Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-29, 18:54
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stejar
Till Hungaro:
du verkar blanda ständig magyarer med szekely, det är två skilda grupper, magyarer är finno-ugrer och szekely är avarer. Det framkommer även i det länken som du uppgav: http://www.encyclopedia.com/doc/1E1-Szekely.html

Oavsett vad du läser så förvränger du informationen!
Du gör sådana parelel som avar-finnougrig-hun, det skulle vara som att säga att rumäner, bulgarer, ukrainare, serber, albaner, greker är ett och samma folk eftersom dessa har alla varit trachians.
Ännu en gång. Gör bort dig ännu en gång.
Citat:
The Székely therefore account for a significant part (45%) of the Hungarian minority in Romania. When given the choice on the Romanian census between ethnically identifying as "Székely" or "Hungarian," the overwhelming majority of Székely choose the latter. Note that they were not allowed to choose both of them. Therefore, on the last Romanian census (2002) only 150 persons declared their ethnicity as "Székely".
Rumäner har försökt splittra magyarer med szekely folket lång tid men ni har aldrig lyckats, vi har en gemensam identitet.

Szekelys nationalsång i Rumänien
http://www.youtube.com/watch?v=XUSKw...e=channel_page

Szekelys nationalsång i självaste hjärtat av Budapest.
http://www.youtube.com/watch?v=S1T44...eature=related

Det som däremot är viktigt är detta:
Citat:
Since the Treaty of Trianon the Székely population has been a target of Romanianization efforts. In post-cold-war Romania, where the Székely form roughly a third of the ethnic Hungarian population, members of the group have been among the most vocal Hungarians seeking an autonomous Hungarian region in Transylvania.
Senast redigerad av Hungaro 2009-03-29 kl. 19:17.
Citera
2009-03-29, 19:44
Medlem
stejars avatar
Det här inlägget tänkte jag skriva till mina motdebatörer av ungersk påbrå, jag ändrar mig nu för att jag anser att föera kanske får något ut av det.
Jag skriver på flera forum och överallt är det samma visa. Många ungersk nationalister startar ett debatt om trianon, transylvanien, slovakien, voievodina osv. De startar med att historiens starka argument att de har forlorat allt, att alla är emot de att i andra länder är de inte respekterade osv. Det mesta kan vara sant "ty det finns inte rök där ingen eld startas". Samtidig så är det så att i en debatt så har den "andra" sidan sina argument (sanna eller osanna) det gäller bara att ha tålamod att vidare frågan utan att göra det personligen och utan att motparten lämnar diskussionen på grund av insulter. Där brukar ungerska "temperamentet" inte klara pressen och det är fel. I långa loppet så kan det inte bli "win" situation eftersom frågan är inte uppklarad, om man däremot klarar alla tvivelaktiga moment i historien och accepterar situationen, så kan man vinna genom att man går vidare med sitt nationliv. Enligt en studie som gjordes i Rumänien så märkte man att i alla område där det finns ungrare eller szekely i majoritet så är ekonomiska tillväxten på det minsta nivån, märkligt men sant. Orsaken är att alla investerare springer från område som betraktas "ostabila" (ingen oppnar ny affär när man vet att slagsmål och förstörelse pågår varje år den 13-15 mars), det fenomenet tror jag att det finns även i Slovakiet och Vojevodina (rätta mig om jag har fel)
Det är faktiskt sant att jag har många vänner med ungerskt påbrå och alla inte tänker som de flesta här på tråden, jag har runt 50 anställda i Rumänien i Transylvanien och cirka 20 är ungrare, min bästa vän är ungrare faktisk den ända som jag litar till fullo. Dock har de flesta jobbat i Ungern för ett lön med 40% under vad ungrare fick, deras svar var när jag frågade om Trianon: ska vi få sämre betalt även hemma? Med andra ord struntar de i vem som styr så länge de är respekterade!
Citera
2009-03-29, 21:47
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
1 Vilket folk som helst på denna planet hade gått i taket om de hade varit tvugna att avträda 64% av dess befolkning och 72% av dess landområde. Det måste man inse även om man inte gillar ungrare.

Citat:
Svar till DeBaly:
Inte vilket folk som helst, bara ungrarna. Italienarna har inte det känsla att de har "forlorat" Europa, tyskarna har inte det heller, turkarna osv exempel finns. Man kan inte forlora ett teritorium som är inte betraktad som "hem".

