• 1
  • 2
2009-03-25, 11:27
Medlem
Nemesis1s avatar
Inledningen blev väldigt lång så jag satte den inom en spoiler, att läsa den kanske ni tycker är intressant om ni inte har något bättre för er men vill ni bara se sättet att spela på som skall vara så barnsligt lätt så klarar ni er utan den.

Det spelar ingen roll om du aldrig någonsin spelat ett instrument förr, trots att du är ett par år över 20, detta sätt kräver inte att du är musikalisk eller att du börjat i tid... Det kräver knappt någon träning heller, du kan gå från NOLL till att kunna improvisera fram jättesnygga melodier på ett par timmar! Hur då??

Spela i pentatonisk skala! Pentatoniska skalor består av fem toner som alla harmoniserar totalt med varann. Med andra ord kan man spela tonerna helt på måfå och aldrig uppleva någon disharmoni! Exempel på pentatoniska skalor är den vanliga C-dur skalan där man hoppar över (F och H) och skalan som de svarta tangenterna på ett piano eller liknande klaviaturinstrument bildar.

Då du spelar den pentatoniska skalan kan melodierna du tar fram låta lite indianaktiga, keltiska eller japanska. Detta beror på att den pentatoniska skalan funnits i många kulturer - olika folkslag som gjort t.ex. flöjtar har ju under årens lopp experimenterat sig fram till hur man skall stämma dem för att de skall låta bäst och då har de antagligen valt att stämma instrumenten till att alltid spela pentatoniskt p.g.a. den fullständiga harmonin.

Dessa toner ingår i en pentatonisk skala på en blockflöjt:

-Blåsa utan några hål täckta
-Blåsa med hålet på andra sidan av flöjten täckt
-Blåsa med hålet på andra sidan av flöjten plus de TVÅ första hålen från munstycket täckta (men aldrig bara ena av det!)
-Blåsa med ovannämnda hål täckta plus det nästa i ordningen (från munnen räknat)
-Blåsa med ännu ett hål täckt, så att du nu har täckt fyra hål på framsidan och det på baksidan

Detta fungerar på både flöjtar stämda i C (t.ex. sopranflöjtar) och flöjtar stämda i F (t.ex. altflöjtar). Bara att täcka hålen i ordning från munnen och framåt med det ensamma hålet på baksidan först. De fem tonerna som bildar en pentatonisk skala, inga hål, ett hål, tre hål, fyra hål, fem hål. Men ALDRIG två hål täckta! Då märker du direkt att din pentatoniska harmoni får dissonans. Detta lär man sig dock väldigt snabbt och efter ett tag känns det som om pekfingret och långfingret alltid är tillsammans, är det ena fingret uppe är det andra det också eller vice versa.

Jag skrev tidigare att det finns flöjtar som redan från början är gjorda så att de alltid spelar pentatoniskt och därför inte har den där tonen som du måste hoppa över. En fördel med blockflöjtar är dock att de har så många toner och att man kan spela i den pentatoniska skalan utan att behöva ta de toner på flöjten där flest hål måste vara täckta. Att täcka en massa hål på flöjten är svårt för en nybörjare och dessutom måste man blåsa väldigt försiktigt då man tar den sista tonen. Annars överblåser man vilket gör att flöjten skriker till på ett dåligt sätt (även om virtuoser förstås behärskar de där skrikljuden). Eftersom blockflöjten har flera hål som du inte kommer att använda dig av och som därför alltid är öppna så behöver du inte alls vara lika försiktig i ditt blåsande och kan på så sätt spela med mer passion och kraft!

