• 1
  • 2
2009-03-23, 23:07
Medlem
Porthoss avatar
Nosade runt lite men hittade inte någon tråd som gav mig svar på mina frågor:

1. Vad är svenska värderingar?

2. Vad är svensk kultur?

Jag är född i Sverige och har svensk släkt spårad till 1500-talet, men så ta mig tusan om jag kommer på något särskilt som kännetecknar alla svenskar. Det blir saker som att äta sill tre gånger om året eller att tycka om att köa. Jag misstänker att det finns folk här med väldigt starka åsikter i de här frågorna (det borde i alla fall göra det!) och jag vill veta vad ni anser.
Citera
2009-03-23, 23:17
Medlem
§ryttares avatar
jämställdhet, demokrati, allmän välfärd (tyvärr) är väl rätt populära i sverige.

svensk kultur består i huvudsak av Midsommar, Maj-eld, påskgummor imo, i alla fall om man vill ha det som är specifikt för sverige. Annars så passar väl julafton och andra kristna högtider in rätt bra.

Kom på en värdering till: skattebrott är värre än dråp.
Citera
2009-03-23, 23:18
Medlem
Rodimusprimes avatar
Det var någon annan som grävde fram ett gammalt inlägg från min idol CrispyKreem. Tycker det vore passande i denna tråd då det svarar på Ts frågeställning.

"Svenskhet handlar inte om ytligt nonsens som dalahästar, knäckebröd och Astrid Lindgren.

En utpräglat svensk egenskap är fredlighet och diplomati. Vi har levt i fred i nästan 200 år, till skillnad från hela vårt närområde och den övervägande delen av resten av världen. Vi har fört en utpräglad neutralitetspolitik, vi har stått utanför de två världskrigen och våra utrikespolitiska gärningar har i stor utsträckning handlat om fredsarbete och diplomati. Palme medlade i mellanösternkonflikten, Bildt medlade i balkankonflikten, vi har haft många högt uppsatta FN-tjänstemän som Eliasson, Blix, Schori och andra som arbetat med diplomati och att försöka skapa fred genom konstruktiv dialog och medling.

En annan utpräglat svensk egenskap är att vi i hög utsträckning lyckats frikoppla materiellt välstånd från status, vilket beror på två faktorer. Den ena är att vi efter andra världskriget snabbt blev ett av världens rikaste länder per capita och därför hade råd med en sällsynt hög levnadsstandard. Den andra är att vi enligt HPI (Human Poverty Index) har världens minsta inkomstklyftor, alltså världens minsta skillnader mellan höginkomst- och låginkomsttagare. Dessa två faktorer i kombination har gjort att vi A) tar materiellt välstånd för givet, och att B) spridningen av välståndet har varit så jämn att vi slutat imponeras av det. I Sverige kan man därför inte köpa status genom att flasha med dyra prylar, det sänker snarare ens status eftersom det tolkas som mindervärdeskomplex och dåligt självförtroende. Vi köper lyx för att tillfredsställa oss själva, inte för att visa upp den för andra. Verklig status skapar man i Sverige bara genom att sköta sig, vara ödmjuk, jobba hårt och göra det bästa av sin begåvning. I Sverige är en värdelös idiot med Canada Goose-jacka och Rolex-klocka fortfarande en värdelös idiot. Att polera bajskorvar hjälper inte här.

En tredje utpräglat svensk egenskap är att vi har tryckt undan religionen effektivare än de flesta andra länder. C:a 80% av befolkningen är agnostiker och ateister. Och detta har vi åstadkommit helt utan tvång, det har bara fallit sig så att vi har brutit med medeltidsmentaliteten och gått vidare till nästa trappsteg i byggandet av ett civiliserat samhälle.

Dessa tre faktorer sammantagna gör Sverige till en extremt olämplig plattform för immigration, eftersom de flesta invandrare fallerar på minst en av de tre ovanstående punkterna. I synnerhet om de kommer från fattiga, underutvecklade länder.

Faktor 1 (fred och diplomati): Om de kommer från kulturer präglade av krig, etniska konflikter, konfrontation, rivalitet och gängmentalitet kommer de att tolka Sverige helt fel. Många har också uttryckt att de uppfattar svenskar som "fega" och "konflikträdda", när det istället handlar om att vi är utpräglat fredliga och diplomatiska och har lämnat apstadiet. Här fungerar det inte så att den som är fysiskt överlägsen vinner prylarna. Så fungerar det bland hundar, inte bland svenskar. De misstolkar dock vår undfallenhet totalt och tror att de per automatik har vunnit någon slags seger genom att vara macho, brösta upp sig, pissa in revir och använda hot och våld för att få sin vilja igenom, när de i själva verket har sänkt sig ytterligare ett pinnhål på samhällsstegen och minskat sina chanser drastiskt att någonsin åtnjuta respekt i Sverige.