Du får ursäkta, men din jämförelse haltar verkligen.

1 Italien var segrarmakt i första värdlskriget och vann territorium såsom Bolzano-Bozen, Trento, Trieste och Istrien.

2 Tyskarna behövde, om jag inte missminner mig, inte lämna ifrån sig mer än Elsass-Lothringen (förutom kolonierna, men dom ska vi väl ändå inte räkna då även segrarmakterna har övergivit dessa).

3 Turkiet blev styckat i olika zoner, men slutresultat blev att så gott som alla zonerna, inklusive det som var tänkt som ett framtida Kurdistan, återgick till Turkiet med undantag för det som idag är Syrien och Irak.
Citera
2009-03-29, 21:58
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Det här inlägget tänkte jag skriva till mina motdebatörer av ungersk påbrå, jag ändrar mig nu för att jag anser att föera kanske får något ut av det.
Jag skriver på flera forum och överallt är det samma visa. Många ungersk nationalister startar ett debatt om trianon, transylvanien, slovakien, voievodina osv. De startar med att historiens starka argument att de har forlorat allt, att alla är emot de att i andra länder är de inte respekterade osv. Det mesta kan vara sant "ty det finns inte rök där ingen eld startas". Samtidig så är det så att i en debatt så har den "andra" sidan sina argument (sanna eller osanna) det gäller bara att ha tålamod att vidare frågan utan att göra det personligen och utan att motparten lämnar diskussionen på grund av insulter. Där brukar ungerska "temperamentet" inte klara pressen och det är fel. I långa loppet så kan det inte bli "win" situation eftersom frågan är inte uppklarad, om man däremot klarar alla tvivelaktiga moment i historien och accepterar situationen, så kan man vinna genom att man går vidare med sitt nationliv. Enligt en studie som gjordes i Rumänien så märkte man att i alla område där det finns ungrare eller szekely i majoritet så är ekonomiska tillväxten på det minsta nivån, märkligt men sant. Orsaken är att alla investerare springer från område som betraktas "ostabila" (ingen oppnar ny affär när man vet att slagsmål och förstörelse pågår varje år den 13-15 mars), det fenomenet tror jag att det finns även i Slovakiet och Vojevodina (rätta mig om jag har fel)
Det är faktiskt sant att jag har många vänner med ungerskt påbrå och alla inte tänker som de flesta här på tråden, jag har runt 50 anställda i Rumänien i Transylvanien och cirka 20 är ungrare, min bästa vän är ungrare faktisk den ända som jag litar till fullo. Dock har de flesta jobbat i Ungern för ett lön med 40% under vad ungrare fick, deras svar var när jag frågade om Trianon: ska vi få sämre betalt även hemma? Med andra ord struntar de i vem som styr så länge de är respekterade!

Men den här gången var det du som spelade ut det här förbjudna kortet.

Att prata om Trianon är en destruktiv återvändsgränd som självklart väcker starka känslor. Och det är ungefär lika osmart att tjata om detta som när Slobodan Milošević spelade ut minorteterna mot varandra i exjugoslavien och vi såg alla vad det ledde till.

Ska det någonsin bli en hållbar fred på Balkan och i Centraleuropa, då måste man glömma tidigare oförätter och gå vidare, men nu när det är tuffa tider är det lätt att man man faller tillbaka i ett destruktivt resonemang där gamla olösta surdegar lätt dras fram ur sina unkna skrubbar.
Citera
2009-03-29, 22:43
Medlem
stejars avatar
Svar till DeBaly:
[quote][1 Italien var segrarmakt i första värdlskriget och vann territorium såsom Bolzano-Bozen, Trento, Trieste och Istrien.