Lite länkar:

http://www.musipedia.org/flash_piano.html - en Flash-applikation som låter dig spela ett piano genom att klicka på tangenterna med musen. Jag brukar använda den till att ta ut melodier då jag skriver noter men den är också bra för att ge en bild av hur den pentatoniska skalan låter. Lek med de svarta tangenterna och du kommer att få höra vacker musik hur du än trycker!

http://www.youtube.com/watch?v=zOFwVK2DoA8 - Pentatonisk indianflöjt. jag har själv en sådan och kan varmt rekommendera den - ljudet är otroligt behagligt, luftigt och fylligt! Hålen på denna är desginade för att spela pentatonisk skala så på denna skall man inte hoppa över någon ton. Enda nackdelen är att man lätt överblåser flöjten då man spelar de två lägsta noterna och det tog åtminstone för mig lång tid innan jag lärde mig andningsteknik för att kunna få styrka i den tonen utan att överblåsa. Därför skulle jag faktiskt rekommendera en vanlig blockflöjt i alt eller sopranstämnin som första. Sopran är mindre och billigare men låter lite väl gäll och pipig enligt många.

Det var allt för mig, lycka till med den pentatoniska skalan! Jag håller tummarna för er då ni går till den där festen och med ert vackra keltiska/japanska/indianska flöjtspel konkurrerar ut den där dryga personen som plinkar på den akustiska gitarren!
Citera
2009-03-25, 12:25
Medlem
netkos avatar
Trevligt initiativ Nemesis1!

Men vem fan äger en flöjt i dessa tider?

Måste snacka med musikläraren på skolan om man skulle få låna hem en, det är rätt fint ljud i dom faktiskt!

mvh netko
Citera
2009-03-25, 13:50
Medlem
Säger som föregående talare, jävligt bra initiativ!
Nu vart man nästan lite sugen på att köpa en flöjtfan...
Vad kostar en sån i runda slängar?
Citera
2009-03-25, 20:25
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iqkiller
Säger som föregående talare, jävligt bra initiativ!
Nu vart man nästan lite sugen på att köpa en flöjtfan...
Vad kostar en sån i runda slängar?
En sopranflöjt i plast kostar väl kring 100 kronor, du kan säkert hitta såna som är billigare också... De låter som sagt gälla och pipiga, fast det gör iofs dyrare sopranflöjtar av trä också... Om pipigheten är störande beror annars helt på vad man spelar, om man vill leka att ens blockflöjt är en militaristisk fife (den gälla flöjten som främst spelas tillsammans med marscherande virbeltrummor) eller en irländsk tin whistle så är en sopranflöjt att föredra... Sen så är ju den pentatoniska skalan så vacker så jag tycker den låter bra även om den spelas i en hög, gäll frekvens...

Men även om en sopranflöjt är ett billigt och bra alternativ att börja med så är inte en altflöjt så farligt dyr heller, typ 500 riksdaler får du betala för att spela de lite djupare tonerna från en altblockflöjt i trä...

Sen finns det ju tenor- och basblockflöjtar också men de är säkert dyrare då de är större och dessutom inte lika vanliga... Min altblockflöjt köptes däremot på den enda musikaffären i en liten stad på 27 000 invånare så sådana är nog inte så svåra att hitta...

netko: Tala gärna med musikläraren på skolan och prova den pentatoniska skalan, du behöver inte ens låna en flöjt för du hinner lära dig den på skoltid... Efter att ha spelat i ett par timmar verkar det som sagt som om du är riktigt grym på flöjt eftersom det ser ut som om du hela tiden träffar rätt toner utan att anstränga dig det minsta - detta p.g.a. att det bara finns rätta toner i den pentatoniska skalan!
Citera
2009-03-25, 20:44
Medlem
Abstruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Sen så är pentatonisk flöjt något som kan vara kul att göra i fyllan och tillsammans med kompisar som spelar något billigt och enkelt rytminstrument kan ni bli ett jammband som t.ex. kan liva upp studentpartyn eller firmafester!

Citera
2009-03-25, 21:06
Medlem
wzbzs avatar
Plockade fram alt-flöjten i plast. Jag kanske gör fel, men det låter ganska skräp. Aja bra knep om man någonsin vill leka lite. Tack!
Citera
2009-03-25, 22:13
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Plockade fram alt-flöjten i plast. Jag kanske gör fel, men det låter ganska skräp. Aja bra knep om man någonsin vill leka lite. Tack!
Kanske du gör något fel, för denna skala låter verkligen vackert! Här har du steg-för-steg-instruktioner som berättar hur du tar varje liten not i skalan... Det kanske verkar komplicerat men på nån timme kommer skalan helt naturligt, det enda du behöver tänka på är att inte spela en viss ton så går allt bra... Om den pentatoniska skalan börjar på C så skall du spela CDE GA... En oktav i pentatonisk C-dur är alltså som vanligt bara att du hoppar över ton 4 och ton 7! Denna skala låter mycket bättre än vanlig C-dur, inte alls lika trallig utan mer keltisk/indiansk/japansk som sagt...