Faktor 2 (materiellt välstånd vs. status): Människor från lägre stående kulturer lever ofta under missuppfattningen att de kan köpa eller stjäla sig till status och respekt genom materiella attribut, och tror att de kan avancera på samhällsstegen bara de sitter bakom ratten på en svart BMW eller flashar med någon mobiltelefon eller vulgärt bling. Men det imponerar bara på andra människor från samma lågt stående kulturer, medan det leder till att svenskar ser ner på dem ännu mer och tappar ännu mer respekt för dem. Detta leder till en ond cirkel där de med mer och mer kriminella metoder kämpar sig till mer och mer artificiell status men sjunker mer och mer i verklig status.

Faktor 3 (religionen): Motivering överflödig. Religionen kommer aldrig att beredas den plats i Sverige som den har i andra kulturer och detta kommer alltid att leda till intressekonflikter och missförstånd." - Crispykreem

KOM TILLBAKS TILL OSS CRISPY!
Citera
2009-03-23, 23:20
Medlem
von Hindenburgs avatar
Det som ts tar upp är en vanlig kuggfråga som kramare tror att de kan stoppa kritik mot massinvandringen med. De räknar nämligen med att kunna hugga på alla tecken på ogenomtänkta svar eller svar som inte är unika för Sverige. De inser inte att den modellen är hopplös eftersom de isåfall antingen måste erkänna att det inte heller finns några kurdiska, somaliska, eller annars mörkhyade kulturer eller så måste de säga att den svenska kulturen är den enda som inte finns och så dumdristiga tror jag inte ens att kramare kan vara.
Citera
2009-03-23, 23:26
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det som ts tar upp är en vanlig kuggfråga som kramare tror att de kan stoppa kritik mot massinvandringen med. De räknar nämligen med att kunna hugga på alla tecken på ogenomtänkta svar eller svar som inte är unika för Sverige. De inser inte att den modellen är hopplös eftersom de isåfall antingen måste erkänna att det inte heller finns några kurdiska, somaliska, eller annars mörkhyade kulturer eller så måste de säga att den svenska kulturen är den enda som inte finns och så dumdristiga tror jag inte ens att kramare kan vara.

Jag tycker att du läser in lite väl mycket i meningen med min tråd och du verkar vara väldigt defensiv i din hållning. Jag har inte för avsikt att "hugga". Möjligen kommer jag att uttrycka min åsikt här och var, men det borde förhoppningsvis inte skrämma dig så mycket att du inte vill svara?
Citera
2009-03-23, 23:29
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Jag tycker att du läser in lite väl mycket i meningen med min tråd och du verkar vara väldigt defensiv i din hållning. Jag har inte för avsikt att "hugga". Möjligen kommer jag att uttrycka min åsikt här och var, men det borde förhoppningsvis inte skrämma dig så mycket att du inte vill svara?

Jag låter andra svara på sakfrågan och nöjer mig med att berätta varför du ställer frågan.

Förresten, jag ska svara på sakfrågan också. Är du svensk och inte känner igen svensk kultur när du ser den är du dum i huvudet. Så givet är det.
Citera
2009-03-23, 23:37
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag låter andra svara på sakfrågan och nöjer mig med att berätta varför du ställer frågan.

Förresten, jag ska svara på sakfrågan också. Är du svensk och inte känner igen svensk kultur när du ser den är du dum i huvudet. Så givet är det.

Tack för det, säkerligen mycket välmotiverade, påhoppet. Jag mottager med tacksamhet ditt bidrag till att upprätthålla en hög nivå i min tråd.
Citera
2009-03-23, 23:39
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Tack för det, säkerligen mycket välmotiverade, påhoppet. Jag mottager med tacksamhet ditt bidrag till att upprätthålla en hög nivå i min tråd.