/QUOTE]
Jag ber om ursäkt for min bristfälliga förklaring, men jag syftade inte Italien efter WWII jag syftade på romerska ryket. De fick lämna många område som Spanien, Venice osv som var latinsk predominerade.
Citat:
2 Tyskarna behövde, om jag inte missminner mig, inte lämna ifrån sig mer än Elsass-Lothringen (förutom kolonierna, men dom ska vi väl ändå inte räkna då även segrarmakterna har övergivit dessa).
Efter WWII så lämnade de inte till och med östra tyskland? visserligen som straff men de fick avstå det
Citat:
3 Turkiet blev styckat i olika zoner, men slutresultat blev att så gott som alla zonerna, inklusive det som var tänkt som ett framtida Kurdistan, återgick till Turkiet med undantag för det som idag är Syrien och Irak
Turkiet kämpade verkligen hårt ända till 1920 för att behålla balkan, det hjälpte inte.
Min poäng är att alla dessa imperier när de inte klarade att kontrollera alla erövrade teritorium och började kollapsa har fått lämna allt tillbaks, ibland till och med teritorium av ursprung landet. De flesta av dessa imperier har lyckats återfå de område där de hade majoritet bland lokal befolkning och där de har velat att återfårenas med "mother landet" exempel är öst tyskland, Venice, Bolzano osv. I det samanhanget så hade Ungern aldrig någon majoritet i områderna som de forlorat genom Trianon förlaget, de har försökt en magyarisering process men inte lyckats. Jag vet inte exakt situationen i Slovakiet eller Vojevodina, men i Transylvanien så har de aldrig haft majoritet (se länken med statistik) de har till och med försökt fuska med statistiken. Saskerna från Transylvanien hade under 15 år samma antal invånare trots att deras cohabitanter hade en "spor" på 3.8%-4.5% årligen. Trianon förlaget togs utav resonliga skäl, först skulle Ungern inte tillåtis ha ett arme större än 30 000 man i vilket form skulle de kunna styra och försvara de teritorium? Om man skulle lämna idag alla dessa teritorium skulle scenarium vara väldig blodig. Det finns risk att de kanske till och med skulle gå under.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Magyarorszag_1920.png
Citera
2009-03-29, 23:00
Medlem
stejars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Men den här gången var det du som spelade ut det här förbjudna kortet.

Att prata om Trianon är en destruktiv återvändsgränd som självklart väcker starka känslor. Och det är ungefär lika osmart att tjata om detta som när Slobodan Milošević spelade ut minorteterna mot varandra i exjugoslavien och vi såg alla vad det ledde till.

Ska det någonsin bli en hållbar fred på Balkan och i Centraleuropa, då måste man glömma tidigare oförätter och gå vidare, men nu när det är tuffa tider är det lätt att man man faller tillbaka i ett destruktivt resonemang där gamla olösta surdegar lätt dras fram ur sina unkna skrubbar.
Du får definiera bättre det här med "förbjudna kortet"
Det verkligheten och hur saker eskaladerar i Transylvanien kan inte sluta bra, Bosnien kommer att betraktas som "piece of cake" gentemot vad Transylvanien kan bli, jag vet eftersom jag delvis bor där. Verkligheten som uppfattas av vissa intrigatorer som oftast bor i "safe states" och det verklighet som rumäner vs ungrare har i Transylvanien är något annat. Först är det så att befolkningen där har för tillfället ett armistitium som lätt kan rubbas och det finns faktorer som gör det och det är inte rumäner, de är nöjda med situationen.
Titta på det här länken, det ska handla om tyskar men det är två ungrare som skriver: http://www.affenraa.dk/m99_transilvania.html
sedan en om ungrarnas: http://www.affenraa.dk/m99_assimilatingthemajority.html
skriven av ? igen två ungrare.
En, om gränser i öst: http://www.affenraa.dk/m99_accepting...ngborders.html
skriven av, gissa.
Och det här tar priset det ska handla om danskar i tyskland....
http://www.affenraa.dk/m99_fleshdanes.html
och igen två ungrare skriver
Citat:
To explain as clearly as possible the causes of the surprise about all of these facts enumerated above it’s useful to make a parallelism between the Danish minority living in Germany and the Hungarian minority in Romania. For the Hungarian people living in Romania the preservation of their language and their cultural identity is vital
Citat:
The Hungarians from Romania are a national minority because they want to keep their language, culture and traditions alive, not because of some advantages. On the contrary: being a part of a minority can be a handicap in Romania
Kallas inte den provokation?
Citera
2009-03-30, 02:17
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Du får definiera bättre det här med "förbjudna kortet"
Det verkligheten och hur saker eskaladerar i Transylvanien kan inte sluta bra, Bosnien kommer att betraktas som "piece of cake" gentemot vad Transylvanien kan bli, jag vet eftersom jag delvis bor där. Verkligheten som uppfattas av vissa intrigatorer som oftast bor i "safe states" och det verklighet som rumäner vs ungrare har i Transylvanien är något annat. Först är det så att befolkningen där har för tillfället ett armistitium som lätt kan rubbas och det finns faktorer som gör det och det är inte rumäner, de är nöjda med situationen.
Titta på det här länken, det ska handla om tyskar men det är två ungrare som skriver: http://www.affenraa.dk/m99_transilvania.html
sedan en om ungrarnas: http://www.affenraa.dk/m99_assimilatingthemajority.html
skriven av ? igen två ungrare.
En, om gränser i öst: http://www.affenraa.dk/m99_accepting...ngborders.html
skriven av, gissa.
Och det här tar priset det ska handla om danskar i tyskland....
http://www.affenraa.dk/m99_fleshdanes.html
och igen två ungrare skriver

