2009-03-27, 22:26
Medlem
rowtheboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragatan
...går det här att förklara för pubertala FB:are???

Jag må ha tonårslivet en bra bit bakom mig men jag minns känslorna av osäkerhet som igår. När jag växte upp fanns "Heta Linjen" där "fula gubbar" fanns. Självklart var man där och lyssnade, nyfiken, osäker, trevande efter att verka äldre än man var, trött på att vara barn, nyfiken på vuxenlivet, hormoner som sprätte i kroppen och ingen som förstod en. Med vetskap om att det var förbjudet ringde jag HL. Jag klev aldrig över gränsen och träffade någon IRL men fick många erbjudanen om det. Många tonårstjejer hade då i 14-15-årsåldern en otrolig låg självkänsla och ett enormt bekräftelsebehov. (och MYCKET säger mig att det inte är enklare idag). Jag hade själv en fungerande familj som försökte vara förstående (ibland lyckades de) runt om mig.

För killar GÅR det inte att förstå känslorna som far i en ung tjejs kropp om man inte själv varit där. Många tjejer kan inte heller förstå det om man inte upplevt det. Behovet av att passa in, att få det som andra har, att bli vuxen, få lämna barnstadiet, bli SEDD och BEKRÄFTAD är så stor att inte ens mina systrar förstår vad jag pratar om eftersom de själva inte känt det så här. Jag kommer från ordnade förhållanden men det som fick mig att vara en sökare och att ett större bekräftelsebehov var att jag inte hade lika täta tjejkompisar som mina systrar. Vår årskull hade lösare och större nätverk inga grupperingar utan var det fler som skulle hävda sig i en större grupp än vad syrrorna hade - något jag tror blivit vanligare idag.

Hade internet funnits när jag var 15 hade jag kunnat vara en av dessa tjejer. Inte för att lockas av pengar eller väskor utan att vara sedd och få "vuxenerfarenheter", samtidigt nyfiken på sex. Men den låga självkänsla jag hade då hade någon kunnat lura in mig i detta och sedan fått vad han velat utan att jag anmält det. Hade han sedan filmat eller hotat berätta det för mina föräldrar (eller ännu värre - lägga ut det på nätet) så hade jag inte vågat anmäla utan "lydigt" gått dit och fortsatt leverera tjänster UTAN ATT NJUTA i ren rädsla över att mitt grövsta misstag skulle uppdagas. Jag hade inte haft kunskapen (eller personliga säkerheten) om hur jag skulle avlsuta det eftersom jag frivilligt gått dit första gången.

Att vara tonårstjej och vara nyfiken på sex och GB betyder inte att det är OK att locka in dem och inte släppa dem när de inte vill fortsätta. Visst, det går att hävda att de får skylla sig själva men jag tror inte att det är "roten till det onda" här. Männen har snarare suttit i beroendeställning och hotat lägga ut filmerna på nätet för att avslöja dem. Eftersom filmerna funnits så har det säkert använts emot tjejerna. Och är man vuxen så får man f-n i mej ha ett ansvar om det kommer en lycksökande, osäker bekräftelsesökande fjortis att säga NEJ, detta är olagligt, gå hem med sig, skaffa dig något jämnårigt.

Hade jag däremot velat finansiera t.ex ett bilbyte eller husbygge idag med att sälja sexuella tjänster hade haft ett helt annat utgångsläge än en 15-åring som har varit nyfiken. Nyfikna/osäkra tonårstjejer som "halkar/lockas" över gränsen kommer det alltid att finnas. Liksom gubbar som är villiga att utnyttja dessa. Frågan är bara om man kan förhindra det när välutbildade, välbetalda män som har både chefspostioner och fullt fungerade nätverk omkring sig, är villiga att betala för att få förnedra dem. Det handlar uteslutande om att få ha MAKT över tjejerna och den sexuella situationen.

