2019-05-19, 18:49
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Anna kommer inte att nämna någon kontaktperson på sin blogg, hon nämner knappt något om sin sons bravader.
Det är kommunen som ställer upp med kontaktperson,en symbolisk summa ges i arvode.
En kvalicifierad kontaktperson får nog lite mer i ersättning, det bygger på frivillighet och det skulle inte funka om man dömer de man ska stötta.
https://mininsats.se/uppdragen/kontaktperson

Om någon utredning visar att sonen har någon diagnos som ingår inom lss, är han även berättigad en kontaktperson efter 12 veckor.
Mitt svar var till en som trodde att någon kontaktperson skulle fortsätta sitt uppdrag efter att det var avslutat. Jag svarade på det. Dåliga odds. Känner mkt väl till hur kontaktperson fungerar.t. Kontaktpersoner är en bristvara. Är uppdraget slutfört finns det andra som har mer behov. Och får det beviljat. Kontaktperson behovsprövas. Antingen får man det beviljat. Eller inte. Det är en socialsekreterare som beslutar det.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-05-19 kl. 19:06.
Citera
2019-05-19, 18:51
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Vadå gratis? Kvalificerade kontaktpersoner får lön. Det finns mördare som har kontaktpersoner efter avtjänat straff så det är inte heller något problem, det är inte en ovanlig situation att våldtäktsmän har kontaktpersoner.
Du kan inte ha läst vad jag svarade på. Jag svarade på att det är dåliga odds för att en kontaktperson utsedd av kommunen skulle fortsätta sitt uppdrag efter att det var avslutat. Dvs gratis. Det finns ett stort behov av bra kontaktpersonen. Är uppdraget avslutat finns det andra mer behövande.
Kontaktperson behovsprövas. Och tidsbestäms. Antingen får man det förlängt. Eller inte. Det är en socialsekreterare som beslutar det.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-05-19 kl. 19:03.
Citera
2019-05-19, 19:11
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ja det är ju mycket billigare och låter mer troligt! Fast jag hoppas ändå lite att hon ska vara utbytesstudent och bo i värdfamilj. Jag vill att hon ska få se hur en normal familj beter sig. Få insikten hur sjuk hennes tillvaro varit. Börja bryta sig loss.
Om det är just Fuengirola så blir boendet i värdfamilj och då ska boendet betalas direkt till dem av de nya Märstaborna. Lycka till om de i så fall inte behandlar Vanessa som den Höghet hon är. Man får hoppas att någon tipsar en potentiell värdfamilj om riskerna de tar om de öppnar sitt hem för någon som är släkt med Märsta-Anna.

Ett alternativ är dock att de ordnar boende m.m. helt själva. Jag har dålig pejl på var segunda casa ligger men är det i närheten skulle hon kunna bo där själv. Men det är nog att be om en katastrof som visserligen skulle kunna ge massor med snyftreportage åt oss som gottar oss åt allt ifrån hur de ska klippa gräset till idiotiskt placerade sittplatser framför element.

*Oavsett kommer vi nog att få fylla på lagren med popcorn.*

Om någon rent generellt är intresserad av dessa utlandsskolor så är de en perfekt möjlighet för en ung person att ta steget från att vara hemmaboende till att klara att helt ta hand om allt själv när det är dags att flytta hemifrån (vilket jag i och för sig har vissa tvivel att Anna tillåter Vanessa att göra). Det blir alltså ett mellanting under ordnade former vilket är en riktigt bra möjlighet.

Vissa av skolorna har dock egna internat där eleverna bor istället för i värdfamiljer där de i vissa fall utnyttjas. Jag känner några som gått i London och de har råkat ut för att antingen utnyttjas som barnvakt till familjens barn eller de som helt enkelt hamnat hos "familjer" som enbart varit ute för att tjäna pengar. Så personligen förordar jag skolor med internat om det nu inte är en specifik skola man är ute efter. Då får man helt enkelt ta vad som erbjuds. I Vanessas fall är nog allt att föredra för att kunna klippa navelsträngen från sin mor.
Citera
2019-05-19, 19:24
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Om det är just Fuengirola så blir boendet i värdfamilj och då ska boendet betalas direkt till dem av de nya Märstaborna. Lycka till om de i så fall inte behandlar Vanessa som den Höghet hon är. Man får hoppas att någon tipsar en potentiell värdfamilj om riskerna de tar om de öppnar sitt hem för någon som är släkt med Märsta-Anna.

Ett alternativ är dock att de ordnar boende m.m. helt själva. Jag har dålig pejl på var segunda casa ligger men är det i närheten skulle hon kunna bo där själv. Men det är nog att be om en katastrof som visserligen skulle kunna ge massor med snyftreportage åt oss som gottar oss åt allt ifrån hur de ska klippa gräset till idiotiskt placerade sittplatser framför element.