Här börjar min guide som listar alla toner:

O = öppet hål
X = täckt hål

Det översta hålet sitter på baksidan av flöjten och täcks med tummen, det skiljer jag med ett mellanslag i demonstrationen som jag nu skall visa... Börja med att täcka för hålet på baksidan plus de fyra hål på framsidan som är närmast din mun... Det är den första tonen i den pentatoniska skalan...

Ton 1:

X

X
X
X
X

Sen öppnar du det av de täppta hålen som är längst bort ifrån dig, det är den andra tonen...

Ton 2:

X

X
X
X
O

Sen släpper du ännu ett finger...

Ton 3:

X

X
X
O
O

Nu kommer det vikta, för att ta ton 4 i den pentatoniska skalan skall du inte släppa ett till finger för att öppna ett nytt hål för då spelar du en ton som inte hör hemma i skalan och det leder till disharmoni... Istället öppnar du TVÅ hål till så att du bara har hålet på baksidan täppt med tummen!

Ton 4:

X

O
O
O
O

Och så tar vi den sista tonen genom att ta bort tummen från sitt hål och bara blåsa utan att något av hålen!

Ton 5:

O

O
O
O
O

Du kan vandra upp och ned för denna skala gång på gång redan då så har du ett snyggt "riff"! För varje ton du tar så kan du prova att gå ett steg uppåt, ett steg nedåt eller helt enkelt blåsa tonen igen... Eller så tar du flera steg åt något håll, det gör ingen skillnad eftersom ALLT harmoniserar i den pentatoniska skalan! Se bara till att INTE spela tonen där du håller hummen plus ett finger nedtryckta, den tonen hör inte till skalan och låter fruktansvärt dissonant i detta sammanhang!
Citera
2009-03-25, 22:27
Medlem
Har tyvärr ingen flöjt för tillfället, men om den kostar 100 kr köper jag ju lätt en...

Kan du inte skriva instruktioner för någon annan skala, typ Dorisk skulle ju kunna vara riktigt snygg på flöjt? Tänkte bara om man vill ta det lite längre, eftersom pentan är så lätt...
Citera
2009-03-25, 22:55
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Har tyvärr ingen flöjt för tillfället, men om den kostar 100 kr köper jag ju lätt en...

Kan du inte skriva instruktioner för någon annan skala, typ Dorisk skulle ju kunna vara riktigt snygg på flöjt? Tänkte bara om man vill ta det lite längre, eftersom pentan är så lätt...
Kan inte spela dorisk skala på en vanlig blockflöjt eftersom jag själv är en sån där idiot som bara låter bra med en idiotsäker skala... =/

Däremot har jag en panflöjt som har ett register som sträcker sig från A till E i en högre oktav... Det är alltså en tolvpipig panflöjt vi talar om och om man börjar på D och går en oktav framåt (inga halvtoner) så får man ju dorisk skala... Går man från A fram till nästa A så har man A-moll och går man från C till nästa C medan man hoppar över F och H så har man pentatonisk C-dur... Vanlig C-dur går förstås också, så min panflöjt kan spela flera skalor utan att man behöver böja flöten på det där speciella sättet så att man får halva tonsteg...

Men panflöjten är annars inte ett helt idiotsäkert instrument, man måste forma munnen på ett speciellt sätt för att öht få vettiga toner ur den... Man skall forma munnen som om man flinar och spottar ut vattenmelonkärnor... När man väl lärt sig blåsa är panflöjt inte något svårt instrument men är men lider man av kronisk musikalisk idioti så är det ju samma problem med panflöjt som alla andra instrument, man måste ta de rätta tonerna samtidigt som man håller takten... Att spela pentatoniskt på en panflöjt är inte riktigt lika lätt som på en tvärflöjt heller, då alla pipor ser ganska likadana ut så är det lätt att man råkar ta de toner som skalan hoppar över... Men det finns lyckligtvis panflöjtar som är gjorda för att spela pentatoniskt och dessa har inte några pipor för de toner man inte vill spela...