Härligt att du mer eller mindre skriver en hel uppsats. Det du måste skilja på som nybliven FB-medlem är att åsikterna här är allt från radikala till "vanliga". Man har rätt att uttrycka sin åsikt fritt, men i det här fallet så tror jag inte att det råder en tvekan om att vi(majoriteten) backar upp tjejerna och smutskastar männen. Jag är helt inne på ditt spår att tonårsflickor är osäkra och vilsna i tonåren. Det är därför upp till samhället att föregå med gott exempel genom att visa vad som är rätt och fel. De här männen har utnyttjat detta faktum och betett sig som riktiga as som således skall straffas därefter.
De som tycker att tjejerna får stå sitt kast och kanske mer eller mindre förtjänar skulle likaväl kunna vara de åtalade själva. Resonnemanget är åtminstone delat.
Citera
2009-03-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eomin
Prova läsa alla inlägg vet jag, man blir sjukt kunnig bara av det! Jag skrev för bara 2-3 sidor sedan om att en av gubbarna försökte ragga upp mig genom ett community, och det var INTE en sexsida och han försökte låta som en snäll gammal morfar som ville höra på problem först, sedan blev det mer och mer tydliga vinkar och till sist ett förslag som gick ut på han och några män och pengar till mig.

Och som jag skrev i det inlägget, jag nappade INTE. Men jag kan tänka mig att han förväntade sig att jag skulle göra det eftersom jag var ung och dum och var förtrolig med hur dåligt jag mådde vid den tidpunkten.

Har nu fått veta vilka gubbarna var och fattar plötsligt att jag på sätt och vis var inblandad i hela skiten för några år sedan. Så jävla skönt att man inte behöver vara med om allt som dom får utstå nu. Ska försöka ringa en i kväll och höra hur hon mår. Tror ni att de har koll på deras telefoner?
Citera
2009-03-27, 22:35
Medlem
slugs-Ps avatar
Såg en gubbe på nyheterna som tydligen var inblandad i rättsalen vet inte men fick uppfattningen om att han var åklagare, enligt han så var detta det vidrigaste han varit med om när det gällde koppleri verksamhet. å med tanke på hans hårfärg så har han varit med ett tag...
Citera
2009-03-27, 22:37
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirlxxxx
Har nu fått veta vilka gubbarna var och fattar plötsligt att jag på sätt och vis var inblandad i hela skiten för några år sedan. Så jävla skönt att man inte behöver vara med om allt som dom får utstå nu. Ska försöka ringa en i kväll och höra hur hon mår. Tror ni att de har koll på deras telefoner?

Vore kanske inte så dumt att stötta dom genom att vittna om du känner till dräggen i fråga.
Citera
2009-03-27, 22:40
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
http://nyhetskanalen.se/1.914562/2009/03/27/kopplerimalet_maste_tas_om

När hade vi "opartiska" domstolar?
Citera
2009-03-27, 22:44
Medlem
Eomins avatar
Alltså, någonstans tror jag vi kan bryta ner det till riktig småbarnslogik.

*Om tjejer är med i en sexakt och gillar det så behövs det inga pengar. Sex är inte ett nödvändigt ont för oss, vi gillar det lika mycket som ni killar men vi vill ha det på våra villkor och ha full ägorätt över vår egen kropp.

*När man är 14-16 år har man ingen aning om att sex är skönt, utan man har på sin höjd upplevt småpojkar som kommer för snabbt och är på väg mot fel hål och inte helt omöjligt även någon våldtäkt. Sex handlar oftast om att man lärt sig att det är kärlek och att man egentligen vill ha bekräftelse på att man duger.

*Tonåringar har många olika självskadebeteenden. Vissa skär sig, andra använder narkotika, vissa hamnar i slagsmål varje helg och andra säljer sex till personer som är 50 år äldre.

