Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-03, 23:05
  #6757
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Precis, så tänker jag också. Alternativt att GM inte är hemma och datorn är igång när dom kommer dit.
Fast är man så dum så får man skylla sig själv.
Citera
2021-12-03, 23:31
  #6758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast är man så dum så får man skylla sig själv.

Mjo, men man slutar aldrig att förvånas över hur naiva många är. Många har ju inte ens någon kryptering överhuvudtaget.
Citera
2021-12-04, 14:56
  #6759
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Mjo, men man slutar aldrig att förvånas över hur naiva många är. Många har ju inte ens någon kryptering överhuvudtaget.
Jo fast dom som faktiskt gör sig omaket att kryptera hela systemet med t ex Veracrypt borde ju förstå att det inte skyddar om man låter datorn vara igång?
Citera
2021-12-05, 21:32
  #6760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo fast dom som faktiskt gör sig omaket att kryptera hela systemet med t ex Veracrypt borde ju förstå att det inte skyddar om man låter datorn vara igång?
Tror du överskattar intelligensen på genomsnittliga personen helt ärligt.
Citera
2021-12-05, 22:16
  #6761
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardodetector
Tror du överskattar intelligensen på genomsnittliga personen helt ärligt.
Genomsnittliga svenssons krypterar nog inte hela hårddisken men dom som gör det bör nog vara medvetna om att krypteringen inte skyddar då datorn är igång.
Citera
2021-12-06, 01:00
  #6762
Medlem
Hur långt lösenord bör man ha för att det skall vara säkert? 30+ tecken långt med både random små och stora bokstäver, siffror och specialtecken borde väl räcka mer än väl? Även 20 tecken borde väl vara fullt tillräckligt?
Citera
2021-12-06, 01:05
  #6763
Medlem
2021-12-24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Hur långt lösenord bör man ha för att det skall vara säkert? 30+ tecken långt med både random små och stora bokstäver, siffror och specialtecken borde väl räcka mer än väl? Även 20 tecken borde väl vara fullt tillräckligt?
20 tecken räcker gott och väl men inte om det går att gissa sig till, om du någonsin använt lösenordet någon annanstans (t.ex. inne i Windows).
Citera
2022-08-09, 10:28
  #6764
Medlem
Jag hade win10 pro med bitlocker men datan paja så jag köpte en ny och den har win10 home utan bitlocker.Så vilken av olika krypteringsprogram kan man lita på och installera den?
Citera
2022-08-09, 10:39
  #6765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butkus
Jag hade win10 pro med bitlocker men datan paja så jag köpte en ny och den har win10 home utan bitlocker.Så vilken av olika krypteringsprogram kan man lita på och installera den?
VeraCrypt. Eller skaffa Windows 10 Education. Går att göra gratis genom att skriva in en generisk nyckel för det (googla) och sen köra en FOSS activator (finns på GitHub)
Citera
2022-08-17, 15:12
  #6766
Medlem
konstits avatar
MS "smyger" i dessa dagar in "device encryption" via en uppdatering, vilket kan ge heltokiga konsekvenser...

Äldre maskiners TMP kan få fnatt, och så låses disken, och om man inte varit uppmärksam på att faktiskt säkra sig nyckeln tillknuten ett microsoftkonto, eller kanske inte kommer ihåg (!) vilet konto man använt kan det gå helt fel och enda lösningen är att blåsa disken och börja om från början.

Mina kollegor och jag själv har sett ganska många låsta diskar nu, och dra på trissor och annat dragbart... "Felet" kan också genereras av en officeinstallation där ens konto är knutet till Azure-domän
Helt perfekt och dommedags-aktigt så här i skolstart-tider där alla nya elever hämtar ny office-packe och klubbar igenom installationen med deras skolkonto !!!
Man skulle vist kunna undgå problemet med att inte välja "Kom ihåg dessa upplysningar för alla apps", men i mitt tillfälle är det tåget gått då just Office är det 1. vi ber eleverna om att banka på deras maskiner


Lite info:
https://support.microsoft.com/sv-se/...8-c42bd211bb15
Citera
2022-09-28, 02:49
  #6767
Medlem
Arrogance_66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo fast dom som faktiskt gör sig omaket att kryptera hela systemet med t ex Veracrypt borde ju förstå att det inte skyddar om man låter datorn vara igång?
köp en iMac 0ch aktivera File Vault. Finns inget säkrare.
Citera
2022-09-28, 03:10
  #6768
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogance_66
köp en iMac 0ch aktivera File Vault. Finns inget säkrare.
Vad spelar det för roll om du använder Bitlicker, File Vault eller Veracrypt om man inte loggar ut/låser datorn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback