2009-04-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jag tror ju på det här med att stärka tjejer i sin självuppskattning, så att de inte säljer ut sig och då måste de också bli betraktade som ansvariga och kapabla - annars tror jag risken finns att om man bara gullar med dem nu så ger man signaler til andra att...det här går bra och du riskerar ingenting utöver den sexuella förnedringen. Säljer man sig så ska man känna skam, det ska finnas ett yttre tryck som innebär att flickor drar sig för att bli inblandade i sådant där!

Fast läser man en av de inblandade tjejernas blogg så nog har hon kännt tillräckligt med skam särkilt när det kommer upp igen efter att hon lyckats förtränga vad som hände.
-Självmordsrisken är hög och man kan bara hoppas att de får stöd.
Jag tror det är stöd som behövs; för människor generellt, för unga tjejer och för tjejer som blivit utnyttjade.
Peka på saker som kan göra att människor råkar illa ut och hur man då tar sig ur det.
Få höra att föräldrar /och familjen/ klarar att hantera en sexfilm där deras dotter blivit utnyttjad hellre än att hon fortsätter vara det.
Citera
2009-04-04, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
Fast läser man en av de inblandade tjejernas blogg så nog har hon kännt tillräckligt med skam särkilt när det kommer upp igen efter att hon lyckats förtränga vad som hände.
-Självmordsrisken är hög och man kan bara hoppas att de får stöd.
Jag tror det är stöd som behövs; för människor generellt, för unga tjejer och för tjejer som blivit utnyttjade.
Peka på saker som kan göra att människor råkar illa ut och hur man då tar sig ur det.
Få höra att föräldrar /och familjen/ klarar att hantera en sexfilm där deras dotter blivit utnyttjad hellre än att hon fortsätter vara det.

Jag för min del är mest fokuserad på tjejer som inte blivit utnyttjade ännu men som befinner sig i riskzonen och självklart vore det bra om föräldrar var mer tillgängliga och kunde "ta" att deras barn försätter sig i sådant här och hjälpa dem att sätta stopp för det, men som sagt - jag tror inte att det fungerar så - tjejer som hamnar i sådant här har nog det inte så välbeställt med vuxna förebilder och många unga behöver andra vuxna än sina föräldrar att prata med och som inte är lika känslomässigt berörda. Här har skolan, ungdomsorganisationer, föreningar etc något att jobba med!
Citera
2009-04-04, 23:02
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Jag såg också det där programmet och den psykologiska förklaringen till varför de här männen ville bli behandlade som spädbarn handlade väl som jag minns det om att de just var "Män i karriären", helstressade med superkrav på sig och detta var deras sätt att kompensera sitt behov av ömhet, omsorg, värme, sådant de inte kunde uttrycka som stod i kontrast til deras roller som hårdföra businessmän (Riktiga karlar gråter inte).

Och visst är det gammal skåpmat, men hela den här kopplerihärvan är också gammal skåpmat. Liknande nätverk avslöjas lite nu och då och hur ska man agera för att få ett stopp på det eller åtminstone minska riskerna? Jag tror ju på det här med att stärka tjejer i sin självuppskattning, så att de inte säljer ut sig och då måste de också bli betraktade som ansvariga och kapabla - annars tror jag risken finns att om man bara gullar med dem nu så ger man signaler til andra att...det här går bra och du riskerar ingenting utöver den sexuella förnedringen. Säljer man sig så ska man känna skam, det ska finnas ett yttre tryck som innebär att flickor drar sig för att bli inblandade i sådant där! Hur ska man annars kunna skydda dem? Efteråt är det ju redan försent!

