2009-03-31, 14:22
Medlem
slugs-Ps avatar
Här har dom haft sina träffar http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4779471.ab?service=galleryFlash

Finns lite mer info på aftonbladet.
Citera
2009-03-31, 14:36
Medlem
Eks huvudsyssla är inte företaget som det ältas om hela tiden. Tror knappt han är inblandad i det mer än namnet. Han har en kvalificerad tjänst inom IT-branchen.
Citera
2009-03-31, 15:03
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Eks huvudsyssla är inte företaget som det ältas om hela tiden. Tror knappt han är inblandad i det mer än namnet. Han har en kvalificerad tjänst inom IT-branchen.

Och vad ar en "kvalificerad tjanst inom IT branschen"?
Citera
2009-03-31, 15:19
Medlem
slugs-Ps avatar
Då är det bekräftat enligt åtalet att tjejerna blivit övertalade/manipulerade och utnyttjade pga sitt ska vi säga sociala sitvation att ställa upp på detta säger nu inte att alla har blivit det men att det förekommit.

http://beckroth.se/wp-content/uploads/2009/03/jobenius_atalet_stampel.pdf
Citera
2009-03-31, 15:45
Medlem
pool-pahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Med andra ord: det blir för jävla löjligt att som Pascalidou påstå att gruppvåldtäkter skulle vara ett Östermalmsbeteende (endast Kregert är skriven på Östermalm).

Kregert är skriven på Birger Jarlsgatan 69. Nummer 69 ligger på västra sidan av Birger Jarlsgatan. Det innebär att han bor i Vasastan, inte på Östermalm. Men det blir naturligtvis effektfullare för pressen att flytta gränserna några meter.
Citera
2009-03-31, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Övre medelklass kan man nog samanfatta dom som, vad det nu gör för skillnad.

Det gör naturligtvis ingen skillnad alls i sak, men det är intressant hur man försöker göra saken än mer upphetsande genom att ge en falsk beskrivning av vilka gärningsmännen är. Och jag skulle nog inte betrakta någon av dem som övre medelklass. Som Bourdieu konstaterade så är klass något annat än bara hög inkomst. T. ex: trots att Kregerts åker omsätter en del, blir han inte övre medelklass för det. Det krävs mer; utbildning, bildning, allmänt levnadssätt etc.

(Signaturen pool-pah påpekar dessutom helt korrekt att Kregerts adress inte ligger på Östermalm. Däremot ligger den inte som pool-pah skriver i Vasastan. Den korrekta benämningen är Norrmalm. Vasastan börjar väster om Sveavägen.)

Och det är ju inte bara det att kvällspressen försöker göra saken mer intressant genom att överdriva männens bakgrund, utan även att vissa personer försöker utnyttja den för sina egna syften, såväl politiska som andra.
Citera
2009-03-31, 16:08
Bannlyst
alla målsägarna är av utländsk härkomst enligt beckroth, det har inte media tagit upp. Har männen bara letat efter invandrartjejer?
Citera
2009-03-31, 16:10
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
DHL - som varit storkund hos Kregert - har enligt trovärdig källa sagt upp alla kontakter med åkeriet. Kregert har utan vidare förtjänat det, men jag tycker jävligt synd om hans anställda, som nu löper risken att varslas pga arbetsbrist. Lika synd är det om hans familj, som ju med säkerhet inte har vetat om hans extracurriculära aktiviteter. Anställda och familj har ju knappast något ansvar för vad han har ställt till med.
På alla familjeföretag jag jobbat har fruarna järnkoll på estetiska detaljer i arbetsmiljön-hon borde ha undrat över madrassutrymmet (därmed inte sagt att hon borde eller vågade forska i det....)
Citat:
Kr*gert, 63 år. "Företagsledaren". Den som sägs ha haft en madrass i källaren på sitt jobb.
Citat:
När han under en tid arbetade åt företagsledaren såg han ett avskilt rum i källaren på jobbet.
– Bakom ett draperi i källaren, vid omklädningsrummen fanns en madrass på golvet. Jag vet att de har haft flera gangbangs där, säger mannen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4760791.ab
Senast redigerad av Lao Tzu 2009-03-31 kl. 17:02.
Citera
2009-03-31, 16:11
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Det gör naturligtvis ingen skillnad alls i sak, men det är intressant hur man försöker göra saken än mer upphetsande genom att ge en falsk beskrivning av vilka gärningsmännen är. Och jag skulle nog inte betrakta någon av dem som övre medelklass. Som Bourdieu konstaterade så är klass något annat än bara hög inkomst. T. ex: trots att Kregerts åker omsätter en del, blir han inte övre medelklass för det. Det krävs mer; utbildning, bildning, allmänt levnadssätt etc.