Överlag tycker jag panflöjt är ett kul instrument men jag föredrar att spela pentatoniskt då jag bara spelar för nöjes skull... Då vill man ju slappna av och känna sig duktig och det får man ju göra då man spelar pentatoniskt... Spelar man i någon annan skala så finns ju hela tiden risken att man klantar sig vilket bara gör en förbannad istället för att vara stolt över att det man spelar låter så bra... Fast visst, nu har jag lärt mig improvisera fram sorgliga, mörka melodier i A-moll utan större problem men den här tråden är ju skapad för att visa att totalt omusikaliska människor att det finns ett löjligt enkelt sätt att göra musik som får dem att framstå som väldigt duktiga... Själv tror jag nog jag är en av dessa människor, iåtminsone när det gäller att spela instrument... När det gäller att skriva låttexter och musik i notform på datorn är jag ju trots allt riktigt bra men den musiken är en helt annan historia...
Citera
2009-03-25, 23:13
Medlem
Okej Själv är jag en tönt som helst av allt svänger mig runt med Mixolydiska, Doriska, Arabiska, Bluesskalor, you name it. Men det är OK, kommer säkert att lära mig dom skalorna på flöjten på egen hand. Detta är ingen svag drift jag har, kan jag tala om
Citera
2009-03-26, 10:14
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Okej Själv är jag en tönt som helst av allt svänger mig runt med Mixolydiska, Doriska, Arabiska, Bluesskalor, you name it. Men det är OK, kommer säkert att lära mig dom skalorna på flöjten på egen hand. Detta är ingen svag drift jag har, kan jag tala om
Låter väldigt intressant... Om du gillar ålderdomliga och exotiska skalor rekommenderar jag Erik the Flutemaker och hans flöjtar!

http://www.eriktheflutemaker.com/Exotic_Scales.htm

Där har han sin samling av exotiska flöjtar som han gör själv i bambu för riktigt överkomliga priser (de flesta flöjtar är under 1000 kr om man inte väljer att något konstverk skall bli ingraverat i flöjten)... Jag har själv en Kiowa Love Flute, namnet låter kanske som nån sorts dildo men jag lovar på hedersord att det bara är en flöjt... Min flöjt är dock inte gjord av Erik the Flutemaker utan av hans lärling Leo... Leo har länge varit den som graverat in konstverk i Eriks flöjtar och under tiden lärde han sig av Erik hur man skall gå tillväga för att tillverka flöjtar av bambu... Nu har han en egen shop som säljer billigare versioner av Eriks mest populära flöjtar:

www.wildartisans.com

Jag tror dock inte Leo och Erik är ovänner, när det gäller ingraveringen så tror jag de fortfarande jobbar tillsammans även om Leo nu konkurrerar med honom om flöjtförsäljningen... Erik är mer känd och erfaren (han har enligt egen utsago gjort över 100 000 flöjtar för hand) medan Leo har billigare priser på många modeller...

Hur som helst så rekommenderar tror jag bådas flöjtar är väldigt bra, den jag köpte är åtminstone väldigt fin och på Eriks YouTube-videor så visar han det mesta han gjort och hade jag bara varit lite mindre snål då det gäller pengar hade jag köpt många av hans flöjtar...
Citera
2009-03-26, 12:04
Medlem
Nemesis din jäkel, nu stal du förmodligen 1000:- från mig, inte brytt mig om flöjtar innan men den kiowa flöjten och även den arabiska var ju helt underbara. Sen även den Minor scale flöjten han lira på den lite mindre var också nice.

Dom var även fruktansvärt fina, snygga som prydnad på väggen om inte annat när man inte lirar.

Frågan är vilken man bör slå till på så man blir nöjdast eller om det lutar mot 3-4000:- deal innan man köpt alla man behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in