Citat:
Ursprungligen postat av hayward
Jag har bara läst lite politisk historia på egen hand och har således inte så bra koll som en kunde önska, så håna icke om jag gör mig skyldig till en absurd felaktighet, men: övergavs inte den keynesianska modellen för något annat i och med att riksbanken förändrade sitt övergripande mål nån gång på 1990-talet, från hantering av arbetslösheten till bekämpning av inflationen?
EDIT: Eller har jag blandat ihop riksbanken med finansdepartementet...?

Du menar monetarismen, d.v.s. att man bör använda penningspolitik i stället för finanspolitik för att "stabilsera" ekonomin, ja. Den fick ett större genomslag efter stagflationen på 70-talet, enligt Keynesianismen kunde inte hög arbetslöshet och hög infltaion existera samtidigt
Att Keynesianismen kommer tillbaka nu har mindre att göra med att teorin har fått ökat akademiskt stöd, och mer att göra med att politiker måste visa sig handlingskraftiga inför sina väljare. Då är det bra att håva ut mer pengar än Vietnamkriget, månlandningen och andra världskriget kombinerat, som Obama gör nu, och skicka notan till framtida generationer.
Så länge målet är att maximera BNP kan nog Keynesianismen fungera. Jag menar, man kan ju samla ihop halva USA:s befolkning och bygga gigantiska monument till Barack Obamas ära i varje stad med fler än 5,000 invånare, då skulle BNP skjuta i höjden. Men det säger väl mer om BNP som mått, det som glöms bort är att välstånd bara skapas när jobb som hade efterfrågats på en marknad utförs...