Jag gav dig ett svar, var det inte tillfredställande?
Citera
2009-03-23, 23:44
Bannlyst
Porthos är ännu en blattekramare som menar att det inte finns någon svensk kultur och om det finns svensk kultur så är den väldigt tråkig och behöver berikas av somalier och kurder, för annars har vi bara töntiga midsommar ju, vad är det mot klankulturer där man dödar sin dotter om hon blir kär i en man utanför det egna folket.
Citera
2009-03-23, 23:54
Medlem
Intelligents avatar
Citat:

2. Vad är svensk kultur?

Jag är född i Sverige och har svensk släkt spårad till 1500-talet, men så ta mig tusan om jag kommer på något särskilt som kännetecknar alla svenskar. Det blir saker som att äta sill tre gånger om året eller att tycka om att köa. Jag misstänker att det finns folk här med väldigt starka åsikter i de här frågorna (det borde i alla fall göra det!) och jag vill veta vad ni anser.

Det som kännetecknar alla Svenskar är att dessa fungerar socialt tillsammans.
Sill snacket som återkommer är bara larvigt.

Jag kan ge dej ett exempel av många. Svensk kultur är t.e.x att klara av och förstå att det går mycket snabbare och smidigare om man följer blixtlåsförfarandet i trafiken. Respekt,ödmjukhet och medmänskliget. En grundpelare i Svensk kultur.
Citera
2009-03-23, 23:56
Medlem
m4ver1cks avatar
Intressant att se hur von Hindenburg och Tonaldin istället för att delta i diskussionen lägger ord i Porthos mun och undviker att svara. Ett effektivt sätt att döda en debatt.
Citera
2009-03-24, 00:01
Medlem
Japhys avatar
Citat:

2. Vad är svensk kultur?

Kan det vara SSU:arna som hittat hit. Jag vet att ni ska ge er ut och "debattera".

Ja vad är då "svensk kultur". Det finns matkultur, det finns musikkultur, det finns en väldigt speciell politisk kultur o.s.v.

Dessutom präglas Sverige av respekt för olikheter, dock med en protestantistisk förbudstradition. Vi har varit socialdemokratiskt styrda längre än något annat land. Vi har ett MYCKET speciellt kulturarv vars historia tyvärr inte längre lärs ut inom skolan, men som folkgrupp koloniserade vi stora delar av Ryssland och Tyskland och grundade där bestående riken.

Sen så har vi ju den mycket speciella synen på sexualitet, där i princip allt är tillåtet, bara man inte skadar någon.

Vi har en väldigt annorlunda syn på prostitution, där vi ser kvinnan som ett offer och sexköparen som förövare. Detta ligger i linje med den jämställdhetspolitik som större delen av svenska folket ställer upp på, ömmar och vårdar starkt.

Traditionellt har kvinnan haft en stark ställning här i landet, vilket medfört att hon fick rösträtt mycket tidigt (bara ett par år efter att männen fick allmänn röstrött).

Du ska få några motfrågor:
Finns det någon arabisk kultur, dansk kultur, persisk kultur, judisk kultur, brittisk kultur o.s.v.?

Finns det svenskar?

Det finns många människor från andra länder, som FÖRUNDRAS över vår kultur. Det har skrivits många böcker om Sverige och vår kultur. Många många många hyllmetrar av böcker. Kanske du borde läsa någon sådan bok.

Vidare kan det vara lätt att bli hemtam. Är du därtill inte berest, kanske du inbillar dig att folk är precis som svenskar över hela jordklotet. Så är givetvis inte fallet.

I Saudiarabien ingår det i deras kultur att man ger våldtagna kvinnor spöstraff.

I Indisk kultur värdar man kossan, men betraktar kastlösa människor som mist värda av allt.

I arabisk kultur är kvinnan förpassad till hemmet och ska bära slöja för att inte hetsa männen till våldtäkt.

I dansk kultur dricker man gärna öl, hatar "sossesverige" och hyllar individuell frihet.

I pakistansk kultur (och generellt hela den muslimska kulturen) gifter man sig helst med sin kusin.

Som du ser skiljer sig olika länders kultur ganska så ordentligt. Att du inte klarar av att se detta, tyder på att du antingen är en:

1. SSU:are.

2. Dum i huvudet.

3. Tror att alla som inte uppskattar dagens absurda massinvandring som en lottovinst, är dumma i huvudet.

4. Allt ovanstående.

Men kom igen nu! Menar du på fullaste allvar att Sverige av alla länder, skulle vara i avsaknad av särart? Vi är fanimej ett av de underligaste folkgrupperna på planeten! Konstigt språk, underlig fascination inför melodifestivalen, mat som vi egentligen borde tycka är äckligt äter vi stora lass av.

Vi är antagligen det mest politiskt extrema landet i EU, undantaget några öststater.

Vad är det med dig egentligen? Ut och res lite, så lär du dig nog att uppskatta vad du har.

Pojkvasker!
Senast redigerad av Japhy 2009-03-24 kl. 00:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in