*En tonåring är inte ett barn men ej heller en vuxen människa. Alla sökte vi väl en identitet i den här åldern? Och vi gjorde väl alla riktigt korkade saker vid vissa tillfällen? De flesta av oss kan nog vittna om att vi var lättduperade och vid vissa tillfällen kunde ha lurats till vad som helst med lite smicker, bekräftelse och hot. Tonåringar är inte lika slipade som äldre personer som går in för att få dem till att göra något dumt.

*Ett nej är alltid ett nej. Har personen sagt att den ska hänga med dig hem? Att den ska ha sex med dig för pengar? Har den hånglat med dig? Säger den nej efter det så måste du ändå avbryta akten. Har du med en yngre och betydligt mindre erfaren person att göra så ligger det ännu mer på ditt ansvar att känna av signalerna som man borde kunna tyda efter att ha haft sex med viss regelbundenhet under några år (I detta fall årtionden!).

*Att en tjej blöder från vaginan är ett ganska tydligt tecken på att det inte är skönt, det kan man också ta som ett tecken på att inte fortsätta. Ett ganska tydligt tecken på att hon kommer ha stora problem med att gå på toa några dagar framöver också.

Sammanfattningsvis:
Binder du fast en underårig tjej, sätter på henne tillsammans dina polare tills hennes vagina blöder, piskar henne med diverse redskap och hon under tiden skriker åt er att sluta så kan man vara ganska säker på att det inte är okej oavsett hur mycket du betalat. (Detta påstår tidningarna har hänt i något/några av fallen)

Och har du skippat alla de våldsamma punkterna och bara betalar henne kan du ändå ge dig fan på att det inte är helt frivilligt, för hade det varit det hade du inte behövt locka med pengar utan då hade hon nog tagit njutningen du möjligen ger henne som en tillräckligt stor belöning.
Senast redigerad av Eomin 2009-03-27 kl. 22:46.
Citera
2009-03-27, 22:45
Medlem
Snaskigt forum

Dreamboi123 påminner mig återigen om varför jag så sällan besöker Flashbacks forum. Sensationslystnaden kopplat med den låga nivån på många av inläggen.

Han ("boi"?) skriver iofs inte fullt lika illa som han tänker. Visst, tonårstjejer ska väl inte hållas mindre ansvariga för sitt beteende än andra tonåringar.

Men även med bara rudiment av en empatisk förmåga borde han kunna inse att de är just tonåringar, vissa i åtalet t o m minderåriga, troligtvis från helt andra förhållanden än dreamboi123 (att kunna föreställa sig det ingår i begreppet empati). Oavsett vad de sagt sig "gilla" i ett forum tror jag inte att de kunnat föreställa sig vad "beställaren" tänkt sig eller ringt samman.
Citera
2009-03-27, 22:49
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

*Om tjejer är med i en sexakt och gillar det så behövs det inga pengar. Sex är inte ett nödvändigt ont för oss, vi gillar det lika mycket som ni killar men vi vill ha det på våra villkor och ha full ägorätt över vår egen kropp.

*När man är 14-16 år har man ingen aning om att sex är skönt, utan man har på sin höjd upplevt småpojkar som kommer för snabbt och är på väg mot fel hål och inte helt omöjligt även någon våldtäkt. Sex handlar oftast om att man lärt sig att det är kärlek och att man egentligen vill ha bekräftelse på att man duger.

*Tonåringar har många olika självskadebeteenden. Vissa skär sig, andra använder narkotika, vissa hamnar i slagsmål varje helg och andra säljer sex till personer som är 50 år äldre.

*En tonåring är inte ett barn men ej heller en vuxen människa. Alla sökte vi väl en identitet i den här åldern? Och vi gjorde väl alla riktigt korkade saker vid vissa tillfällen? De flesta av oss kan nog vittna om att vi var lättduperade och vid vissa tillfällen kunde ha lurats till vad som helst med lite smicker, bekräftelse och hot. Tonåringar är inte lika slipade som äldre personer som går in för att få dem till att göra något dumt.