Kallas inte den provokation?

Om jag vore ungersk nationalist, då skulle jag i min fanatism uppfatta den här tråden som ett sorts medgivande till att Transylvanien tillhör Ungern.

Jag skulle resonera så här i min fanatism: Trådstartaren är osäker, vore han säker skulle han inte nämna Trianon, nu pratar han om Trianon därför att han har dåligt samvete för att han och andra rumäner bor i det som rätteligen bode vara Ungern och inte nog med det, hans ivriga letande bland inlägg på internet för att finna stöd för hans åsikt, enbart stärker min uppfattning.

Men jag tycker inte så, Transylvanien är en del av Rumänien och inget annat.

Jag kan tänka mig att de ungdomar som skrivit inläggen som du refererar till har får ett visst förakt mot rumäner med modersmjölken. Ett förakt som går tillbaka till Nicolae Ceauşescu och hans förföljelse av minoriteterna i Rumänien.

Liknande förföljerser har även funnits i Ungern, t ex mot romer och tidigare, precis som i Rumänien, mot judar.

Men jag ser ingen provokation i meningen "For the Hungarian people living in Romania the preservation of their language and their cultural identity is vital"

Så fungerar nog även de flesta första generationens invandrare i Sverige.

Meningen "On the contrary: being a part of a minority can be a handicap in Romania" är väl mer provokativ, samtidigt skriver han "can be" och det kan appliceras på många länder. Jag vill inte påstå att det är rätt, men det är ofta det pris en betydande minoritet får betala .

Det jag menar med "det förbjudna kortet" är att man bör undvika diskussioner som är totalt nedsmittade av propaganda, desinformation, nationalchauvinism, så till den milda grad att det till slut är omöjligt att se vad som är sanning och vad som är lögn.

Det leder ingen vart, ungrare och rumäner måste lära sig att leva sida vid sida och acceptera varandra, alternativet är undergång.
Senast redigerad av DeBaly 2009-03-30 kl. 02:20.
Citera
2009-03-30, 08:21
Medlem
stejars avatar
Citat:
Ursprunligen postat av DEBaly
Men jag ser ingen provokation i meningen "For the Hungarian people living in Romania the preservation of their language and their cultural identity is vital"

Så fungerar nog även de flesta första generationens invandrare i Sverige.

