Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Fast å andra sidan så finns det ju många exempel på företag som levererar väldigt påkostad reklam, ICA, Norrlands Guld osv.
Om man får anta att bra reklam hjälper dig, borde då inte "Hej, vi finns." reklam kunna verka negativt? Med tanke på att många som ser den inte är medvetna om att den ska vara upplysande utan bara ser en dålig reklamfilm?
Du verkar insatt förresten, jobbar du inom marknadsföring?
ICA anes göra väldigt bra annonser, vilket jag håller med om, men detta är också deras huvudsakliga media och har en väldigt stor budget för att leverera budskapen.
Sen är det som jag sa förut att en reklamfilm sällan kan granskas objektivt utan effekten beror på målgruppen vars annons riktas mot. Åsikterna vad som är bra och dåligt är olika men stor del av arbetet går åt att bekräfta målgruppen svar på reklamen. Därför kan vi tycka att Garnier gör dåliga annonser, och givetvis många andra segment också, men sen när en äldre kvinna ska köpa en billig men bra hårfärg så väljer hon kanske denna produkt. Alltså, en dålig annons som är ändå är bra reklam.
En upplysande annons tolkas också olika men oftast anser folk det är bättre.
Marknadsföring är väldigt brett och egentligen jobbar de flesta av företagets avdelningar med det på något sätt, men ja även i din bemärkelse gör jag det.