2009-04-24, 14:02
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moparlinke
En bekant sa igår att TrueCrypt inte alls var så säkert ..
Att det fanns program som knäcker lösen på nåra minuter..

Det tycker jag lät väldigt konstigt men..
Finns det såna program som myndigheter kan använda eller är det bara svammel ?
Det finns gott om sådana program, men de utnyttjar inte en svaghet i TrueCrypt utan en svaghet i användaren som inte har valt ett långt och komplicerat lösenord, vilket därmed är väldigt enkelt att gissa sig till med hjälp av bruteforce.
Citera
2009-04-24, 14:17
Medlem
Jopp jag vet ...Men om man såklart har ett slumpmässigt lösenord på 30+ slumpmässiga tecken...
Citera
2009-04-24, 14:19
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moparlinke
Jopp jag vet ...Men om man såklart har ett slumpmässigt lösenord på 30+ slumpmässiga tecken...
Då finns det inget program som kan knäcka TrueCrypts implementationer på några minuter
Citera
2009-04-24, 14:21
Medlem
Ok..Då snackade min polare skit som vanlit
Citera
2009-04-24, 15:51
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Nej, alla diskar kan krypteras.

Diskar med filer på också? Tyckte jag läste nåt om att alla filer försvann om man inte körde vista.
Citera
2009-04-24, 15:59
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpåse
Diskar med filer på också? Tyckte jag läste nåt om att alla filer försvann om man inte körde vista.
Alldeles rätt, så du får flytta filerna temporärt för annars försvinner de. Kom ihåg att rensa spåren där filerna lagrades temporärt.
Citera
2009-04-24, 17:18
Medlem
Mm..Men systemdisken raderas inte..
Jag har xp och har krypterat c:
Citera
2009-04-24, 17:19
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Alldeles rätt, så du får flytta filerna temporärt för annars försvinner de. Kom ihåg att rensa spåren där filerna lagrades temporärt.

Fasen, det blir alldeles för mycket och för jobbigt att göra det för att jag ska orka
Citera
2009-04-24, 22:51
Medlem
TorrentMannens avatar
Hej. Jag har aldrig använt TrueCrypt och har två frågor.

1. Om man krypterar en hårdisk som man kör en webbserver och lite andra serverar är det då risk att serverna blir slöa på grund av krypteringen.

2. kan man använda TrueCrypt på en linux disk.

edit Jag såg nu att TrueCrypt finns tillomed för just linux, Jag tänkte först om det gick att krypterar en linux disk från winxp
http://www.truecrypt.org/downloads
Senast redigerad av TorrentMannen 2009-04-24 kl. 23:12.
Citera
2009-04-25, 12:41
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentMannen
1. Om man krypterar en hårdisk som man kör en webbserver och lite andra serverar är det då risk att serverna blir slöa på grund av krypteringen.

Det är ingen risk, det är en garanti att krypteringen av en partition påverkar prestandan.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentMannen
2. kan man använda TrueCrypt på en linux disk.

Det finns betydligt bättre lösningar än TrueCrypt för Linux.
Citera
2009-04-25, 17:23
Medlem
TorrentMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Det är ingen risk, det är en garanti att krypteringen av en partition påverkar prestandan.

Det finns betydligt bättre lösningar än TrueCrypt för Linux.

Ok.
Har du något bra tips på vad man ska använda till linux.
Citera
2009-04-25, 17:39
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Jag kan ha läst fel, men jag tror att TorrentMannen undrade om kryptering kan slöa ned servern för användaren (det vill säga internetuppkopplingen), vilket absolut inte är fallet om datorn inte är en relik ifrån teknikens gryning och läs- och skrivhastigheterna är lägre än internetuppkoppling. På en genomsnittlig dator klarar TrueCrypt av att läsa och skriva trippelkaskader (till exempel AES-Twofish-Serpent) i hastigheter motsvarande åtminstone 100 Mbps (12,5MB/s). Problem uppstår alltså inte förrän nätverksöverföringen överstiger ett par hundra Mbps, och detta gäller då någonting så krävande som trippelkaskader på en inte alltför kraftfull dator.

Om inte annat så är frågan besvarad för framtida läsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in