Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Nosade runt lite men hittade inte någon tråd som gav mig svar på mina frågor:
1. Vad är svenska värderingar?
2. Vad är svensk kultur?
Jag är född i Sverige och har svensk släkt spårad till 1500-talet, men så ta mig tusan om jag kommer på något särskilt som kännetecknar alla svenskar. Det blir saker som att äta sill tre gånger om året eller att tycka om att köa. Jag misstänker att det finns folk här med väldigt starka åsikter i de här frågorna (det borde i alla fall göra det!) och jag vill veta vad ni anser.
Kan det vara SSU:arna som hittat hit. Jag vet att ni ska ge er ut och "debattera".
Ja vad är då "svensk kultur". Det finns matkultur, det finns musikkultur, det finns en väldigt speciell politisk kultur o.s.v.
Dessutom präglas Sverige av respekt för olikheter, dock med en protestantistisk förbudstradition. Vi har varit socialdemokratiskt styrda längre än något annat land. Vi har ett MYCKET speciellt kulturarv vars historia tyvärr inte längre lärs ut inom skolan, men som folkgrupp koloniserade vi stora delar av Ryssland och Tyskland och grundade där bestående riken.
Sen så har vi ju den mycket speciella synen på sexualitet, där i princip allt är tillåtet, bara man inte skadar någon.
Vi har en väldigt annorlunda syn på prostitution, där vi ser kvinnan som ett offer och sexköparen som förövare. Detta ligger i linje med den jämställdhetspolitik som större delen av svenska folket ställer upp på, ömmar och vårdar starkt.
Traditionellt har kvinnan haft en stark ställning här i landet, vilket medfört att hon fick rösträtt mycket tidigt (bara ett par år efter att männen fick allmänn röstrött).
Du ska få några motfrågor:
Finns det någon arabisk kultur, dansk kultur, persisk kultur, judisk kultur, brittisk kultur o.s.v.?
Finns det svenskar?
Det finns många människor från andra länder, som FÖRUNDRAS över vår kultur. Det har skrivits många böcker om Sverige och vår kultur. Många många många hyllmetrar av böcker. Kanske du borde läsa någon sådan bok.
Vidare kan det vara lätt att bli hemtam. Är du därtill inte berest, kanske du inbillar dig att folk är precis som svenskar över hela jordklotet. Så är givetvis inte fallet.
I Saudiarabien ingår det i deras kultur att man ger våldtagna kvinnor spöstraff.
I Indisk kultur värdar man kossan, men betraktar kastlösa människor som mist värda av allt.
I arabisk kultur är kvinnan förpassad till hemmet och ska bära slöja för att inte hetsa männen till våldtäkt.
I dansk kultur dricker man gärna öl, hatar "sossesverige" och hyllar individuell frihet.
I pakistansk kultur (och generellt hela den muslimska kulturen) gifter man sig helst med sin kusin.
Som du ser skiljer sig olika länders kultur ganska så ordentligt. Att du inte klarar av att se detta, tyder på att du antingen är en:
1. SSU:are.
2. Dum i huvudet.
3. Tror att alla som inte uppskattar dagens absurda massinvandring som en lottovinst, är dumma i huvudet.
4. Allt ovanstående.
Men kom igen nu! Menar du på fullaste allvar att Sverige av alla länder, skulle vara i avsaknad av särart? Vi är fanimej ett av de underligaste folkgrupperna på planeten! Konstigt språk, underlig fascination inför melodifestivalen, mat som vi egentligen borde tycka är äckligt äter vi stora lass av.
Vi är antagligen det mest politiskt extrema landet i EU, undantaget några öststater.
Vad är det med dig egentligen? Ut och res lite, så lär du dig nog att uppskatta vad du har.
Pojkvasker!