Så sant Sev så sant.
Citera
2009-04-05, 00:14
Moderator
Hamilkars avatar
Nu håller vi oss till topic. Topic är inte Cecilia Beckroth - relevant information som hon postar är topic, liksom källvärdet i denna, men inte Beckroth personligen, som veterligen inte är inblandad i härvan. Jag har vidare haft en viss förståelse för att trådens ämne ger upphov till lite mer allmänt hållna funderingar om drivkrafter bakom prostitution etc, men det är inte OK att posta allmänna luftiga spekulationer om olika politiska kategorier - dem tar man i Politik - Inrikes. Zoors är mycket nära en tillsägelse för OT nu, och kommer det ett enda jäkla allmänpolitiskt inlägg till från honom/henne, så sitter tillsägelsen som en smäck.
/Hjälpmod
.
Citera
2009-04-05, 10:28
Medlem
Citat:
Jag såg också det där programmet och den psykologiska förklaringen till varför de här männen ville bli behandlade som spädbarn handlade väl som jag minns det om att de just var "Män i karriären", helstressade med superkrav på sig och detta var deras sätt att kompensera sitt behov av ömhet, omsorg, värme, sådant de inte kunde uttrycka som stod i kontrast til deras roller som hårdföra businessmän (Riktiga karlar gråter inte).

Och visst är det gammal skåpmat, men hela den här kopplerihärvan är också gammal skåpmat. Liknande nätverk avslöjas lite nu och då och hur ska man agera för att få ett stopp på det eller åtminstone minska riskerna? Jag tror ju på det här med att stärka tjejer i sin självuppskattning, så att de inte säljer ut sig och då måste de också bli betraktade som ansvariga och kapabla - annars tror jag risken finns att om man bara gullar med dem nu så ger man signaler til andra att...det här går bra och du riskerar ingenting utöver den sexuella förnedringen. Säljer man sig så ska man känna skam, det ska finnas ett yttre tryck som innebär att flickor drar sig för att bli inblandade i sådant där! Hur ska man annars kunna skydda dem? Efteråt är det ju redan försent!
Håller med dig angående det du skriver om att stärka tjejernas självbild och hur det hör ihop med att få dem att känna sig ansvariga och kapabla så omöjliggjordes det direkt av lagen om sexxköp som kriminaliserar torskarna men inte försäljaren. Hela det svenska samhället är uppbyggt kring att vara kränkt och offermentaliteten, däremot att ta eget ansvar för sina handlingar, eller åtminstone inte skylla ifrån sig är direkt osvenskt och därför inkorrekt.

Redan i utbildningsväsendet, gymnasial nivå, förstår eleverna sina rättigheter att inte bli kränkta av elever eller lärare, däremot är de okunniga i sina skyldigheter att inte kränka kamrater och lärare. Samma sak med ensamstående mödrar som upptar spaltmeter om deras dåliga ekonomi och utsatthet. De frågar sig inte varför de inte satsade på att stabilisera sin situation innan de skaffade barn, utan anser sig kränkta för att de måste leva på existensminimum, ställa in semestern och ta hjälp av socialen. I andra länder finns det knappt något socialsystem värt att nämna.

Svenska vuxna är generellt omogna, de skaffar sitt första barn när afrikanen, blir morfar-curlingföräldrar, som vill vara unga för alltid och undslippa ansvar. Klart barnen blir likadana.

I detta fall är det ju solklart att någon åtminstone varit under femton vid de sexuella träffarna, att det finns video på våldtäkt, att någon är en kopplare och att köp av sexuell karaktär ägt rum, vilket är kriminellt i Sverige- då ska ju lagen efterföljas.

Att sedan tjejerna kommer från svåra omständigheter är väl knappast märkligt, varför säljer man annars sin kropp, istället för att skaffa sig ett vanligt lönearbete där man slipper förnedring . Det är en förklaring men knappast en tillräcklig ursäkt. Klart som korvspad att de fortsatt med detta för att de fått pengar och kanske för att de blivit hotade.

Jag tror det finns en ömsesidighet i att tjejerna överhuvudtaget svarat på skåningens kontaktannonser där det framgått att de ska pyssla med sexuella lekar.Att få uppmärksamhet, att vara i centrum och det är viktigt att tjejerna fattar att det finns fler sätt att få uppmärksamhet som inte slier så.
Citera
2009-04-05, 10:38
Medlem
Läser åtalet och försöker utröna hur omfattande det här egentligen har varit och gör följande analys:

Det finns nio målsäganden.