Meningen "On the contrary: being a part of a minority can be a handicap in Romania" är väl mer provokativ, samtidigt skriver han "can be" och det kan appliceras på många länder. Jag vill inte påstå att det är rätt, men det är ofta det pris en betydande minoritet får betala .
Provoceringen består inte i vad de skriver men däremot i vilket samanhang. Det skulle handla om danskar i tyskland, att de använder ungerska minoritetens tillstånd i Rumänien betraktas som en insult. Efter alla effort som gjordes efter ´89 för att få ungrarna nöjda så tycks de fortfarande inte nöjda och den i sin tur väcker en fråga "vad är det som krävs att få de nöjda?" svaret från deras sida är klart och tydlig "autonomitet och självständig med egen guvernering" och då är man igång. Därför anses de meningarna som instigation mot provokation.
Citat:
Det jag menar med "det förbjudna kortet" är att man bör undvika diskussioner som är totalt nedsmittade av propaganda, desinformation, nationalchauvinism, så till den milda grad att det till slut är omöjligt att se vad som är sanning och vad som är lögn.
Så du menar att vi ska minimalisera problemet till det nivå av ignorans att det försvinner? som "att sopa skjuten under mattan?" det skulle inebärra att man slutar se den men inte att det försvinner. Dessutom så är det beprovat i några hundra år och det gav ingen resultat, det gav bara mer förtryckning. Jag säger inte att rumänerna har gjort allt för att få ungrarnas liv i transylvanien så mild som möjlig, men med europeiska mått så är de pionjärer.
Skolor på alla möjliga nivån, (i Tg-mures finns ett välkänd läkar linje skola med ett ungersk modersmål undervisning, lärarna flygs från Budapest veckovis, 80 läkare pumpas varje år men de kan inte något annat än ungerska. Det finns inte så många städer med ungersk majoritet att sysselsätta dessa läkare och i övriga Rumänien går inte att få något jobb efter som de kan inte komunicera), tidningar, bilingva information där de utgör över 20%, politisk representerade i alla nivå i alla beslutfattande organ via UDMR osv. Undrar bara finns någon annan land som har uppnått den nivå gentemot minoriteterna? i Europa? Jag skulle tro att deras fustration kommer från deras ekonomiska situation, men det är de själva som orsakat. Tex Harghita och Brasov county har samma relief, berg, dalar perfect turism område, dock med ett markant skillnad. I Brasov har vi Poiana Brasov som är full propad av turister från Rumänien och utlandet med pris nivåer långt över Österike. I Harghita har vi Izvorul Mures och Bucin som är i rena stenåldern, enbart ungersk talande turister.Allt det på grund av att i deras strävan att bevara modersmål språket har de inte lyckats få åtminståne menyerna och serverings personalen att prata rumänska, därför finns inga turister från resten av landet. Ingen svensk skulle vilja lära finska eller sameska bara för att han vill åka skidor på vintrarna eller fiska sommarna, eller?
Citera
2009-03-30, 13:22
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Provoceringen består inte i vad de skriver men däremot i vilket samanhang. Det skulle handla om danskar i tyskland, att de använder ungerska minoritetens tillstånd i Rumänien betraktas som en insult. Efter alla effort som gjordes efter ´89 för att få ungrarna nöjda så tycks de fortfarande inte nöjda och den i sin tur väcker en fråga "vad är det som krävs att få de nöjda?" svaret från deras sida är klart och tydlig "autonomitet och självständig med egen guvernering" och då är man igång. Därför anses de meningarna som instigation mot provokation.

Så du menar att vi ska minimalisera problemet till det nivå av ignorans att det försvinner? som "att sopa skjuten under mattan?" det skulle inebärra att man slutar se den men inte att det försvinner. Dessutom så är det beprovat i några hundra år och det gav ingen resultat, det gav bara mer förtryckning. Jag säger inte att rumänerna har gjort allt för att få ungrarnas liv i transylvanien så mild som möjlig, men med europeiska mått så är de pionjärer.
Skolor på alla möjliga nivån, (i Tg-mures finns ett välkänd läkar linje skola med ett ungersk modersmål undervisning, lärarna flygs från Budapest veckovis, 80 läkare pumpas varje år men de kan inte något annat än ungerska. Det finns inte så många städer med ungersk majoritet att sysselsätta dessa läkare och i övriga Rumänien går inte att få något jobb efter som de kan inte komunicera), tidningar, bilingva information där de utgör över 20%, politisk representerade i alla nivå i alla beslutfattande organ via UDMR osv. Undrar bara finns någon annan land som har uppnått den nivå gentemot minoriteterna? i Europa? Jag skulle tro att deras fustration kommer från deras ekonomiska situation, men det är de själva som orsakat. Tex Harghita och Brasov county har samma relief, berg, dalar perfect turism område, dock med ett markant skillnad. I Brasov har vi Poiana Brasov som är full propad av turister från Rumänien och utlandet med pris nivåer långt över Österike. I Harghita har vi Izvorul Mures och Bucin som är i rena stenåldern, enbart ungersk talande turister.Allt det på grund av att i deras strävan att bevara modersmål språket har de inte lyckats få åtminståne menyerna och serverings personalen att prata rumänska, därför finns inga turister från resten av landet. Ingen svensk skulle vilja lära finska eller sameska bara för att han vill åka skidor på vintrarna eller fiska sommarna, eller?
Det gör faktiskt inget att områdena inte lär sig rumänska det åker flera tusentals ungerska turister från hela världen varje år till ungerska delar av Transylvanien.

