2012-03-17, 16:22
Medlem
Esteems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutik
Hej!
Jag har skapat en partition (inte på system disken) som är skyddad av Tc men jag vill skydda hela disken. Jag har dock en del saker på hårddisken redan, finns det något sätt att ändra det utan att behöva ta bort/allokera mina filer under tiden?

Även går det att göra så att jag inte behöver mounta utan att jag måste bara skriva in lösenord under uppstart trots att det inte är min systemdisk?

Tack i förhand
Med vänliga hälsningar
Jutik

Om du inte vill dubbelkryptera lär du nog ta bort krypteringen, mergea dina två partitioner för att sedan kryptera om hela disken. Du kan inte få annat än systemdisken till att ha pre boot auth.
Citera
2012-03-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Att kryptera till viss del är ju givetvis lite bättre än att inte kryptera någonting, men i exempelvis ubuntu skulle jag tippa på att det är meningslöst eftersom thumbnails och annan cachelagring etc sparas och går via forensiska verktyg väldigt lätt att få fram:
Säg då att du planerat ett rån och sparat bilder på ritningar över byggnader, flyktvägar etc är du körd även om bilderna i sig ligger i en krypterad behållare om du nu öppnat bilderna eller kollat på dom i t.ex nautilus.
Jag förstår inte riktigt poängen med det om man inte känner sitt system väl och inte vet vad det lagrar för information, och Windows ska vi inte tala om

Kan du istället ta fram källa & fakta att man kan kringgå en TrueCrypt Container?
Då tror jag dig.
Citera
2012-03-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Got-r00t
Kan du istället ta fram källa & fakta att man kan kringgå en TrueCrypt Container?
Då tror jag dig.
Om du läser det du citerade så tror jag till slut att du förstår vad jag menar.
Det kan vara ganska verkningslöst att kryptera en partition eller att ha en behållare om du öppnar filerna i ex. Windows bildvisningsprogram eller bara använder explorer för att kolla förhandsvisningar av bilder/filmer.
Har du hört talas om tumnaglar och temporära filer måhända?
Dessa är ganska lätta att luska fram för farbror blå eller någon annan med tillgång till forensiska verktyg som det finns gott om.

Känner du inte till vad ditt system gör så rekommenderar jag istället att kryptera hela detta, istället för att förlita sig på att ha en krypterad behållare med sina filer.

Som sagt, jag skrev aldrig att du kan kringgå en krypterad behållare vilket du kommer inse när du läser inlägget igen.
Citera
2012-03-18, 05:16
Medlem
Citat:
Om du läser det du citerade så tror jag till slut att du förstår vad jag menar.
Det kan vara ganska verkningslöst att kryptera en partition eller att ha en behållare om du öppnar filerna i ex. Windows bildvisningsprogram eller bara använder explorer för att kolla förhandsvisningar av bilder/filmer.
Har du hört talas om tumnaglar och temporära filer måhända?
Dessa är ganska lätta att luska fram för farbror blå eller någon annan med tillgång till forensiska verktyg som det finns gott om.

Känner du inte till vad ditt system gör så rekommenderar jag istället att kryptera hela detta, istället för att förlita sig på att ha en krypterad behållare med sina filer.

Som sagt, jag skrev aldrig att du kan kringgå en krypterad behållare vilket du kommer inse när du läser inlägget igen.

Aha, får ursäkta läste fel tidigare .
Detta kan lätt kringås om man överskriver %TEMP%, Thumbnails, sök positioner.
Jag förstår din princip men fortfarande kommer jag personligen alltid köra en full disk encryption, känns bäst så samtidigt säkrast även.

God natt!
Citera
2012-03-18, 09:56
Medlem
Hej det är så att jag har precis krypterat min externa hårddisk och eftersom jag använder xubuntu så mountade jag ju den först i trucrypt för att sedan kunna öppna den genom att gå in i hem mappen och där se själva enheten. Men det är så att den inte finns där. Så jag kan inte komma in i min externa hårddisk nu.

Någon som vet hur jag kan fixa detta?
Citera
2012-03-18, 10:54
Medlem
Citat:
Aha, får ursäkta läste fel tidigare .
Detta kan lätt kringås om man överskriver %TEMP%, Thumbnails, sök positioner.
Jag förstår din princip men fortfarande kommer jag personligen alltid köra en full disk encryption, känns bäst så samtidigt säkrast även.
Jo visst kan man väl göra det, men det känns väldigt onödigt och du måste göra det efter varje gång du isåfall monterat din krypterade behållare och har kollat på filerna innuti den.

Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Hej det är så att jag har precis krypterat min externa hårddisk och eftersom jag använder xubuntu så mountade jag ju den först i trucrypt för att sedan kunna öppna den genom att gå in i hem mappen och där se själva enheten. Men det är så att den inte finns där. Så jag kan inte komma in i min externa hårddisk nu.

Någon som vet hur jag kan fixa detta?
Är du säker på att den inte monteras i /media (har för mig detta är standard) eller /mnt?
Om det är en NTFS disk så är jag ganska säker på att den monteras ro dessutom vilket innebär att du inte kan göra förändringar mot den.
Använd istället truecrypts terminalverktyg ex.