(Signaturen pool-pah påpekar dessutom helt korrekt att Kregerts adress inte ligger på Östermalm. Däremot ligger den inte som pool-pah skriver i Vasastan. Den korrekta benämningen är Norrmalm. Vasastan börjar väster om Sveavägen.)

Och det är ju inte bara det att kvällspressen försöker göra saken mer intressant genom att överdriva männens bakgrund, utan även att vissa personer försöker utnyttja den för sina egna syften, såväl politiska som andra.

Ok jag har kanske fel i vilken klass jag tycker och tror att dom är i men en lärare, en chef för ett börsnoterat bolag(det blir man inte bara sådär utan kompetens trots att det inte är ett STORT bolag) en ekonom(antar att han är utbildad det, kan ha fel) dessa anser jag tillhöra övre medelklass, anser mig själv som medelklass och kan tänka mig att jag är en bra bit efter dessa både i lön och utbildning.
Jo det är ju typiskt att media gör på det viset, men samtidigt så har dom ju skapat en debatt kring ämnet inte säkert att det blivit lika uppmärksamat om dom misstänkta varit missbrukare eller arbetslösa invandrare t ex.
Det är ju iofs tragiskt att det ska behövas sånahär sensationer för att vi folk ska få upp ögonen för det.

Edit: våran syn på klass kan ha å göra med var vi bor jag bor på landsbygden där överklassen är ovanlig, kanske därför jag ser dessa över medel.
Senast redigerad av slugs-P 2009-03-31 kl. 16:14.
Citera
2009-03-31, 17:08
Medlem
pool-pahs avatar
Citat:

Det här är kanske på fel sida om gränsen även när det gäller OT, och Wikipedia är ju inte NE, men där kan man läsa "Vasastan begränsas i väster av Barnhusviken/Karlbergssjön, i söder av Tegnérgatan (norr om Tegnérlunden), i öster av Birger Jarlsgatan-Roslagstull-Roslagsvägen samt i norr av Brunnsviken och kommungränsen mot Solna".

Men strunt detsamma. Classique gör rätt i att vara envis när det gäller att kalla aktörerna i den här härvan vid dess rätta namn. Journalister, men även andra, har från början riggat en dramaturgi som bygger på att de åtalade har en social status som de definitivt inte har.
Senast redigerad av pool-pah 2009-03-31 kl. 17:18.
Citera
2009-03-31, 17:43
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carliz
Men vem hävdar det? Vad finns det egentligen för bevis? Jag tror att det beror mycket på hur man tolkar det som skrivs, som redan är väldigt vinklat om man jämför med vad som står i åtalet.

Finns detta upplagt någonstans?
Citera
2009-03-31, 17:57
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmh
Det jag klurade på var om det kunde ligga nånting i dom här männens förflutna som gjort att dom agerat som dom gjort tex,kan tex en neurobiologisk sjukdom som ADHD el psykisk sjukdom vara en förklaring till deras agerande?Inget av dessa 2 saker rättfärdigar givetvis inte någonting.

Alltså, inte fan vet jag. Man kan nog spekulera sig både gul och blå kring både det ena och det andra. Men några grundläggande parametrar, som jag tror gäller i varierande grad för LÅNGT mycket fler personer än dom som gör just sånt här, kan väl vara:

- Brist på empati i allmänhet.

- Sunkig kvinnosyn i synnerhet.

- En sexualitet där det "förbjudna" är tändande i sig.

- Bristande självrespekt.

- Möjliga egna erfarenheter av att bevittna/utsättas för tvång/kränkningar som barn.

- Självklart också genetiska faktorer, om man nu väljer att formulera dom i diagnosform eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av hmh
Vill samtidigt passa på att ge dej en eloge för ditt korrekta sätt att skriva.

Nu är det fan något lurt på gång här. Säker på att du inte egentligen mende att du vill lyncha mig i gryningen?
Senast redigerad av KortKäpp 2009-03-31 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in