Du kan ju gärna berätta om stämningen mellan ungrare och rumäner i Transylvanien under 90 talet också.
Citat:
Târgu Mureş has a substantial ethnic Hungarian minority, some of whom identify as Székelys. Since 2003 some Székely organizations have been campaigning for the city to again become center of an autonomous region. Dorin Florea is the first directly elected ethnic Romanian mayor of the city, though the city council retains a majority of ethnic Hungarians.

From having been an 89% Hungarian-populated city (1910), Romanian population increased throughout the latter half of the 20th century.

http://en.wikipedia.org/wiki/T%C3%A2rgu_Mure%C5%9F

Citat:
Hungarian Minority in Romania: Nationalists to Stage Demonstration on National Day
Monday, 13 March 2006

A nationalist leader has threatened to hold a demonstration in a city where an ethnic Hungarian group is planning to declare autonomy to celebrate Hungary's national day.

Corneliu Vadim Tudor, who heads the Greater Romanian Party, said Friday he was angry at the lack of reaction from Romanian authorities to what he said was an illegal move by the Szeklers, a small ethnic Hungarian group.

Tudor said he planned to call some 100,000 Greater Romania sympathizers to the central city of Odorheiu Secuiesc, where the Szeklers said they planned to declare territorial autonomy on March 15 - Hungary's national holiday.

Another member of the party, Gheorghe Funar, said his organization will not give up the demonstration without a guarantee form President Traian Basescu that the Szeklers will not pursue an "anti-Romanian action."

The Szeklers arrived in Transylvania in the 11th century. There are a few thousand Szeklers, who are allied with Romania's 1.4 million ethnic Hungarians.

On Friday, President Basescu met with Jeno Szasz, mayor of Ordorheiu Secuiesc, to discuss the situation of ethnic Hungarians in Romania. Szasz invited Basescu to Wednesday's demonstration, saying it would be peaceful, state news agency Rompres reported.

The head of the Hungarian Democratic Alliance, Marko Bela, welcomed Basescu's initiative to talk with Szasz and said he did not see any real danger in Szeklers' intention to hold a rally on March 15 in Odorheiu Secuiesc.

"If it's about acknowledging the wanted autonomy, very well. The Hungarian Democratic Alliance's program also includes provisions to obtain various forms of autonomy," Marko said.

The ethnic Hungarian party leader also underlined that, although he does not agree to the rally, "nobody is allowed to limit people's right to gather and express their opinion."

A former member of the Democratic Party, Lavinia Sandru, criticized Basescu over his handling of the situation and said the president should have been firmer with the Szeklers. She also said Basescu is trying to leave the impression that he is a patriot and will take care of things, but all this is just a show for his image.

Sandru also said that Basescu has no knowledge about what is going on in Transylvania and what the relations are between Hungarians and Romanians there.

In relation to the Szeklers' planned rally, Prime Minister Calin Popescu Tariceanu said the March 15 event will be one of the moments of free expression in Romania. However, he warned about the risks that Szeklers' declaration of autonomy may cross constitutional boundaries.

Underlining that the authorities are prepared to defend the law, Tariceanu expressed his hope that the Szeklers are mature enough to celebrate March 15 as it should be celebrated.

Relations between Romanians and ethnic Hungarians have improved in recent years.

Months after Romania's 1989 anti-communist revolt, six died during a riot between Romanians and ethnic Hungarians in March 1990 in the northwest city of Targu Mures.

http://www.unpo.org/content/view/3965/236/
Angående att ekonomin skulle gå sämre i ungerska områden är rena lögner, ungrare åker utomlands och jobbar, pengar som dom skickar hem:
Citat:
As of 2000, a considerable percentage of the population of Târgu Mureş has started to work abroad temporarily. The local economy has started to get stronger after various investors settled in the area.

http://en.wikipedia.org/wiki/T%C3%A2...%C5%9F#History
Citat:
In March 1990, short-lived, but violent clashes occurred there between the two ethnic groups in the town, involving ethnic Romanians from neighboring villages, too. These clashes (also known as Black March by the Hungarians) left several people dead and hundreds injured. The riots were broadcast nationally on Romanian television, and were covered by media around the world.

