2009-03-25, 00:00
Medlem
mophrs avatar
Jag är inte en utav dom som tror att all reklam är bra reklam, jag vill tro att dålig reklam påverkar försäljningssiffrorna negativt och bra reklam positivt.

Det jag inte förstår är varför så mycket reklam håller så odiskutabelt låg kvalité om nu inte all uppmärksamhet är bra.
Tänker nu framförallt på TV reklam, t.ex. den där reklamen med Pernilla Wahlgren, tror det är för hårfärg. Jag har hört många som säger att den är värdelös så det är inte bara jag.

Så, hur kommer det sig att människor utbildade i marknadsföring rör ihop så usla saker? Varierar kvalitén på reklamskapare mycket? Tror dom verkligen att det dom gjort är bra? Eller jobbar verkligen folk enligt "all reklam är bra reklam"-mottot?
Senast redigerad av mophr 2009-03-25 kl. 00:23.
Citera
2009-03-25, 00:09
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mophr

Så, hur kommer det sig att människor utbildade i marknadsföring rör ihop så usla saker? Varierar kvalitén på reklamskapare mycket? Tror dom verkligen att det dom gjort är bra? Eller jobbar verkligen folk enligt "all reklam är bra reklam"-mottot?

Har du någonsin lyssnat på reklamradio så vet du hur tänket går angående sista meningen. Det skall vara så enerverande som möjligt.

Sämst tycker jag all sockersliskig dubbad skit vi importerat från nere på kontinenten som Merci eller alla dessa tvättmedel.
Citera
2009-03-25, 00:11
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Har du någonsin lyssnat på reklamradio så vet du hur tänket går angående sista meningen. Det skall vara så enerverande som möjligt.

Sämst tycker jag all sockersliskig dubbad skit vi importerat från nere på kontinenten som Merci eller alla dessa tvättmedel.

Radio lyssnar jag sällan på, men har hört vad du menar.
Fast det kanske är viktigare att vara enerverande då man inte har bild att jobba med?
Citera
2009-03-25, 00:12
Medlem
Proclaimers avatar
Kanske är lite offtopic, men i helgen så såg jag på en kommersiell TV-kanal för första gången på väldigt länge. Och det som slår mig i reklampausen är hur "seriös" all reklam har blivit. När jag var yngre var reklamen rolig och full av självironi. Nu är den bara urusel utan minsta finess.
Citera
2009-03-25, 00:20
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Jag är inte en utav dom som tror att all pr är bra pr, jag vill tro att dålig reklam påverkar försäljningssiffrorna negativt och bra reklam positivt.

Det jag inte förstår är varför så mycket reklam håller så odiskutabelt låg kvalité om nu inte all uppmärksamhet är bra.
Tänker nu framförallt på TV reklam, t.ex. den där reklamen med Pernilla Wahlgren, tror det är för hårfärg. Jag har hört många som säger att den är värdelös så det är inte bara jag.

PR och reklam skiljer sig väldigt mycket och är två begrepp som inte bör blandas ihop. Sen är det skillnad på bra reklam och en bra annons och vidare så jobbar marknadsförare med strategi snarare än reklam.

Men i fallet av Garnier så är det helt enkelt väldigt svårt att göra bra reklam som både informerar och övertygar den givna målgruppen utan att andra segment ska tycka det är en dålig annons. Syftet är inte att bygga värdet i varumärket det rör sig om klassisk massmarknadsföring. Sen är det också centraliserat och det finns troligtvis inte så mycket utrymme för mer kreativa utformningar.

Jag tycker inte heller att det är en bra annons, men det spelar ingen roll då ingen av oss är målgruppen för denna produkt.
Citera
2009-03-25, 00:23
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
PR och reklam skiljer sig väldigt mycket och är två begrepp som inte bör blandas ihop. Sen är det skillnad på bra reklam och en bra annons och vidare så jobbar marknadsförare med strategi snarare än reklam.

Men i fallet av Garnier så är det helt enkelt väldigt svårt att göra bra reklam som både informerar och övertygar den givna målgruppen utan att andra segment ska tycka det är en dålig annons. Syftet är inte att bygga värdet i varumärket det rör sig om klassisk massmarknadsföring. Sen är det också centraliserat och det finns troligtvis inte så mycket utrymme för mer kreativa utformningar.

Jag tycker inte heller att det är en bra annons, men det spelar ingen roll då ingen av oss är målgruppen för denna produkt.

