Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-23, 19:42
  #1
Medlem
hej, har precis formaterat om datorn och installerat xp. Efter själva formateringen och när alla systemfiler har kopierats över så startar datorn om och efter omstarten börjar xp installationen. Problemet är att när datorn startar om startar aldrig xp installationen utan börjar om från första början med att läsa in komponenter. Det tog tid för mig att komma på varför men det verkar som om den inte hittar hårdisken och bootar om från skivan igen. Det konstiga är att det går att formatera hårddisken men xp skivan men den hittas inte i BIOS eller ska inte IDE hårddiskar synas i BIOS? Vad ska jag i så fall ställa in ? Hårddisken funkar som vanligt i en annan dator men inte i den här. Xp är redan installerat på den men jag kan inte boota från den varför?
Citera
2009-03-23, 19:54
  #2
Medlem
Låter skumt.. IDE diskar skall synas i bios.. Jag hade liknande problem när jag hade haft en SATA disk i innan.. Det finns nån inställning där man kan Enable/Disable IDE drives kolla om allt står på Enable och att disken är ordentligt ansluten.. Kolla även att Disken står som Master och sitter rätt på IDE sladden..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback