2010-09-30, 19:00
Medlem
Core-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoji
1. Måste?
2. När? och vad?
3. Hur?
Det ska vara omöjligt för dom att komma in...

1. Nej.

2. Ja. Inget.

3. Finns inget rätt svar på den frågan. Lättare att få upp krypterade partitioner/drives om de har tillgång till ett operativsystem.

läser du bakåt några inlägg/sidor så kan ordet 'omöjligt' diskuteras.
Citera
2010-10-02, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Core-
1. Nej.

2. Ja. Inget.

3. Finns inget rätt svar på den frågan. Lättare att få upp krypterade partitioner/drives om de har tillgång till ett operativsystem.

läser du bakåt några inlägg/sidor så kan ordet 'omöjligt' diskuteras.

Förresten, hindrar Truecrypt hårddisken från att ta emot virus? så att man inte kan få virus?
Citera
2010-10-02, 22:22
Medlem
Citat:
Förresten, hindrar Truecrypt hårddisken från att ta emot virus? så att man inte kan få virus?

Nej, inte alls.
Citera
2010-10-02, 23:08
Medlem
2Gs avatar
Citat:

Beror på, har du helkrypterat din hårddisk som ditt OS ligger på och är ute och surfar kan du absolut få virus. Dock kan ju ingenting komma in på en krypterad hårddisk som inte är mountad, dvs. en hårddisk/container som du inte använder vid tillfället du får virus.
Citera
2010-10-03, 21:43
Medlem
Jugends avatar
Jag har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig och reda ut. Jag har en krypterad OS-disk nu och tänkte köra resten. Om man krypterar icke-OS-diskar så krypterar man bara partionen och inte hela disken. Nu har jag bara en partion per disk som är lika stora som det totala utrymmet, men finns det inte ändå lite utrymme kvar (utanför partionen) där det lagras någon form av information om filerna som finns i partionen?

Paranoia på extrem nivå

-EDIT-

En sak till: om man kör AES, Twofish och Serpent, hur stora prestandaförsluter talar vi om? Är det något man kan märka av om man t.ex. spelar spel?

-EDIT2-

En till fråga: om någon tar en av mina diskar, kopplar in den i en annan dator och sedan försöker accessa min disk, hur kommer det att se ut då? Är det ens möjligt att öppna volymen och se något, är det tomt, är namnen på filerna konstiga?'

-EDIT3-

Nu får det vara sista fråga, är det nödvändigt att köra wipe-funktionen? Vilket av alternativen är i så fall lämpligt att använda? Det verkar kunna ta lång tid om man väljer det värsta alternativet.
Senast redigerad av Jugend 2010-10-03 kl. 21:50.
Citera
2010-10-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugend
Jag har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig och reda ut. Jag har en krypterad OS-disk nu och tänkte köra resten. Om man krypterar icke-OS-diskar så krypterar man bara partionen och inte hela disken. Nu har jag bara en partion per disk som är lika stora som det totala utrymmet, men finns det inte ändå lite utrymme kvar (utanför partionen) där det lagras någon form av information om filerna som finns i partionen?.
Nej du behöver inte oroa dig. All information om filstruktur osv återfinns inom partitionen. När den är krypterad så syns bara brus.

Citat:
En sak till: om man kör AES, Twofish och Serpent, hur stora prestandaförsluter talar vi om? Är det något man kan märka av om man t.ex. spelar spel?
Truecrypt har ett benchmark-verktyg. Kör det och jämför med hårddiskens maximala överföringshastighet för att få en uppfattning. Vad du kommer märka är längre laddningstider då nyttt material läses från disk eller skrivs till disk. Själv märker jag ingen prestandahit alls men jag kör endast AES på programdisken.
Citat:
En till fråga: om någon tar en av mina diskar, kopplar in den i en annan dator och sedan försöker accessa min disk, hur kommer det att se ut då? Är det ens möjligt att öppna volymen och se något, är det tomt, är namnen på filerna konstiga?'
De kommer att se brus. Man kan misstänka att en icke systemdisk och krypterade containrar faktiskt är truecrypt volymer men kan inte bevisa. Är systemdisken krypterad kan man se truecrypts bootloader. Men man kan fortfarande inte bevisa något. Fast det beror egentligen på vilken nivå beviskraven ligger på.