The balance of clashes is 5 dead (2 ethnic Romanians and 3 ethnic Hungarians), and 278 injured. During the penal investigation and court trials that followed, one Hungarian (Pál Cseresznyés) and 7 Roma were condemned.

On the following morning, some 15,000 ethnic Hungarians gathered in the town square to protest the previous day's events. A group of approximately 3,000 ethnic Romanians hostile to the Hungarians' demands for autonomy began to gather on one side of the square in the early afternoon. Tensions escalated as word spread that buses of ethnic Romanian peasants from neighboring villages were heading toward town to support the Romanians in the square. By 2:30 p.m., the Chief of Police gave assurances to ethnic Romanian and Hungarian leaders in the square that the police had blocked off entrances to the city. However, unconfirmed reports indicated that the police allowed buses of ethnic Romanians through the roadblocks. Romanian peasants from villages outside Târgu Mureş arrived in the town center long after the roads should have been closed, and joined the Romanians already in the square.

Källa:
Human Rights Watch World Report for the year 1990.
Targu Mures är huvudstaden i ungerska delen.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hu...province02.png
Citera
2009-03-30, 13:38
Medlem
stejars avatar
Till Hungaro:
Märker du att på alla tråd där Rumänien eller Transylvanien debatteras så går du emot mig bara för att få uppmärksamhet? Är det inte enklare att du går i köket och försöker prata med dina föräldrar? Är du så jävla ensam?
En sak är säkert med din attityd så skadar du mer för ungrarna och vem vet? om du beter likadan nästa gång du är i Cluj-Napoca kanske nitar någon rumän dig och sedan har du något att skriva om!
Du sa själv att wikipedia skall inte använda som referens ända alla dina inlägg hittar stöd i sådana artiklar..........
Citera
2009-03-30, 13:44
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Till Hungaro:
Märker du att på alla tråd där Rumänien eller Transylvanien debatteras så går du emot mig bara för att få uppmärksamhet? Är det inte enklare att du går i köket och försöker prata med dina föräldrar? Är du så jävla ensam?
En sak är säkert med din attityd så skadar du mer för ungrarna och vem vet? om du beter likadan nästa gång du är i Cluj-Napoca kanske nitar någon rumän dig och sedan har du något att skriva om!
Du sa själv att wikipedia skall inte använda som referens ända alla dina inlägg hittar stöd i sådana artiklar..........
Wikipedia går att använda om man kollar på källorna, den engelska versionen är bättre då det finns fler användare som kan kontrollera att allting stämmer du länkade till svenska versioner av Transylvanien osv, vilka tyvär oftast är manipulerade av folk med andra intressen.

Ska du nita mig? Du & andra rumäner kan gärna försöka.
Citera
2009-03-30, 22:44
Medlem
stejars avatar
Bara så att man får ett slut på alla som "vet sin historia". Ungern blev ockuperad av rumänska arme i kriget 1918-1919, alltså hela Ungern. Man retirerade bakom Tisza linjen, då ansåg man att den ska vara gränsen. Med Trianon förlaget så bestämde man att Rumänien ska retirera till dagens befintliga gränsen, vilket de gjorde. Vill Ungern återta sin teritorium så får de gärna göra det, men jag tror inte att det finns ett annat utväg en krig. Och då är det frågan om de klarar det, alla slag och krig mellan de har slutat med ungersk stor forlust.
Citat:
On October 18, Michael won a decisive victory [21] against the army of prince-cardinal Andrew Báthory at the Battle of Şelimbăr, giving him control of Transylvania. Báthory was killed by anti-Bathory Székely on 3 November shortly after the battle, dying at the age of 28, and Michael gave him a princely burial in the Roman Catholic Cathedral of Alba Iulia.[22] With his enemy dead, Michael entered the Transylvanian capital at Alba Iulia, and received the keys to the fortress from Bishop Demeter Napragy, later depicted as a seminal event in Romanian historiography. Stephen Szamosközy, keeper of the Archives at the time, recorded the event in great detail. He also wrote that two days before the Diet met on October 10, Transylvanian nobles elected Michael the voivode as Prince of Transylvania.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hungari...an_War_of_1919
Förresten så "nitar" jag inte folk, jag är inte som dig och din Gardister. Vi pratat och argumenterar, dessa är våra livsfarliga "vapen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in