Kod:
truecrypt --mount /dev/sdx monteringspunkt --filesystem=ntfs-3g
Du måste då ha ntfs-3g installerat först.
Givetvis måste du ändra /dev/sdx mot din hårddisk samt monteringspunkten till ex. /mnt/extern (Du måste då först ha skapat /mnt/extern)
Senast redigerad av ath0 2012-03-18 kl. 10:59.
Citera
2012-03-18, 11:12
Medlem
Tack så jätte mycket för hjälpen den mountades i media
Senast redigerad av Rouko 2012-03-18 kl. 11:20.
Citera
2012-03-18, 11:33
Medlem
Men jag kommer ju in i den nu utan att ens mounta den och så ska det väl inte vara?

edit: fel av mig hade glömt att dismounta
Senast redigerad av Rouko 2012-03-18 kl. 11:43.
Citera
2012-03-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Men jag kommer ju in i den nu utan att ens mounta den och så ska det väl inte vara?

edit: fel av mig hade glömt att dismounta
Använder du Truecrypts grafiska interface?
Kan du isåfall skapa en mapp/fil på hårddisken?

Om inte så kolla mitt inlägg där jag skrev hur du gör med terminalverktyget, kliade mig själv i huvudet ganska länge över det problemet och det kan vara lite halvklurigt att lista ut
Citera
2012-03-18, 14:18
Medlem
Citat:
Jo visst kan man väl göra det, men det känns väldigt onödigt och du måste göra det efter varje gång du isåfall monterat din krypterade behållare och har kollat på filerna innuti den.

Jag skulle hellre göra det än att utsättas för eventuellt straff.
Samtidigt är jag även foliehatt inom dessa ämnen .
Citera
2012-03-19, 11:35
Medlem
DukeNukem1s avatar
Citat:
Jag skulle hellre göra det än att utsättas för eventuellt straff.
Samtidigt är jag även foliehatt inom dessa ämnen .
Om du ska vara foliehatt måste du se din säkerhet som en helhet. Bara några exempel, finns mycket mer räkna upp...
  • Att bara ha krypterad hårddisk räcker inte då, tänk om någon installerar små dolda kameror som filmar ditt tangentbord då ser de när du skriver in lösenordet?
  • Då måste du ha ett bra inbrottslarm och säkerhetsdörrar så ingen obehörig kan ta sig in utan du märker det.
  • Vanliga fönsterrutor räcker inte då de går skära upp med en vass diamant utan det hörs, du borde ha pansarglas eller hammerglas.
  • Försök hitta ett gammalt militärt bergrum/ledningscentral det är ganska säkert.
  • Vanliga brandväggar i datorn räcker inte då det finns en liten risk de kan släppa igenom trojaner, du borde ha avancerade hårdvarubrandväggar så ingen kan ta sig in i din dator utan du godkänner det. För annars kan någon ta sig in i din krypterade hårddisk när du själv använder den via nätet.
  • Alternativt att du inte har den kopplad till något nätverk alls.
  • Var noga med vilka människor du umgås med och släpper hem till dig, tänk om du träffar en tjej du släpper hem som senare visar sig varit en polis-tjej som var infiltratör för kunna installera dolda kameror. Även om polis-tjejen suger din kuk och tar den i 2:an så räkna med de kan ingå i hennes jobb för att vinna din tillit.
Senast redigerad av DukeNukem1 2012-03-19 kl. 11:39.
Citera
2012-03-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeNukem1
Om du ska vara foliehatt måste du se din säkerhet som en helhet. Bara några exempel, finns mycket mer räkna upp...
  • Att bara ha krypterad hårddisk räcker inte då, tänk om någon installerar små dolda kameror som filmar ditt tangentbord då ser de när du skriver in lösenordet?
  • Då måste du ha ett bra inbrottslarm och säkerhetsdörrar så ingen obehörig kan ta sig in utan du märker det.
  • Vanliga fönsterrutor räcker inte då de går skära upp med en vass diamant utan det hörs, du borde ha pansarglas eller hammerglas.
  • Försök hitta ett gammalt militärt bergrum/ledningscentral det är ganska säkert.
  • Vanliga brandväggar i datorn räcker inte då det finns en liten risk de kan släppa igenom trojaner, du borde ha avancerade hårdvarubrandväggar så ingen kan ta sig in i din dator utan du godkänner det. För annars kan någon ta sig in i din krypterade hårddisk när du själv använder den via nätet.
  • Alternativt att du inte har den kopplad till något nätverk alls.
  • Var noga med vilka människor du umgås med och släpper hem till dig, tänk om du träffar en tjej du släpper hem som senare visar sig varit en polis-tjej som var infiltratör för kunna installera dolda kameror. Även om polis-tjejen suger din kuk och tar den i 2:an så räkna med de kan ingå i hennes jobb för att vinna din tillit.
Och detta hade med truecrypt att göra.. hur?
Ganska menlös lista i sin helhet dessutom, det finns miljontals scenarion och det går aldrig att skydda sig själv till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in