Citat:
Nu får det vara sista fråga, är det nödvändigt att köra wipe-funktionen? Vilket av alternativen är i så fall lämpligt att använda? Det verkar kunna ta lång tid om man väljer det värsta alternativet.
Ja det är nödvändigt att köra wipe funktionen för att vara säker på gammal data skrivs över så att det inte kan återskapas genom en analys. En överskrivning räcker sannolikt. Men varför chansa om du har känsligt material som du vill dölja?
Citera
2010-10-04, 02:38
Medlem
Citat:
Nu har jag bara en partion per disk som är lika stora som det totala utrymmet, men finns det inte ändå lite utrymme kvar (utanför partionen) där det lagras någon form av information om filerna som finns i partionen?
Japp det stämmer att det finns ett litet utrymme kvar som inte krypteras om du väljer att kryptera hela disken, kallat MBR.

Vissa virus kan tex lägga sig här osv, dock finns ingen information om dina filer där, eller ska inte finnas där i alla fall.

I senaste Truecrypt får man en fråga om man även vill kryptera detta utrymmet, dock ska man tänka på att MBR behövs ibland av vissa program, tex bootcd eller program från hd-tillverkaren.

/mvh
Citera
2010-10-04, 08:19
Medlem
Jugends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnurgnurr
Ja det är nödvändigt att köra wipe funktionen för att vara säker på gammal data skrivs över så att det inte kan återskapas genom en analys. En överskrivning räcker sannolikt. Men varför chansa om du har känsligt material som du vill dölja?

Vilket om alternativet är lämpligt att välja? Är det så att all information som man har på disken försvinner när man väljer att köra wipe?

Citat:
Ursprungligen postat av E903
Japp det stämmer att det finns ett litet utrymme kvar som inte krypteras om du väljer att kryptera hela disken, kallat MBR.

Vissa virus kan tex lägga sig här osv, dock finns ingen information om dina filer där, eller ska inte finnas där i alla fall.

I senaste Truecrypt får man en fråga om man även vill kryptera detta utrymmet, dock ska man tänka på att MBR behövs ibland av vissa program, tex bootcd eller program från hd-tillverkaren.

/mvh

Tack!

-EDIT-

Jag testar nu på en 72 GB-disk att köra wipe 7-pass, har backup så det är ingen fara om det försvinner. Det tar 8h timmar dock innan det är klart
Senast redigerad av Jugend 2010-10-04 kl. 08:30.
Citera
2010-10-04, 09:45
Medlem
Jugends avatar
En fråga till: tiden är inne att formatera datorn. Jag borde egentligen ha kört TrueCypt efter det, men jag ville testa innan och se hur det fungerade och vilka alternativ man har så man gör rätt nästa gång, så att säga.

Om jag nu formaterar med OS-disk, C:, och installerar om Windows på nytt, vad händer med mina övriga diskar? Är det bara att ladda ner TrueCrypt och mounta dem som vanligt eller har de någon särskild koppling till min OS-disk nu vilket innebär att jag måste decrypta dem innan och sedan encrypta dem igen när jag har formaterat C?

Är helt ny med TrueCrypt så jag ber om ursäkt för mina dumma frågor.
Citera
2010-10-04, 15:48
Bannlyst
Citat:
En fråga till: tiden är inne att formatera datorn. Jag borde egentligen ha kört TrueCypt efter det, men jag ville testa innan och se hur det fungerade och vilka alternativ man har så man gör rätt nästa gång, så att säga.

Om jag nu formaterar med OS-disk, C:, och installerar om Windows på nytt, vad händer med mina övriga diskar? Är det bara att ladda ner TrueCrypt och mounta dem som vanligt eller har de någon särskild koppling till min OS-disk nu vilket innebär att jag måste decrypta dem innan och sedan encrypta dem igen när jag har formaterat C?

Be inte om ursäkt, du ställer frågor som jag annars skulle ställt!
Citera
2010-10-04, 16:01
Medlem
2Gs avatar
Citat:

Nej, det ska inte vara något problem vad jag vet.
Citera
2010-10-10, 23:01
Medlem
m11080s avatar
Jag har en fråga om kryptering av systemdisken:

På min Acer Aspire 5930G finns det 2 partioner som blivit C: och D: med 110GB vardera och sedan finns det en dold återställningspartion som aktiveras via BIOS.

Kommer en kryptering av systemdisken även påverka återställningspartionen
och göra den otillgänglig med kryptering eller vad gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in