*Oavsett kommer vi nog att få fylla på lagren med popcorn.*

Om någon rent generellt är intresserad av dessa utlandsskolor så är de en perfekt möjlighet för en ung person att ta steget från att vara hemmaboende till att klara att helt ta hand om allt själv när det är dags att flytta hemifrån (vilket jag i och för sig har vissa tvivel att Anna tillåter Vanessa att göra). Det blir alltså ett mellanting under ordnade former vilket är en riktigt bra möjlighet.

Vissa av skolorna har dock egna internat där eleverna bor istället för i värdfamiljer där de i vissa fall utnyttjas. Jag känner några som gått i London och de har råkat ut för att antingen utnyttjas som barnvakt till familjens barn eller de som helt enkelt hamnat hos "familjer" som enbart varit ute för att tjäna pengar. Så personligen förordar jag skolor med internat om det nu inte är en specifik skola man är ute efter. Då får man helt enkelt ta vad som erbjuds. I Vanessas fall är nog allt att föredra för att kunna klippa navelsträngen från sin mor.

Osäkert det där med navelsträngen, tror att den får hänga med ända ner till Spanien.
Anna gör sitt yttersta för att barnen aldrig ska kunna stå på egna ben till 100%, möjligtvis 50%.
Citera
2019-05-19, 22:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Osäkert det där med navelsträngen, tror att den får hänga med ända ner till Spanien.
Anna gör sitt yttersta för att barnen aldrig ska kunna stå på egna ben till 100%, möjligtvis 50%.

Tragiskt nog har du rätt, barnen skulle behöva en boendestödjare den dag de lämnar hemmet.
Citera
2019-05-19, 22:35
Medlem
Jag tror att Anna drömmer sig tillbaka till en enklare och lyckligare tid:
https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdltcc97986?preview

På något sätt får man känslan att Anna faktiskt var en normalare och lite mer sympatisk person här. Kanske var det efter den famösa moderns död som det tog skruv på allvar?
Citera
2019-05-19, 23:02
Medlem
Lindalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerPersonen

På något sätt får man känslan att Anna faktiskt var en normalare och lite mer sympatisk person här. Kanske var det efter den famösa moderns död som det tog skruv på allvar?

OMG Kan ju bara konstatera att Tunnan och Lazy F inte förändrats mycket - i storlek alltså...
Citera
2019-05-19, 23:06
Medlem
Flor-Idas avatar
Stackars Vanessas eventuella värdfamilj. Took har säkert redan planerat in ett ”överraskningsbesök” där hon och resten av Took-Stollarna invaderar värdfamiljens bostad och meddelar att de tänkt stanna en vecka och passa på att ta semester. Uppladdad till tänderna med blombuketter och svenska souvenirer.

Jag kan redan se framför mig instainlägget om detta spontanbesök. Det kommer självklart att heta att de blivit ditbjudna och att familjen är såååååå trevliga och att de numera är BFF och kommer besöka varann varje år. För att sen aldrig mer ses.
Citera
2019-05-19, 23:10
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:

Ja mammans död gjorde att hon tappade fotfästet helt och vill leva i en drömvärld utan våld och ondska mm. Tyvärr gör det att resten av familjen blir lidande och kommer att behöva gå i terapi när sötebrödsdagarna är slut, dvs pappan går i pension och pengarna slutar att komma in. Det lilla han kommer att få i pension kommer inte att räcka långt och de andra vill ju inte ens ta i en nagelfil för att hjälpa till med inkomsten. Att försörja familjen genom att begå brott räknas inte som pensionsgrundande inkomst.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-05-19 kl. 23:13.
Citera
2019-05-19, 23:17
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Tragiskt nog har du rätt, barnen skulle behöva en boendestödjare den dag de lämnar hemmet.
Allvarligt talat skulle även Anna behöva boendestöd. Någon som kommer dit och styr upp så att väsentliga saker blir gjorda och att det inte blir som när Anna bosatte sig i källarförrådet.

Tyvärr måste då Anna komma till insikt om att hon faktiskt behöver och kan ha nytta av hjälp/stöd och det kommer aldrig att inträffa.
Citera
2019-05-20, 08:31
Medlem
Citat:

Fy satan i helvetet så jävla fet Felicia är där (också) 😳😳😳😳
Tunnan ska vi bara inte nämna... Det feta åbäket.
Citera
2019-05-20, 09:30
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ja det är ju mycket billigare och låter mer troligt! Fast jag hoppas ändå lite att hon ska vara utbytesstudent och bo i värdfamilj. Jag vill att hon ska få se hur en normal familj beter sig. Få insikten hur sjuk hennes tillvaro varit. Börja bryta sig loss.

Svärfaders lägenhet som stollarna brukar semestra i ligger ju i Benalmadena och förmodligen finns det släkt i krokarna så förmodligen bor yngsta dottern hos dom medans hon studerar. Tror jag.
Går hon i skolan i Fuengirola så tar det bara tjugo minuter med buss från Benalmadena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in