Med pr menade jag reklam, dumt av mig att skriva det, ska editera.
Men det jag inte förstår angående vissa reklamer är att de varken är upplysande eller lockande. Det känns som om väldigt mycket reklam bara är ett sätt att säga "Hej, vi finns."
Citera
2009-03-25, 00:35
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Med pr menade jag reklam, dumt av mig att skriva det, ska editera.
Men det jag inte förstår angående vissa reklamer är att de varken är upplysande eller lockande. Det känns som om väldigt mycket reklam bara är ett sätt att säga "Hej, vi finns."

Ja, men är inte det upplysande då? Budskapet i kommunikationen baseras på en given strategi. Är syftet att öka medvetandet vid till exempel en lansering är det ett vanligt budskap och anses ofta vara både roligare och bättre annonsering av massan. Oftast är syftet dock att mata erbjudanden med produkter eller pris och anses istället vara en dålig annons, trots att det är mycket bra reklam.
Citera
2009-03-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Kanske är lite offtopic, men i helgen så såg jag på en kommersiell TV-kanal för första gången på väldigt länge. Och det som slår mig i reklampausen är hur "seriös" all reklam har blivit. När jag var yngre var reklamen rolig och full av självironi. Nu är den bara urusel utan minsta finess.

Håller helt med, såg faktiskt för bara någon minut sen en reklam för vad jag tror var en Yoghurt, Actimel eller något liknande. Reklamen gick i princip ut på att en dotter i 30-års åldern gick fram till sin pensionerade mamma och förklarade hur Yoghurten påverkade kroppens immunförsvar och liknande, väntade hela tiden på något roligt, en punchline, vad som helst, men det kom aldrig. Snark..
Citera
2009-03-25, 00:50
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Ja, men är inte det upplysande då? Budskapet i kommunikationen baseras på en given strategi. Är syftet att öka medvetandet vid till exempel en lansering är det ett vanligt budskap och anses ofta vara både roligare och bättre annonsering av massan. Oftast är syftet dock att mata erbjudanden med produkter eller pris och anses istället vara en dålig annons, trots att det är mycket bra reklam.

Fast å andra sidan så finns det ju många exempel på företag som levererar väldigt påkostad reklam, ICA, Norrlands Guld osv.
Om man får anta att bra reklam hjälper dig, borde då inte "Hej, vi finns." reklam kunna verka negativt? Med tanke på att många som ser den inte är medvetna om att den ska vara upplysande utan bara ser en dålig reklamfilm?

Du verkar insatt förresten, jobbar du inom marknadsföring?
Citera
2009-03-25, 01:20
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Fast å andra sidan så finns det ju många exempel på företag som levererar väldigt påkostad reklam, ICA, Norrlands Guld osv.
Om man får anta att bra reklam hjälper dig, borde då inte "Hej, vi finns." reklam kunna verka negativt? Med tanke på att många som ser den inte är medvetna om att den ska vara upplysande utan bara ser en dålig reklamfilm?

Du verkar insatt förresten, jobbar du inom marknadsföring?

ICA anes göra väldigt bra annonser, vilket jag håller med om, men detta är också deras huvudsakliga media och har en väldigt stor budget för att leverera budskapen.

Sen är det som jag sa förut att en reklamfilm sällan kan granskas objektivt utan effekten beror på målgruppen vars annons riktas mot. Åsikterna vad som är bra och dåligt är olika men stor del av arbetet går åt att bekräfta målgruppen svar på reklamen. Därför kan vi tycka att Garnier gör dåliga annonser, och givetvis många andra segment också, men sen när en äldre kvinna ska köpa en billig men bra hårfärg så väljer hon kanske denna produkt. Alltså, en dålig annons som är ändå är bra reklam.

En upplysande annons tolkas också olika men oftast anser folk det är bättre.

Marknadsföring är väldigt brett och egentligen jobbar de flesta av företagets avdelningar med det på något sätt, men ja även i din bemärkelse gör jag det.
Citera
2010-12-10, 16:12
Medlem
Enthos avatar
Min teori är att folk som är kunniga inom marknadsföring anser att majoriteten av dom som ser reklamen är dumma och gör då så simpla reklamer som möjligt för att folk ska förstå och inte tycka att det är konstigt osv. Sen är det klart att det finns väldigt många som verkligen inte vet vad dom sysslar med. Ett bra exempel på kassa marketers är "hjärnorna" bakom de nya apoteksreklamerna och schamporeklamen som du tar upp
Men det finns smart reklam som faktiskt är bra. Det är dock väldigt sällan man stöter på sådan reklam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in