2009-03-23, 18:25
Medlem
el.zakkes avatar
Hej, jag har sokt, men hittar inget, aven pa google.. Man kan inte fa fram Åäö genom snabbtagenter? laste omn detta systemet da man far fram alla andrfa tecken, men det finns inte Åäö.. och det ar ju lite surt att behova kopiera varenda gang.. nan snall sjal som kan hjalpa mig tack?
Citera
2009-03-23, 18:29
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el.zakke
Hej, jag har sokt, men hittar inget, aven pa google.. Man kan inte fa fram Åäö genom snabbtagenter? laste omn detta systemet da man far fram alla andrfa tecken, men det finns inte Åäö.. och det ar ju lite surt att behova kopiera varenda gang.. nan snall sjal som kan hjalpa mig tack?
Har du inte "teckenuppsättning" under tillbehör > systemverktyg?
Citera
2009-03-23, 19:47
Medlem
t3ws avatar
Ändra keyboard språket till svenska?
Citera
2009-03-23, 20:08
Medlem
Uber0ns avatar
Håll inne <Alt> och skriv in någon av följande koder, släpp sedan <Alt> för att infoga tecknet.

134 å
132 ä
148 ö

143 Å
142 Ä
153 Ö

Fullständig lista finns på http://chexed.com/ComputerTips/asciicodes.php
Citera
2009-03-24, 13:16
Medlem
el.zakkes avatar
inget av era forslag funkar. jag har en spansk barbar, och vill givetsvis skriva pa svenska, nar jag har kontakt med mina vanner ifran svea, vill jag kunna anvanda typ en funktion, som typ alt (plus) och nagra siffror, men koden funkar inte i teckenuppsattningen, lr som ovannamda inlagg skrev.

skulle jag testa alt 134 nu sa slutar det med att jag hamnar nagon annanstans an "skriv inlagg"

nagra fler ideer, blir tokig att skiten inte funkar.. Folk hackar sig in i databaser, banker, skriver program som ar fullkomligt imponerande.. Men att kunna fa fram svenska alfabetets sista bokstaver utan att "copy-paste" verkar ju surt...
Citera
2009-03-24, 13:24
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det verkar handla om ett problem i Windows, så vi tar och flyttar tråden till Support

Övriga dator- och IT-diskussioner -> Datoranvändning - Windows/Support

// Mod
Citera
2009-03-24, 23:25
Medlem
Uber0ns avatar
Citat:
skulle jag testa alt 134 nu sa slutar det med att jag hamnar nagon annanstans an "skriv inlagg"
Hade du glömt att aktivera Num Lock?
Citera
2009-03-25, 07:11
Medlem
dobbelinas avatar
Herregud koppla mannen.

Start>Control panel>Regional And language Options>Languages>Add input language>Swedish
Citera
2009-03-25, 10:38
Medlem
el.zakkes avatar
gud va roliga ni e. glomt att aktivera numlock etcetc.. Det jag soker ar inte att behova andra sprak hela tiden. och aven nar jag har svenska aktiverat sa funkar inte snabbtagenterna alt + 134 lr 0134..

men tackar for all hjalp.. Jag ska luska vidare..
Citera
2009-03-25, 10:49
Medlem
parskis avatar
Öppna Word.

Insert > Symbol

Vet inte vad du har för konstig dator som inte pallar Alt + siffrorna. Test den andra Alt-knappen?
Citera
2009-03-25, 14:24
Medlem
Uber0ns avatar
Citat:
gud va roliga ni e. glomt att aktivera numlock etcetc.. Det jag soker ar inte att behova andra sprak hela tiden. och aven nar jag har svenska aktiverat sa funkar inte snabbtagenterna alt + 134 lr 0134..

men tackar for all hjalp.. Jag ska luska vidare..
Roliga? Jag menade inte att göra mig lustig; faktum är att Num Lock MÅSTE vara aktiverat för att alt-kombinationerna ska fungera.

Detta har för övrigt inget att göra med vilket språk som är inställt utan ska fungera under samtliga språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in