2 av dem har överhuvudtaget inte sålt sex i det härvan.

3 av dem har har sålt sex en gång vardera till huvudmannen. Inget mer

Då återstår fyra som kan sägas ingå i nätverket.

2 av dem ingår i koppleriåtalet men det framgår inte när, var, hur och till vem de har sålt sex. Dom finns inte med som målsägare bland de åtalade sexköparna.

Då återstår två tjejer B och I som har sålt sex på mer regelbunden basis. Av åtalet kan jag dock bara utläsa att I har deltagit i gangbangs. Den analysen grunder jag på att det är hon som har blivit utsatt för våldtäkt och genom att "samköra" datum när sexköp har skett.

Någon annan som gör en annan tolkning?
Citera
2009-04-05, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carliz
Läser åtalet och försöker utröna hur omfattande det här egentligen har varit och gör följande analys:

Det finns nio målsäganden.

2 av dem har överhuvudtaget inte sålt sex i det härvan.

3 av dem har har sålt sex en gång vardera till huvudmannen. Inget mer

Då återstår fyra som kan sägas ingå i nätverket.

2 av dem ingår i koppleriåtalet men det framgår inte när, var, hur och till vem de har sålt sex. Dom finns inte med som målsägare bland de åtalade sexköparna.

Då återstår två tjejer B och I som har sålt sex på mer regelbunden basis. Av åtalet kan jag dock bara utläsa att I har deltagit i gangbangs. Den analysen grunder jag på att det är hon som har blivit utsatt för våldtäkt och genom att "samköra" datum när sexköp har skett.

Någon annan som gör en annan tolkning?

Har inte tillgång till åtalet - var kan man läsa det?
Citera
2009-04-05, 10:46
Medlem
Citat:
Har inte tillgång till åtalet - var kan man läsa det?

På Beckroths blogg. Hon har lagt ut PDF-kopior av det.
Citera
2009-04-05, 10:57
Bannlyst
Citat:
På Beckroths blogg. Hon har lagt ut PDF-kopior av det.

Tack - ska läsa igenom och återkommer till din fråga.

Har skummat lite nu och det verkar ju som att ganska mycket handlar om "marknadsföring" - d.v.s. "fara för brottets fullbordan har förelegat" vilket väl måste tolkas som att flera av målsägandena inte varit utsatta rent fysiskt?
Senast redigerad av severiano 2009-04-05 kl. 11:12.
Citera
2009-04-05, 11:28
Medlem
Citat:
Tack - ska läsa igenom och återkommer till din fråga.

Har skummat lite nu och det verkar ju som att ganska mycket handlar om "marknadsföring" - d.v.s. "fara för brottets fullbordan har förelegat" vilket väl måste tolkas som att flera av målsägandena inte varit utsatta rent fysiskt?

Det är precis det jag menar. Det här är kanske inte så stort som massmedia har fått oss att tro!? Det är kanske också därför som det numera är knäpptyst på den fronten?
Citera
2009-04-05, 11:33
Bannlyst
Citat:
Det är precis det jag menar. Det här är kanske inte så stort som massmedia har fått oss att tro!? Det är kanske också därför som det numera är knäpptyst på den fronten?

Jäpp - precis vad jag tror. En tidningsanka som kommer att föra tankarna till sagan om "Den lille skräddaren". Många likheter med det s.k. jordkällarfallet här! Man hjälper till att blåsa upp något och när det punkteras så springer man och gömmer sig under tidningsredaktionens bord iklädd endast foliehatt!
Citera
2009-04-05, 11:45
Medlem
Citat:
Den är inte mer komplicerad än andra nätverk.Men det
finns andra förundersökningar vid sidan av de söker kopplingar ,nya aktörer och jag vet att polisen tycker denna är speciell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in