2009-03-23, 14:42
Medlem
Swensons avatar
Min Tage på sju månader har en jäkla ovana att lägga sig platt på mage när en annan hund närmar sig. Han väljer inte ut speciella hundar, utan alla ska han kika på från gräsnivå.
Hur ska jag göra för att kunna få min hund att stå upp och kunna gå förbi?
Man vill ju inte gärna släpa honom i gruset...
Hoppas ni har några ideer.
Citera
2009-03-23, 14:49
Medlem
krillebois avatar
köp en plattfisk

Edit: förlåt, jag mår inte bra idag
Citera
2009-03-23, 14:51
Medlem
Ingen aning. Det funkar inte att låta glad och få han intresserad av dig? Så han står upp? Om du säger åt honom att ställa sig upp, vad gör han då?
Testa att ha med nån leksak han tycker om, som du använder så att du ska bli intressantare än hundarna ni möter, om inte det funkar har jag nog inga fler ideer på rak arm. (ej heller böjd :P )
Citera
2009-03-23, 14:56
Medlem
Swensons avatar
När jag säger åt honom att ställa sig upp bara skiter han i mig. Hans blick är totalt fäst på hunden och inte ens godis framför näsan hjälper. Glädjande är dock att han oftast bara vill kika och kanske varannan gång busa, så det är ingen arg hund jag har.
Citera
2009-03-23, 14:59
Medlem
Soppas avatar
Byt ut godiset mot något ännu godare.. Små bitar av korv eller köttbullar.
Håll det framför nosen när han ligger ner och för handen bakom huvudet snett uppåt så kanske han sitter upp.
Bara en liten tanke!

/ Soppa
Citera
2009-03-23, 15:00
Medlem
Cruella de Vils avatar
Hundar (valpar/unghundar) visar att de är undergivna andra hundar genom att lägga sig ner på marken. Det är ett naturligt beteende med andra ord. Hur är din hunds kroppspråk när han gör det? Öronen, svansen? Tittar hunden bort/lite åt sidan?
Citera
2009-03-23, 15:10
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swenson
Min Tage på sju månader har en jäkla ovana att lägga sig platt på mage när en annan hund närmar sig. Han väljer inte ut speciella hundar, utan alla ska han kika på från gräsnivå.
Hur ska jag göra för att kunna få min hund att stå upp och kunna gå förbi?
Man vill ju inte gärna släpa honom i gruset...
Hoppas ni har några ideer.

Hur är svansföringen när det sker?
Citera
2009-03-23, 15:20
Medlem
Swensons avatar
Svansen är ganska stel, lått böjd uppåt, men inte alls så att det är anmärkningsvärt när han får syn på hunden, när den sen kommer närmare så börjar han vifta mer på svansen som fortfarande är lätt uppåtböjd.
Citera
2009-03-23, 15:26
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swenson
Svansen är ganska stel, lått böjd uppåt, men inte alls så att det är anmärkningsvärt när han får syn på hunden, när den sen kommer närmare så börjar han vifta mer på svansen som fortfarande är lätt uppåtböjd.

Då skulle jag gissa att han ägnar sig åt lekinviter, med tanke på åldern. Eller ligger han i övrigt blixt stilla?
Citera
2009-03-23, 15:33
Medlem
Soppas avatar
Jag tror också att detta är lek. Men jag tycker att beteendet borde brytas
Min hund vill inte leka med andra.. när vi möter liggandes busiga hundar så tittar min åt andra hållet, höjer svansen högt och går förbi. När vi sedan har passerat så känner den andra hunden doften av min hund, står på bakbenen med en matte/husse som drar i kopplet och hunden vill jaga efter in hund.
Det är ju bara jobbigt för min hund, mig samt den matte/husse som har den lekfulla hunden i koppel.
Så till TS - försök att bryta beteendet.
Självklart skall den få leka med andra hundar, men det först när du har gett tillåtelse samt att den andra ägaren har gett sin tillåtelse!

Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Då skulle jag gissa att han ägnar sig åt lekinviter, med tanke på åldern. Eller ligger han i övrigt blixt stilla?
Citera
2009-03-23, 15:36
Medlem
Swensons avatar
Nej han ligger bara och spanar lite ser det ut som, han har blicken fäst vid den andra hunden och ligger ner, sen tror jag inte han ligger helt still även om han inte gör några större rörelser innan hunden bara är två meter ifrån, då kan han ge ifrån sig ett skutt. Aldrig ett skall, bara skutt, så det är inget farligt men det vore skönt att kunna fortsätta sina promenader utan att andra hundägare ska bli tvugna att passera en lekbomb.
Citera
2009-03-23, 15:37
Medlem
Swensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Jag tror också att detta är lek. Men jag tycker att beteendet borde brytas
Min hund vill inte leka med andra.. när vi möter liggandes busiga hundar så tittar min åt andra hållet, höjer svansen högt och går förbi. När vi sedan har passerat så känner den andra hunden doften av min hund, står på bakbenen med en matte/husse som drar i kopplet och hunden vill jaga efter in hund.
Det är ju bara jobbigt för min hund, mig samt den matte/husse som har den lekfulla hunden i koppel.
Så till TS - försök att bryta beteendet.
Självklart skall den få leka med andra hundar, men det först när du har gett tillåtelse samt att den andra ägaren har gett sin tillåtelse!

Ideer på hur jag ska bryta beteendet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in