. Man måste se det på längre sikt än bara några år. Ingen vet hur många åskådare Djurgården kommer ha om 20-30 år, och ingen vet hur stor friidrotten kommer vara.

Det bästa alternativet som jag ser det vore en varsam renovering och en delad fotbolls- och friidrottsarena, dvs i princip status quo, tills Djurgården hittat ett bättre ställe att vara på. Jag köper alla skäl till varför de vill ha en egen arena, men jag tycker inte det är stadens uppgift att ge dem det, särskilt inte om det ska ske på bekostnad av friidrotten.
Citera
2009-03-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Jag tycker för det första att samtliga alternativ är gräsliga. Bygger man jätteläktare som är lika höga som murarna förstör man det estetiska intrycket av byggnaden. Att riva ut träbänkarna till förmån för plaststolar är även det ett klart nerköp som sabbar atmosfären och förstör kulturhistoriska värden.

För det andra tycker jag det vore synd att göra om Stadion till en redodlad fotbollsarena, helt enkelt därför att den från början är byggd för friidrott. Den har aldrig varit en bra fotbollsarena, och skulle knappast bli det efter en ombyggnad heller. Stadion är den enda friidrottsarenan av klass i Stockholm, och det vore en stor förlust för staden om löparbanorna togs bort. Det handlar inte bara om DN-galan utan om möjligheterna att över huvud taget arrangera friidrottsevenemang i Stockholm. Man måste se det på längre sikt än bara några år. Ingen vet hur många åskådare Djurgården kommer ha om 20-30 år, och ingen vet hur stor friidrotten kommer vara.

Det bästa alternativet som jag ser det vore en varsam renovering och en delad fotbolls- och friidrottsarena, dvs i princip status quo, tills Djurgården hittat ett bättre ställe att vara på. Jag köper alla skäl till varför de vill ha en egen arena, men jag tycker inte det är stadens uppgift att ge dem det, särskilt inte om det ska ske på bekostnad av friidrotten.

Med andra ord så ska vi skattebetalare stå för notan när man gör en renovering som kommer få Djurgården att flytta därifrån fortast möjligt och göra Stadion till en stort såll där det rasar ut pengar för att vi ska ha kvar löparbanorna av historiska skäl?

Betänk även att arenan måste byggas om då IAAF vill ha en större buffertzon mellan läktare och tävlingsyta samt en 9:e löparbana. Då blir det bara en oproportionerligt stor norra läktare kvar som alternativ. Med platser där man knappt kommer se vad som händer i andra delen av arenan...

Låt inte Stadion bli ett dyrt museiföremål!
Låt DIF ta över driften och stå för renoveringskostnader och allt annat som DIF lovat att göra.

Friidrotten kan man ha på Enskede IP med en mindre utbyggnad...
Citera
2009-03-28, 08:41
Medlem
Sjöbusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
DIF får väl spela på nya nationalarenan el arenan vid Globen. Varför kan inte två Stockholmslag spela på samma arena när 3 Göteborgslag klarar av det.

Stockholm är väl den enda staden i landet där flera klubbar inte kan dela arena?

Bönder kan hålla sig borta från denna tråd, tack.
Citera
2009-03-28, 09:33
Moderator
easy_dans avatar
Ni som påstår att dif flyttar om löparbanorna blir kvar, källa på ett sådant beslut eller rent gissande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in