Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Det håller jag naturligtvis med om, fotbollspublikens upplevelse kan bli lidande. Det var det enda skäl jag kunde tänka mig att nån skulle kunna ha mot löparbanorna.
Men om man då ser det ur friidrottens ögon så är ju stadion den enda friidrottsanläggningen av klass i Stockholm, så jag tror att fler än just den lokala publiken kommer att bli lidande om man knuffar iväg friidrotten från stan.
Tycker för övrigt att det är trist när man ska ställa två väldigt populära idrotter mot varandra. Sveriges huvudstad borde kunna leverera bättre lösningar och Stockholm ska naturligtvis inte släppa ifrån sig världsevenemang till andra städer bara för att det är en bekväm lösning för Djurgårdens fotboll.
Håller med om att det är trist att man ställer idrotterna mot varandra, har själv sysslat med båda och har säsongskort på fotbollen och sett DN-Galan ett flertal gånger på plats.
Men det handlar egenligen om priotering.
Friidrotten är oerhört liten, DIF har lockat en halvmiljon åskådare till Stadion medans friidrotten kommer inte ens över 6-siffrigt.
Fotbollen är stark i Stockholm, man har 3 bra lag. Varje omgång så går över 40.000 Stockholmare och tittar på fotboll, det är nåt som man måste ta till vara på.
Tycker att friidrotten har visat stark ovilja att använda Stockholms Stadion, Finnkampen är i Göteborg, GE galan i Globen, SM avgörs lite här och var förutom på Stadion.
Att friidrottspubliken i Stockholm blir lidande för att dom inte får gå 1 gång per år till Stadion är lite väl starkt.
Det är 1 event på Stockholms Stadion som man utnyttjar löparbanorna och läktarplatserna, hur jag än räknar så kommer jag inte fram till hur det är värt att gör en C-lösning för fotbollen för att kunna ha den friidrottstävlingen per år.
Till vilket pris är det värt att ha DN-galan egentligen?
Jag vill se att Stockholm Stadion används så ofta som möjligt, värsta scenariot är som många friidrottsentuaster vill att flytta DIF helt och hållet från Stadion.
Det visar bara vilken okunskap dom besitter i ämnet, det skulle vara början till sluten för Stadion då det inte finns någon aktivitet som drar folk.
Antingen kan man ha Stadion kvar som drar folk i många år framöver eller ska den vara stängd 364 dagar om året och vara en stor och tom museum?
Varför bygger man inte utskjutbara läktare och löparbanor under på Globen- eller Swedbankarenan?, det syns inte och det har fungerat bra på många andra arenor i världen att ha den kombon.