*Ett nej är alltid ett nej. Har personen sagt att den ska hänga med dig hem? Att den ska ha sex med dig för pengar? Har den hånglat med dig? Säger den nej efter det så måste du ändå avbryta akten. Har du med en yngre och betydligt mindre erfaren person att göra så ligger det ännu mer på ditt ansvar att känna av signalerna som man borde kunna tyda efter att ha haft sex med viss regelbundenhet under några år (I detta fall årtionden!).

*Att en tjej blöder från vaginan är ett ganska tydligt tecken på att det inte är skönt, det kan man också ta som ett tecken på att inte fortsätta. Ett ganska tydligt tecken på att hon kommer ha stora problem med att gå på toa några dagar framöver också.

Sammanfattningsvis:
Binder du fast en underårig tjej, sätter på henne tillsammans dina polare tills hennes vagina blöder, piskar henne med diverse redskap och hon under tiden skriker åt er att sluta så kan man vara ganska säker på att det inte är okej oavsett hur mycket du betalat. (Detta påstår tidningarna har hänt i något/några av fallen)

Och har du skippat alla de våldsamma punkterna och bara betalar henne kan du ändå ge dig fan på att det inte är helt frivilligt, för hade det varit det hade du inte behövt locka med pengar utan då hade hon nog tagit njutningen du möjligen ger henne som en tillräckligt stor belöning.

Fan vad jag gillar dig. Helt arligt. Word.
Citera
2009-03-27, 22:57
Medlem
hmhs avatar
Citat:

Sammanfattningsvis:

Kan inte annat än instämma.Tack
Citera
2009-03-27, 22:59
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamboi123
Bilder på tjejerna?????

Skit gärna i det du. :/
Citera
2009-03-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Håller med - det här gänget är inte ett seriöst GB-gäng under viss social kontroll. Låg ålder har kombinerats med hyfsade pengatransaktioner och visst hopp om anonymitet (även om fotograferandet nog ligger en del deltagare i fatet framöver......)
Skulle inte förvåna mig om gubbbebisen och andra deltagare blivit uteslutna från andra sällskap såna här "kvinno"attityder märks tydligt.
Får inte ens ha mobil - med tanke på allas säkerhet.Sker det fotografering är det fotograf det seriöst o regler som vid fotosession -utvalda deltagare är överens .Ska veta var bilderna hamnar och godkänna dem efteråt etc.
Det finns till och med åldersgränser och det ska styrkas.
Det många inte förstår är att det är kvinnan som bestämmer och finns människor vid sidan om som månar om hennes säkerhet så ingen tar av sig kondomen utsätter henne för risker eller gör annat som HON inte vill.
Citera
2009-03-27, 23:15
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragatan
Hade han sedan filmat eller hotat berätta det för mina föräldrar (eller ännu värre - lägga ut det på nätet) så hade jag inte vågat anmäla utan "lydigt" gått dit och fortsatt leverera tjänster UTAN ATT NJUTA i ren rädsla över att mitt grövsta misstag skulle uppdagas. Jag hade inte haft kunskapen (eller personliga säkerheten) om hur jag skulle avlsuta det eftersom jag frivilligt gått dit första gången.

...Att vara tonårstjej och vara nyfiken på sex och GB betyder inte att det är OK att locka in dem och inte släppa dem när de inte vill fortsätta. Visst, det går att hävda att de får skylla sig själva men jag tror inte att det är "roten till det onda" här. Männen har snarare suttit i beroendeställning och hotat lägga ut filmerna på nätet för att avslöja dem. Eftersom filmerna funnits så har det säkert använts emot tjejerna.

Bra inlägg där du försöker ta upp dom mer komplexa känslorna i sådana här sammanhang, tycker jag.

MEN i den del jag citerar ovan spekulerar du va? Eller har du någon källa på att det är så det gått till? Väldigt lätt att bara anta sig från A till B till C till allmänt fördömande och lynchmob utan att se nyanser. Och av det lär man sig noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in