Citat:
Ursprungligen postat av troxie
Tack för svar!
Aha. Men vad innebär det egentligen att skapa en container och att sedan behöva mounta den? Hur kommer det fungera om jag ser till att kryptera hela enheten? Hur kommer filöverföringar se ut? Samt hur starkt kommer hastigheten att påverkas när jag för över filer, som samtidigt krypteras när de förs över?
If you open a file stored on a TrueCrypt volume, for example, in media player, the file will be automatically decrypted to RAM (memory) on-the-fly while it is being read.
Tar det där inte en hyfsad bit av RAM-minnet? Om vi nu i detta fall ponerar att man spelar upp ett klipp i 1080p?
Det blir inte alls stor skillnad i hastighet.. Minns att jag postade länkar till prestandatest tidigare i tråden... bara sök

Angående containers vs. full disk encryption:
"
File containers are normal files so you can work with them as with any normal files (file containers can be, for example, moved, renamed, and deleted the same way as normal files). Partitions/drives may be better as regards performance. Note that reading and writing to/from a file container may take significantly longer when the container is heavily fragmented. To solve this problem, defragment the file system in which the container is stored (when the TrueCrypt volume is dismounted)."
En container är alltså lite som en skivavbildning; den kan flyttas mellan olika diskar och filsystem, och den krypterade datan ligger i denna fil.
Om du krypterar hela partitionen, är det ungefär samma sak, fast hela partitionen blir krypterad. I båda fallen måste du mounta genom TrueCrypt med lösenord och båda är lika säkra (tja, om du har starka och bra lösenord).
Om man tänker prestanda är helkryptering av en partition snabbare, då en container är en fil och kan då ta längre tid att läsa till/från då filsystemet blir fragmenterat.